کد خبر ۶۰۸۸۵ انتشار : ۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۷
مدیرعامل شرکت گاز:

گازرسانی به روستاهای قم تا سال 98 تکمیل می شود

قم- ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز قم، ضریب نفوذ گاز در روستاهای این استان را 80 درصد اعلام کرد و گفت: تا پایان امسال این ضریب به 90 درصد و تا پایان سال 98 به 100 درصد می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، علیرضا نصیری عصر پنجشنبه در آیین گازرسانی به دو روستای وشنوه و اَوِل بخش کهک قم، افزود: هم اینک 114 روستا گازرسانی و 34 روستا در حال گازرسانی است که امیدواریم تا هفته دولت امسال گازرسانی به 22 روستای قم تکمیل و روستاهای باقی مانده نیز تا پایان سال 98 از نعمت گاز بهره مند شوند
در استان قم 156 روستا وجود دارد
وی گازرسانی به این 2 روستارا آرزوی اهالی آن دانست و گفت: کار علمک گذاری به اتمام رسیده و امروز تعدادی از خانه های روستایی با تکمیل لوله کشی ساختمان خود، کنتور گاز نیز دریافت کردند.
نصیری با اشاره به روند سخت و پیچیده استخراج، استحصال و انتقال گاز گفت: ایران به عنوان دومین کشور دنیا از جهت مخازن گازی است ولی قبل از انقلاب بخش زیادی از گاز صادر می شد و شهرها و روستاهای کشور محروم از این نعمت الهی بودند.
وی ادامه داد: هم اکنون 515 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی در سطح کشور اجرا شده که با اجرای آن 28 میلیون مشترک شامل 23 میلیون در شهر و 5 میلیون در روستاهای کشور از نعمت گاز بهره مند هستند.
وی ضریب نفوذ گازرسانی در شهرهای کشور را 80 درصد دانست و ادامه داد: به جز استان سیستان و بلوچستان که گازرسانی به آن در حال اجراست تمام شهرهای کشور از نعمت گاز برخوردار شده است.
وی با بیان اینکه 750 میلیون متر مکعب در روز، میزان گاز مصرفی کشور است گفت: ظرفیت استحصال گاز در کشور یک میلیارد متر مکعب است که بخشی از این گاز که فراتر از مصرف کشور است برای ارزش افزوده به کشور های دیگر صادر می شود.

** تکمیل پروژه های آب رسانی به روستاهای قم نیازمند 520 میلیارد ریال اعتبار است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قم نیز در این آئین با اشاره به اجرای طرح اتصال روستاهای استان به آب های انتقالی از سرشاخه های دز گفت: هدف از اجرای این طرح بهره مندی روستاهای قم از نعمت آب شرب شیرین، با کیفیت و پایدار است.
محمد احمدی جبلی با بیان اینکه طرح انتقال آب سرشاخه های دز به روستاهای کهک قم در سال 92 شروع شده است، افزود: از 156 روستای استان تاکنون 48 روستا به سرشاخه ها وصل و 108 روستا باقی مانده است که امیدواریم بتوانیم با تامین اعتبار مورد نیاز، آنها نیز از آب شیرین و پایدار بهره مند کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تا نیمه اول سال 98، 25 روستای دیگر قم به سرشاخه های دز متصل می شود ادامه داد: آبرسانی به 17 روستای بخش کهک و 18 روستای دهستان قمرود در حال اجرایی شدن است.
جبلی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه های آبرسانی به روستاهای قم را 520 میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار پنج روستای دیگر بخش کهک نیز تا شهریور ماه سال آینده از نعمت آب پایدار برخوردار می شوند ضمن اینکه 2 فاز از طرح آب رسانی به روستاهای دهستان قم در حال اتمام است.
3 طرح زیر ساختی شامل آب رسانی به روستای لنگرود و تکمیل گازرسانی به 2 روستای وشنوه و اَوِل قم با اعتبار 82 میلیارد ریال با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان این استان در بخش کهک قم به بهره برداری رسید.
کهک یکی از بخش ‌های قم با 2 دهستان فردو و کهک و 18 روستا است که در جنوب این شهر قرار دارد و فاصله مرکز بخش تا قم 30 کیلومتر است.
7404/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com