کد خبر ۶۱۰۳۲ انتشار : ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۶
معاون گردشگری میراث فرهنگی اعلام کرد:

بازدید 20 هزار گردشگر خارجی از اماکن تاریخی قم

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه، 20 هزار گردشگر خارجی از آثار تاریخی و گردشگری قم بازدید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی خبرقم  (قم‌نا)، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بازدید 20 هزار گردشگر خارجی از آثار تاریخی و گردشگری قم در ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه، خبر داد.

 

سید مجتبی فرهادی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گردشگران از کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، پاکستان، هند، ترکیه، آذربایجان و سایر نقاط جهان بوده اند.


وی افزود: خانه تاریخی امام راحل و تیمچه بازار از جمله بیشترین اماکنی بود که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.


خانه تاریخی امام راحل واقع در میدان معلم یادآور مبارزه های سیاسی و سخنرانی های ایشان در شکل گیری انقلاب اسلامی است و مربوط به دوره معاصر است که در اوایل سال 1375 با شماره 1745 به ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم رسید.


مجموعه تیمچه بزرگ و بازار به خاطر نوع معماری سقف ضربی و قدمت تاریخی، مربوط به دوره های صفوی و قاجار است.


وی با اشاره به موزه های قم گفت: این موزه ها شامل مردم شناسی در خانه تاریخی زند، گنجینه آثار مراجع عظام تقلید درخیابان معلم، باغ گنبد سبز در خیابان شهید روحانی و خانه تاریخی ملاصدرا در بخش کهک از توابع قم است که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.


معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: در این موزه ها کارشناسان حضور دارند و به ارائه توضیح در خصوص سیر تاریخی آن مکان و شکل گیری و کاوش های صورت گرفته می پردازند.


در موزه مردم شناسی شغل های بومی و مجموعه ای از اشیا و لوازم زندگی، ابزار کار، لوازم کشاورزی و صنعتی، پوشاک و شیوه چینش اشیا در منازل قدیمی به نمایش گذاشته شده است و این موزه در خانه تاریخی زند واقع در خیابان انقلاب شهر قم، هر روز پذیرای علاقه مندان است.


گنجینه آثار مراجع عظام تقلید درخیابان معلم است که به معرفی زندگانی 20 تن از علما و مراجع تقلید می پردازد.


مقابر باغ گنبد سبز نیز مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام - قرن هشتم هجری شمسی است - که طبق مستندات در کتیبه‌ های تاریخی این مکان‌، مدفن فرمانروایان از جمله خواجه اصیل الدین، خواجه علی صفی و فرد دیگری که به دلیل از بین رفتن کتیبه‌ سومین گنبد، ناشناس مانده‌ است.


خانه تاریخی محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی معروف به ملا صدرا، بنیان گذار حکمت متعالیه، سر آمد حکمای اسلامی و یکی از بزرگترین دانشمندان جهان در فلسفه الهی و اسلامی است در شهر کهک قرار دارد.

شهر کهک از توابع استان قم و در فاصله 30 کیلومتری شهر قم قرار دارد.


فرهادی به 360 اثر ثبتی و تاریخی در قم اشاره کرد و گفت: طبق آثار تاریخی و باستان شناسی های صورت گرفته، این شهر تمدنی هفت هزار ساله دارد.


وی تاکید کرد: بسیاری از مردم بومی قم از این آثار اطلاعی ندارند که این امر نیازمند معرفی دستگاه های متولی فرهنگی با همکاری شهرداری قم است.


وی با اشاره به نقشه گردشگری قم بیان داشت: نقشه الکترونیکی آثار فرهنگی، تاریخی و موزه های استان در نسخه تلفن همراه و وب سایت تهیه شده است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com