کد خبر ۶۱۰۱۲ انتشار : ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۹

قم| جابه‌جایی سالانه 3 میلیون تن بار با اتصال راه‌آهن قم به شهرک صنعتی شکوهیه

مدیرکل راه‌آهن استان قم گفت: پیش‌بینی می‌شود بااتصال شبکه راه‌آهن به شهرک صنعتی شکوهیه و گمرک قم سالانه بیش از 3 میلیون تن باز از این طریق جابه‌جا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، محسن اعتماد در هشتمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: اتصال شبکه ریلی به شهرک‌های صنعتی می‌تواند هزینه‌های تمام‌شده تولید را کاهش دهد.

وی با اشاره به آمادگی راه‌آهن استان قم برای اتصال به شهرک صنعتی شکوهیه بیان کرد: اگر راه‌آهن شهرک شکوهیه راه‌اندازی شود بخش مهمی از مشکلات این شهرک درزمینهٔ حمل‌ونقل حل می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن استان قم با تاکید بر اهمیت اتصال شبکه راه‌آهن به شهرک صنعتی شکوهیه و گمرک قم گفت: پیش‌بینی می‌شود با اتصال شبکه راه‌آهن به شهرک صنعتی شکوهیه و گمرک قم سالانه بیش از 3 میلیون تن باز از این طریق جابه‌جا شود.

اعتماد با اشاره به اعتبارات موردنیاز برای اتصال کامل خطوط راه‌آهن به شهرک صنعتی شکوهیه قم ابراز کرد: حدود 20 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز برای اتصال ریلی در استان قم است که باید از طریق اعتبارات ملی تأمین شود.

وی ادامه داد: تعهد انجام بار توسط راه‌آهن مهم‌ترین ضمانت اجرایی راه‌اندازی این خط آهن است، مسئولان استان و هیئت‌مدیره شهرک صنعتی شکوهیه و گمرک باید ضمانت حمل بار توسط راه‌آهن را قبل از راه‌اندازی این طرح  تضمین کنند تا اجرای این طرح همراه با توجیه اقتصادی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در این جلسه، گفت: 96 هکتار از اراضی شهرک شکوهیه برای مبحث کشاورزی در نظر گرفته‌شده بود اما چون آب این منطقه کیفیت لازم را نداشت ، شرکت شهرک‌های صنعتی چاه مربوطه را خریداری  کرده و زمین موردنظر نیز در قالب فضای سبز و کشاورزی به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذارشده است.

محمدرضا طلایی با اشاره به برخی مشکلات انتقال سند اراضی 96 هکتاری به شرکت شهرک‌های صنعتی ادامه داد: کاربری این 96 هکتار در حال حاضر  زراعی است و دولت نیز این زمین را به‌عنوان یک زمین زراعی قبول دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به مشکلات موجود در مسیر انتقال سند، این مسئله در کمیسیون تبصره ماده یک بررسی‌شده و هر شش ماه یک‌بار باید این سند تمدید شود، اگر زمینی از مالکیت زارعی برای کار دیگری تغییر مالکیت دهد مشمول عوارض می‌شود و عوارض آن را نیز دولت تعیین و دریافت می‌شود.

طلایی تأکید کرد: اصولاً شهرک‌های صنعتی امکان و حق خرید زمین را ندارند، باید محیط‌زیست تأیید کند که فضای سبز شهرک را تأمین کرده است تا الحاق اراضی به شهرک‌های صنعتی ممکن شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به برخی پیش‌زمینه‌های الحاق 96 هکتار از اراضی پیرامونی شهرک صنعتی شکوهیه به این شهرک صنعتی تصریح کرد: به شرطی که اعتبارات دولتی در این الحاق زمین استفاده شود و تضمینی نیز در الحاق این زمین به شهرک صنعتی ایجاد شود، ضمیمه کردن این 96 هکتار به شهرک صنعتی شکوهیه منع قانونی ندارد.

وی تأکید کرد: اگر محیط‌زیست استان تأیید کند که سرانه فضای سبز شهرک صنعتی شکوهیه تأمین‌شده است جهاد کشاورزی می‌تواند زمین 96 هکتاری مدنظر را آزاد کند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com