کد خبر ۶۰۷۹۶ انتشار : ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۱

پذیرش کودکان کار در بهزیستی قم کاهش یافت

قم - ایرنا - کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اداره کل بهزیستی قم گفت: با اجرای طرح حمایتی و آموزشی، تعداد پذیرش کودکان کار در این استان کاهش یافت.

محمد مجیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: با اجرای این طرح حمایتی از شهریور ماه سال گذشته، تعداد پذیرش کودکان کار به 147 مورد رسید، این در حالی است که در گذشته سالانه 300 کودک کار در بهزیستی قم ساماندهی می شد.
وی افزود: همچنین 92 کودک از خدمات طرح حمایتی و آموزشی کودکان کار بهره مند شدند.
وی ادامه داد: در این طرح حمایتی، کارشناسان بهزیستی در مناطق مختلف حضور پیدا کرده و با اجرای برنامه های مختلف اقدام های پیشگیرانه انجام می دهند، همچنین در برخورد با کودکان کار به دنبال شناسایی و حل مشکلات آنان هستند.
مجیدی با بیان این که با توسعه طرح حمایتی و آموزشی کودکان کار شاهد کاهش چشمگیر کودکان در این حوزه خواهیم بود گفت: در این طرح مددکار به خانه کودک راه پیدا می کند و بعد از اطلاع از چگونگی و علت حضور کودک در خیابان، اقدام به حل مشکل خانواده وی می کند.
وی ابراز داشت: برای کودکانی که خانواده ‌ای ندارند اقدام ویژه دیگری صورت می گیرد، در این راستا اگر کودکی به اجبار و یا باند بازی به کار یا تکدی‌ گری مشغول باشد با اجازه مراجع قضایی وارد مراکز نگهداری از کودکان بی ‌سرپرست و بد سرپرست خواهد شد.
به گفته وی، مرکز نگهداری کودکان کار واقع در خیابان هفت تیر قم است.
مجیدی با اشاره به این که 70 درصد کودکان کار در قم دارای خانواده هستند گفت: این کودکان با اطلاع خانواده و یا گاهی به اجبار آنان وارد کار می شود.
وی همچنین اظهار کرد: تعداد کودکان خیابانی در قم نسبت به سایر استان ها کمتر است.
وی وضعیت کودکان کار و خیابانی را متفاوت از یکدیگر عنوان کرد و گفت: کارشناسان باید ضمن ریشه یابی علل حضور کودکان در کار و یا خیابان، اقدام هایی انجام دهند تا آنها گرفتار آسیب های اجتماعی نشوند.
وی به بافت مهاجر پذیر قم اشاره کرد و گفت: به علت موقعیت خاص استان تعدادی از کودکانی که در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران مشغول به کار هستند بومی نبوده و از استان های دیگر وارد شده اند.
مجیدی گفت: این کودکان در صورت داشتن خانواده، به شهر خویش بازگشت داده می شوند.
/8138/ 1175

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com