کد خبر ۶۰۸۳۵ انتشار : ۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴
معاون آموزش و پرورش:

4072 کودک در قم از تحصیل بازمانده اند

قم- ایرنا- معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش قم گفت: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال 95 انجام شد، چهار هزار و 72 کودک در گروه سنی 6 تا 9 سال در این استان از تحصیل بازمانده اند.

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی به عمل آمده بین سال های 85 تا 90 نسبت به 90 تا 95 نشان می دهد در پنج سال بین 90 تا 95 درصد جذب کودکان لازم التعلیم به مدرسه افزایش یافته است.
وی با بیان این که حتی یک کودک بازمانده از تحصیل برای استان قم زیاد است، اضافه کرد: این کودکان از آسیب پذیرترین قشرهای جامعه هستند که در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند و باید توجه خاصی به آن ها شود تا به حاشیه رانده نشوند.
وی تاکید کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی باید تسهیلات، کمک های مالی حمایت تحصیلی و تشویق هایی برای خانواده هایی که شاید به دلایل فقر مالی و یا بیماری فرزند نمی توانند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند، در نظر گرفت تا کودکان از تحصیل بازنمانند.
طبق گفته مریم سادات پناهنده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش قم، بر اساس آخرین آمار، پوشش تحصیلی در پایه های دوم تا ششم مقطع ابتدایی در این استان 98.5 و در پایه اول ابتدایی نیز 98 درصد است.
در سال تحصیلی جاری حدود 140 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در 600 مدرسه دولتی و غیردولتی تحصیل می کنند.
وی در ادامه بیان کرد: جذب و پوشش کامل تحصیلی کودکان لازم التعلیم، کودکان دیرآموز، تارک میان پایه تحصیلی، کودکان کار، بدسرپرست، بی سرپرست، کودکان و نوجوانان معلول جسمی و حرکتی و استثنایی از مهمترین راه های انسداد مبادی بی سوادی است.
وی افزود: طبق اصل 30 قانون اساسی، دولت جمهوری اسلامی موظف شده است آموزش رایگان را تا پایان دوره متوسطه برای همه علاقه مندانی که در سن مدرسه هستند فراهم نماید، اما این امر هنوز اجباری نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه چهارم توسعه کشور مقرر شده بود که تحصیلات تا پایان دوره متوسطه اول اجباری شود، ولی اقدامی برای این موضوع صورت نگرفته است.
وی گفت: همچنین طبق ماده چهار قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که در تاریخ 11 دی ماه 81 در مجلس وضع شد، ممانعت عمدی والدین از تحصیل فرزندانشان جرم محسوب شده است و از سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس دارد و تا یک میلیون تومان هم جزای نقدی در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: این قانون نیز تاکنون اجرایی نشده و وظیفه مدعی العموم(حکومت) است که وارد میدان شود و به افرادی که مجرم هستند تذکر دهد.
در سال تحصیلی جاری، حدود 240 هزار دانش آموز قمی در 635 ساختمان آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
/2085/ 1175

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com