کد خبر ۶۰۸۹۹ انتشار : ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۷
مدیر ستاد اقامه نماز قم:

ضرورت برنامه‌ریزی برای جذب جوانان به مساجد

کانون خبرنگاران نبأ ــ ما به ائمه جماعات مساجد توصیه داریم که مسجد، جوان‌گریزی نباید داشته باشد. همچنین در این خصوص جلسات توجیهی را برای ائمه جماعات داشته‌ایم؛ مساجد باید جذابیت داشته و امام جماعتش به‌روز باشد.

ضرورت برنامه‌ریزی برای جذب جوانان به مساجد

محمد خامه‌یار، مدیر ستاد اقامه نماز قم در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: ستاد اقامه نماز یک مؤسسه مردم‌نهاد است جهت نظارت و ارزیابی بر کارها و اقداماتی که در ارتباط با نماز در ادارات انجام می‌شود و آموزش و نظارت بر نماز مدارس نیز در این حوزه مورد نظر است. از جمله فعالیت‌هایی که به‌منظور ترویج نماز انجام می‌دهیم، برگزاری دوره‌های آموزشی برای سطوح مختلف است؛ از مهد کودک گرفته تا دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها که به آن طرح «سلامت معنوی» می‌گوییم.

مدیر ستاد اقامه نماز قم در ارتباط با نحوه همکاری با ارگان‌ها گفت: تعامل ما بر اساس ارزیابی و بیشتر نظارتی است. ستاد اقامه نماز دوره‌های آموزشی برای سازمان‌ها و ارگان‌های متعدد برگزار می‌کند و ما توصیه می‌کنیم و آن‌ها نیز عمل می‌کنند چون معتقد و متعهد و در نظام جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت هستند.

خامه‌یار در ارتباط با دوره‌های برگزاری نماز گفت: دوره‌های آموزشی ما بنا به درخواست نهادها هم برای ائمه جماعات و هم برای کارکنان آن نهاد برگزار می‌شود؛ به طور مثال طرح «مفتاح» برای کارکنان و کارآموزان هلال احمر در حال انجام است؛ همچنین برنامه‌هایی را در ارتباط با توسعه اقامه نماز در دستور کار داریم.

وی در پاسخ به سؤال اینکه آیا امکانات رفاهی برای نمازگزاران بین راهی افزایش داشته است، گفت: نمازخانه‌های بین راهی چند دسته هستند؛ برخی مربوط به شرکت نفت است که بسیار محدود هستند و در حد یک وضوخانه و یک اتاق کوچک جهت اقامه نماز است و برخی مربوط به مجتمع‌های خدماتی است که آن‌ها زیر نظر ایران‌گردی و جهانگردی است که یک تکلیف دیگر و قابلیت‌های دیگری دارند که باید به آن‌ها نیز توجه شود که در طول سال سیزده نهاد بر آن‌ها نظارت دارند.

وی گفت: هرکدام از نمازخانه‌ها یک دستورالعمل خاص دارد. یک سری مساجد در سطح شهر و بین راهی وجود دارند که مربوط به راهداری است که بسیار منظم هستند. به اعتقاد بنده نمازخانه‌های بین راهی شهر قم از سایر شهرها مرتب‌تر است؛ گرچه به صورت مطلوب صد در صد ما نیست که باید به آن توجه بیشتری شود.

ضرورت برنامه‌ریزی برای جذب جوانان به مساجد

خامه‌یار با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای جذب جوانان به مساجد گفت: ما به ائمه مساجد توصیه داریم که مسجد، جوان‌گریزی نباید داشته باشد. همچنین در این خصوص جلسات توجیهی را برای ائمه جماعات داشته‌ایم؛ مساجد باید جذابیت داشته و امام جماعتش به‌روز باشد.

وی عنوان کرد: امام جماعت مسجد باید با مسائل مختلف از لحاظ علم روز آشنایی داشته باشد و پاسخ شبهات را بدهد. مسجد کانونی است که در هر محل به عنوان قطب فرهنگی شناخته می‌شود؛ لذا باید به آن توجه کرد؛ ستاد اقامه نماز جهت بر طرف کردن این معضلات با هفده دستگاه در جامعه مدرسین جلساتی را دارد که در حال برگزاری است.

مسئول ستاد اقامه نماز در ارتباط با ضرورت توجه به نماز گفت: نماز امری فطری است و ما فقط زمینه و تمهیدات حضور مردم را در نماز فراهم می‌کنیم «انا هدیناه السیبل اما شاکرا؛ اما کفورا» ما فقط راه را نشان می‌دهیم و دنبال این نیستیم که کسی انجام بدهد یا نه، ما هنرمان باید این باشد که مقدمات نماز را فراهم کنیم تا مردم استقبال کنند. سال گذشته در همه پارک‌های شهر قم نماز ظهر را به‌صورت جماعت بر‌گزار می‌کردیم که با استقبال مردم همراه شد؛ امسال در تمام پارک‌ها، بوستان‌ها و توقف‌گاه‌ها نماز جماعت را هم در نوبت ظهر و هم در نوبت مغرب و عشاء برگزار و آن را تقویت می‌کنیم. اگر مسجد را مرتب کردیم و شخصی را گذاشتیم که پاسخگوی سؤالات جوانان باشد، مطمئناً جوان‌ها استقبال می‌کنند و حتی دنبال خیرین هستیم تا بتوانیم وضعیت مساجدی را که ظاهر مناسب ندارند، ترمیم کنیم و در مناطقی که مسجد نیست، خانه خدا را بنا کنیم.

وی در انتها و در پاسخ به این سؤال که آیا برای رسیدن به اهداف خود با مشکلاتی روبه‌رو هستید، گفت: با توجه به فعالیت‌های بسیار زیادی که در این حوزه انجام شده است، اما کارهای انجام نشده نیز زیاد داریم. بعضی جاها خیلی نقص داریم. مثلا در مدارس نماز جماعت باید بهتر برگزار شود. تبلیغات محیطی نماز صفر است و باید بهتر شود. باید زمینه را فراهم و جوانان را برای اقامه نماز ترغیب و تشویق کرد. منابع علمی ما در حوزه کتاب با محوریت نماز نیز باید تقویت شود مثلا اگر دانشجویی بخواهد پایان‌نامه‌ای را با محوریت نماز بنویسد، کتابخانه تخصصی نماز نداریم.

 سیدمحمدمهدی مؤذن

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com