کد خبر ۶۰۸۳۰ انتشار : ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۱۲
گزارشی از جلسه شورای فرهنگ عمومی/

برنامه ریزی گسترده برای برگزاری برنامه های دهه کرامت در قم

قم - ایرنا - در شورای فرهنگ عمومی استان قم که عصر چهارشنبه در ساختمان اداری آستان مقدس حضرت معصومه(س) ترتیب یافت، ضمن آمادگی برای برگزاری ویژه برنامه های دهه کرامت بر ضرورت برنامه ریزی گسترده برای برگزاری باشکوه این برنامه ها در استان تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این جلسه با اشاره به آغاز دهه کرامت و سالروز ولادت حضرت معصومه(س) در 24 تیرماه امسال گفت: در این دهه برنامه های مختلفی در استان های قم، فارس و خراسان رضوی به ویژه در قم و حرم حضرت معصومه(س) برگزار می شود.
سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به تدوین 11 برنامه پیشنهای برای دهه کرامت قم افزود: جریان سازی تبلیغات محیطی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی، اطلاع رسانی برنامه های دهه کرامت، برگزاری جشنواره های فرهنگی شاد و طنز، نمایشگاه معرفی محصولات فرهنگی مذهبی، نمایش فیلم های کوتاه و طنز و اکران آنها در سینماهای قم، اجرای نمایش های شاد خیابانی، تزیین فضاهای آموزشی، پخش سرودهای انقلابی و برگزاری مسابقات فرهنگی به منظور ایجاد فضای جشن و شادی از جمله این برنامه هاست.
وی گفت: علاوه بر استفاده از ظرفیت های حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و بقاع متبرک امامزادگان، در 40 نقطه روستایی قم برنامه های جشن دهه کرامت ترتیب می یابد.
حسینی کاشانی در ادامه، یکی از دغدغه های شورای فرهنگ عمومی را توجه به موضوع های مبتلابه استان دانست و گفت: برای پیگری اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی نیاز به کار جدی تری است.
وی اضافه کرد: جلسات شورای فرهنگ عمومی قم یکی از منطم ترین جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور است که از نظر مباحث مطرح شده، مصوبه ها و اجرای این مصوبات مورد تقدیر قرار گفته است.
وی همچنین با اشاره به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: سهمیه قم برای اعزام زائران به این مراسم افزایش یافته است که ضرورت برنامه ریزی در این زمینه ضروری است.

** تشریح برنامه های آستان قدس رضوی در دهه کرامت
نماینده آستان قدس رضوی در قم نیز در این جلسه، تبیین نقش تمدن ساز امام رضا(ع) و توسعه نشاط و شادابی در بین قشرهای مختلف جامعه با نگاه الگو ساز را از جمله سیاست های کلان این آستان در دهه کرامت عنوان کرد و گفت: دلدادگی قشرهای مختلف مردم به امام رضا(ع) موجب شده تا دهه کرامت فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) در کشور باشد.
حجت الاسلام سید محمدباقر تکیه ای با تشریح برنامه های آستان قدس رضوی برای برنامه های دهه کرمت افزود: «کاروان زیرسایه خورشید» در قالب طرح استقبال از پرچم رضوی با حضور در بیوت مراجع، علما، خانواده شهدا و جانبارزان، طرح «شاگردان عالم آل محمد(ص)» برای دانشجویان و طلاب، طرح «دارالشفاء» خادم یاران پزشک رضوی، طرح «مهر درخشان» برای حمایت از خانواده های مستضعف، طرح «رضای شهیدان» تجلی از خانواده شهدا و همچنین برنامه های «رواق مهر هشتم»، «کبوتران حرم امام مهربانی» ویژه نوجوانان خادم یار رضوی و ویژه برنامه های کانون های خادم یار رضوی از جمله برنامه های آستان قدس رضوی در دهه کرامت است.
وی محرومیت زدایی را از جمله ماموریت های اصلی آستان قدس رضوی دانست و ادامه داد: سال گذشته سه هزار زائر اولی و همچنین زائران مناطق محروم به مشهد مقدس مشرف شدند که امسال نیز این تعداد زائر به زیات حضرت رضا(ع) مشرف خواهند شد.

** توجه به جنبه های بین المللی جشن های دهه کرامت
معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) نیز در این جلسه با بیان این که ستاد دهه کرامت با محوریت حرم کریمه اهل بیت(ع) در قم شکل گرفته است گفت: پرداختن به شخصیت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)، تبیین آثار زیارت و توجه به آثار هجرت این بزرگواران به مشهد و قم از جمله های برنامه های دهه کرامت است.
حجت الاسلام صفر فلاحی ادامه داد: چاپ ویژه نامه، اجرای طرح نظر خنده، اعزام سفیران کریمه و بیان آثار و کرامت حضرت معصومه(س)، برنامه ویژه زیارت اولی ها، پویش عکاسی در قالب لبخند کرامت و ثبت نام از خادمان افتخاری حرم حضرت معصومه(س) در سراسر کشور از جمله برنامه های دهه کرامت در قم است.
وی با بیان این که پارسال یک هزار زائر اولی در سالروز میلاد حضرت معصومه(س) در قم حضور داشتند گفت: با برنامه ریزی های انجام شده امسال نیز در نخستین روز دهه کرامت مصادف با میلاد حضرت معصومه(س) یک هزار زائر به زیارت این بانوی باکرامت مشرف می شوند.
معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی جشن های دهه کرامت در ابعاد بین المللی گفت: سال گذشته مسئولان تولیت اعتاب مقدس کشور عراق در ویژه برنامه های جشن های دهه کرامت در قم حضور یافتند که جلوه بین المللی به این جشن ها داد.
از یکم ذی القعده سالروز میلاد حضرت معصومه(س) تا یازدهم ذی القعده سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع)، به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.

** اجرای 100 برنامه به مناسبت سوم و چهارم خرداد در قم
سرهنگ احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قم نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت بزرگداشت سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر و روز چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری و روز دزفول گفت: فتح خرمشهر، فتح خاک نبود بلکه فتح ارزش های اسلامی است که برای بزرگداشت این روز و همچنین روز چهارم خرداد در 15 سرفصل، 100 برنامه در قم اجرا می شود.
7404/ 1175

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com