کد خبر ۶۰۹۸۲ انتشار : ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۹

فلسفه اسلامی روی آنتن تلویزیون صربستان

گروه بین‌الملل – ویژه‌‏برنامه «آشنایی با فلسفه‏ اسلامی» از سوی صداوسیمای ملی صربستان (RTS) با حضور «سعید خلیلویچ»، عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد تولید شد.

فلسفه اسلامی روی آنتن تلویزیون صربستانمرکز علوم دینی قم در بلگراد در خبری به ایکنا اعلام کرد: مراحل ضبط این ویژه‌‏برنامه در ضمن سلسله‌‏برنامه‌‏هایی با عنوان «فلسفه و...»، و به درخواست مدیریت اداره‌ ‏کلّ برنامه‏‌های علمی و آموزشی سیمای ملی صربستان، در دفتر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد انجام شد و این برنامه به زودی در شبکه‏ دو سیمای صربستان به نمایش درمی‌‏آید.


پیش از این برنامه، برنامه‏ «آشنایی با فلسفه‏ مسیحی» با حضور پروفسور «بوگولیوب شیاکویچ»، وزیر سابق ادیان جمهوری صربستان و استاد دانشکده‏ الهیات ارتدوکس دانشگاه بلگراد تولید شده بود.


عناوین اصلی مورد بحث در این برنامه شامل اصالت فلسفه‏ اسلامی، اهمیت نهضت ترجمه در حفظ و توسعه‏ میراث فلسفی یونان باستان، مهم‏ترین مکاتب و میراث‏بران اندیشه فلسفی در اسلام، رابطه فلسفه‏ اسلامی و هستی‏‌شناسی وحیانی در متن قرآن و سنت، نسبت بین عقل و شهود و همچنین اهمیت علم‌‏النفس در سنت فلسفی اسلام است.


سعید خلیلویچ در این برنامه به تحلیل بنیادی‏‌ترین آموزه‏های عقلانی حکمایی همچون فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا و علامه طباطبایی پرداخت و فلسفه‏ اسلامی را سنتی اصیل و بانشاط در همه ادوار تاریخ تمدن اسلامی به ویژه در دوران معاصر دانست.


وی تأکید کرد: حکمای مسلمان هرچند از منظومه‌‏های هستی‏‌شناسی وحیانی و عرفانی بهر‌ه‌‏های فراوانی برده‌اند، اما همیشه متعهد به حفظ اصالت فلسفه و رعایت موازین مدون استدلال برهانی به منظور کشف حقیقت ناب بوده‌اند.

فلسفه اسلامی روی آنتن تلویزیون صربستان
پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد در پاسخ به سؤال مجری کارشناس برنامه که آیا فلسفه‏ اسلامی در موضوع چالش‌‏های نظری دنیای مدرن ساکت است و یا آن‏که قدرت نقد مسائل روز را دارد، بیان کرد: «مهم‏ترین پیام فلسفه‏ اسلامی برای انسان معاصر همان است که در فرمایش مولی‏‌الموحدین حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام) در نهج‏‌البلاغه آمده و آن عبارت است از ضرورت اثاره‏ دفائن عقول»(ضرورت آشکار‌شدن دفائن عقول برای انسان‌ها).


خلیلویچ عقلانیت ابزاری امروز غرب را نماد تبعیت از اقتدار کور در سایه‏ پذیرش اصالت قدرت و اراده‏ انسانی دانست، در حالی که راه ‏حلّ بنیادین بحران‏های متراکم دنیای مدرن در بازگشت به ریشه‌‏های متعالی عقل قدسی، عقل شهودی و عقل متافیزیکی است.

فلسفه اسلامی روی آنتن تلویزیون صربستان
وی در پایان ویژه‏‌برنامه‏ سیمای ملی صربستان نتیجه گرفت که موقعیت فرهنگی و تمدنی هر جامعه ارتباطی تنگاتنگ با نوع عقلانیتی دارد که اعضای آن جامعه، خود انتخاب می‏‌کنند و این امر اقتضا می‌‏کند که همه‏ تلاش‌‏ها در راستای تعالی مستمرّ عقلانی و معنوی جامعه به کار گرفته شود.
انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com