کد خبر ۶۰۸۶۶ انتشار : ۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۲
گزارشی از شورای آموزش و پرورش

تاکید بر پوشش تحصیلی کودکان لازم التعلیم در قم

قم- ایرنا- شورای آموزش و پرورش قم روز پنجشنبه با حضور استاندار و مسئولان استانی در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار و در آن بر پوشش تحصیلی صد درصدی دانش آموزان لازم التعلیم تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، مدیرکل آموزش و پرورش قم در این جلسه، به دانش آموزان بازمانده از تحصیل اشاره و خاطرنشان کرد: بیشتر دانش آموزانی که در قم از تحصیل بازمانده اند، از اتباع و به ویژه افاغنه می باشند.
حمیدرضا شیخ الاسلام افزود: آموزش و پرورش آمادگی لازم دارد تا همه دانش آموزان بازمانده از تحصیل را پوشش دهد و دستگاه های اجرایی باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.
وی اضافه کرد: بسیاری از دانش آموزان مناطق اطراف شهر برای رفتن به مدرسه با مشکلات مالی مواجه هستند که باید برای آن ها تمهیداتی در نظر گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش قم همچنین رویکرد امسال خیران را کمک به هنرستان ها عنوان کرد و افزود: برای تجهیز هنرستان ها با مشکلات زیادی روبرو هستیم و در 2سال گذشته هیچ اعتباری برای این امر اختصاص نیافته است.
وی افزود: امسال 16 میلیارد ریال برای تجهیز هنرستان های قم از سوی وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته تا بتوانیم این مراکز را به تجهیزات به روز مجهز نماییم.
در استان قم 75 هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش وابسته به آموزش و پرورش فعال است.
وی در ادامه گفت: در چهار سال گذشته، 148 واحد آموزشی در سطح این استان احداث و یا مقاوم سازی شده است که بیش از 50 درصد توسط خیران بوده است.
شیخ الاسلام افزود: در حال حاضر بیشترین کمبود واحدهای آموزشی در مناطق جدید شهری از جمله شهرک ایثار، بلوار الغدیر، انسجام و پردیسان است.
وی اضافه کرد: نیازهای این مناطق برآورد شده و از شهرداری درخواست کرده ایم تا زمین های کاربری آموزشی مناطق را به آموزش و پرورش معرفی کنند تا بتوانیم با جذب اعتبارات و مشارکت خیران برای ساخت مدارس مورد نیاز اقدام نماییم.
وی ادامه داد: هم اکنون مجمع خیران مدرسه ساز 17 طرح آموزشی با بیش از 35 هزار مترمربع زیربنا و 110 کلاس درس را در دستور کار قرار دارد.

* مسئول رسیدگی به امور تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز گفت: در مناطقی از شهر قم مانند جمکران، شهرک لبن و دامشهر تعداد زیادی خانواده های افاغنه سکونت دارند.
محمدرضا اسلامی افزود: دانش آموزانی که در منطقه جمکران سکونت دارند در مدارس این منطقه و شهر قائم و دانش آموزانی که در شهرک لبن هستند در روستای حسین آباد میش مست و جنت آباد از روستاهای بخش مرکزی به مدرسه می روند.
بخش مرکزی یکی از بخش‌ های پنجگانه قم است، در این بخش شهری به نام قنوات، در شرق شهر قم وجود دارد.
وی اضافه کرد: دانش آموزان ساکن در شهرک دامشهر نیز توسط چهار دستگاه مینی بوس به روستاهای حیدرآباد و پاچیان از توابع بخش جعفرآباد قم جهت تحصیل منتقل می شوند.
بخش جعفرآباد یکی از بخش های استان قم با وسعتی حدود 650 کیلومترمربع در 35 کیلومتری شمال غربی شهر مقدس قم با جمعیتی بالغ بر 16 هزار تن با 2 گویش فارسی و ترکی با مرکزیت شهر جعفریه می باشد.
وی ادامه داد: بیشتر این خانواده ها از نظر مالی در مضیغه هستند و آموزش و پرورش هم توان حمایت مالی از همه آن ها را ندارد.
اسلامی گفت: حدود یک هزار و 500 دانش آموز که عمده آن ها ایرانی هستند، لازم التعلیم می باشند و اطلاعات آن ها در سیستم ثنا(ثبت نام دانش آموزان) ثبت نشده است.
وی افزود: این تعداد دانش آموز دارای کد ملی و مدارک هویتی هستند و از تعداد دانش آموزان اتباعی که از تحصیل بازمانده اند بی اطلاع هستیم.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش توان تامین پوشش تحصیلی صد درصدی دانش آموزان را دارد و دستگاه های اجرایی به ویژه بخشداری ها باید برای تامین سرویس رفت و آمد این دانش آموزان به مدارس، آموزش و پرورش را یاری نمایند.

** معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش قم نیز گفت: طبق آخرین سرشماری سال 95، چهار هزار و 691 کودک لازم التعلیم که در گروه سنی 6 تا 14 سال قرار دارند، در استان قم از تحصیل بازمانده اند.
حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا افزود: اگر به مساله آموزش دانش آموزان لازالتعلیم، دیر آموز، تارک میان پایه تحصیلی ابتدایی، کودکان کار، بدسرپرست، بی سرپرست و معلول جسمی و حرکتی توجه نشود، آمار آن ها بالاتر می رود.
وی اضافه کرد: تعداد بی سوادان گروه سنی 10 تا 49 سال استان، 33 هزار تن است که 12 هزار تن از آن ها از اتباع می باشند و برای باسوادی این افراد آمادگی داریم.

** مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم نیز در این جلسه گفت: 50 درصد مدارس قم دو شیفت است و از لحاظ سرانه فضای آموزشی قم رتبه 27 را در کشور داراست.
محسن پورگلیان افزود: سرانه فضای آموزشی در کشور 5.17 مترمربع برای هر دانش آموز است، در حالی که در قم 4.32 مترمربع می باشد.
وی اضافه کرد: سال گذشته 100 میلیارد ریال اعتبارات دولتی و 120 میلیارد ریال کمک خیران برای احداث و توسعه مدارس اختصاص یافت که از لحاظ اعتبارات استان قم رتبه 28 را در کشور داراست.
در سال تحصیلی جاری، حدود 240 هزار دانش آموز قمی در 635 ساختمان آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
در نخستین شورای آموزش و پرورش قم در سال جاری، 2 موضوع قانون مجوز احداث فضاهای آموزشی و گزارش اسکان نوروزی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
/2085/ 1175

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com