کد خبر ۶۰۹۹۰ انتشار : ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۵

پوشش تحصیلی در هنرستانهای قم 35.2 درصد است

قم- ایرنا- رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش قم گفت: پوشش تحصیلی در هنرستان های این استان 35.2 درصد است و بر اساس اسناد بالادستی و تاکیدهای مسئولان نظام باید در برنامه ششم توسعه سهم این آموزش ها به 50 درصد افزایش یابد.

مسعود حمیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در استان قم 70 هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش با بیش از 10 هزار هنرجو وجود دارد که سال آینده با توجه به سه ساله شدن دوره آموزش در هنرستان ها این آمار به 15 هزار هنرجو افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، هم اکنون در استان قم 30 هنرستان فنی و حرفه ای اعم از دولتی، غیردولتی و وابسته فعالیت دارد که حدود پنج هزار هنرجو در پایه های دهم و یازدهم در این مراکز مشغول به تحصیل می باشند.
وی افزود: تعداد 40 هنرستان کاردانش نیز در این استان با حدود پنج هزار هنرجو به صورت دولتی و غیردولتی دایر است.
حمیدی با بیان این که یکی از موانع موجود بر سر راه ورود به هنرستان ها آگاهی نداشتن خانواده ها از رشته ها و شرایط تحصیل است، بیان کرد: به همین منظور هر ساله در تمام هنرستان های استان نمایشگاه هفته مشاغل برگزار می شود و در طول سال تحصیلی نیز با همکاری اداره متوسطه اول، دانش آموزان پایه نهم از هنرستان ها بازدید می نمایند.
وی اضافه کرد: اگر فرهنگ سازی شود و دانش آموزان با آگاهی و علاقه در رشته فنی و حرفه ای و یا کاردانش تحصیل کنند، بعد از فراغت از تحصیل، به راحتی می توانند در بازار مشغول به کار شده و بسیاری از آسیب های اجتماعی از بین خواهد رفت.
وی ادامه داد: در بازدیدهایی که از هنرستان ها داریم اغلب هنرجویان اعلام می کنند همزمان با تحصیل مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار هستند و کسب درآمد می کنند، در حالی که رشته های نظری حتی پس از اخذ مدرک دانشگاهی توانایی ورود به بازار کار ندارند و اکثرا بیکار هستند.
رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش قم، توسعه متوازن و هماهنگ با استعدادها و اولویت‌ ها با توجه به مزیت‌ ها و قابلیت‌ های استانی، برنامه ریزی منطقه ‌ای و ملی، ارتقای مستمر کیفیت، کارایی و بهبود ارتباط نظام آموزشی با بازار کار و ایجاد فرصت‌ های برابر آموزشی برای مناطق کمتر توسعه یافته به منظور تحقق عدالت اجتماعی را از اهداف آموزش ‌های فنی و حرفه‌ ای و کاردانش عنوان کرد.
وی افزود: انعطاف پذیری و تنوع بخشی با بهره گیری از فناوری ‌های نوین، ارتقای توانایی ‌های فارغ التحصیلان متناسب با نیاز بازار کار و توسعه مشارکت‌ های مردمی و تقویت بخش خصوصی در ارائه آموزش ‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از دیگر اهداف این آموزش هاست.
در سال تحصیلی جاری، حدود 240 هزار دانش آموز قمی در 635 ساختمان آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
/2085/ 1175

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com