کد خبر ۶۱۵۶۸ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۲

آیت الله نوری همدانی: دفاع از مظلومان وظیفه علما است

قم - ایرنا - آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید با بیان این که وظیفه علما ایستادگی در برابر ظالمان و دفاع از مظلومان است گفت: در دنیای امروز که ظلم و تضعیف حقوق مردم بیش از هر زمان دیگری است، علما و طلاب باید در صف نخست حمایت از مظلومان قرار گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، وی پنجشنبه شب در ضیافت افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی در قم با تاکید بر این که خدا از عالمان پیمان گرفته در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مردم سکوت نکنند، افزود: علما هرگز در طول تاریخ در برابر ظلم ظالمان ساکت نبوده اند و همواره به دنبال دفاع از حق مردم بودند.
وی با اشاره به این که طلاب نسبت به رعایت حال مردم و احقاق حقوق آنها وظیفه سنگینی دارند اظهار داشت: عالمان دینی در طول تاریخ در هدایت و مدیریت مردم نقش برجسته ای داشته اند و در شرایط امروز جهان، توجه به این نقش کلیدی بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری است.
آیت الله نوری همدانی همچنین با اشاره به جایگاه والای نهج البلاغه و ضرورت توجه به مفاهیم این کتاب ارزشمند تاکید کرد: بعد از قرآن مجید هیچ کتابی بالاتر از نهج البلاغه نداریم به گونه ای که پس از قرآن کریم، هیچ کتابی به جامعیت نهج البلاغه وجود ندارد.
این مرجع تقلید، نهج البلاغه را کتاب بسیار با ارزشی دانست و اظهار داشت: افتخار شیعه این است که نهج البلاغه با این جامعیت و معانی ارزشمند، از پیشوای ما است.
آیت الله نوری همدانی، توجه به ابعاد فردی و اجتماعی و نیز طرح موضوع های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را از جمله ویژگی های بارز نهج البلاغه برشمرد و افزود: امام علی(ع) ابعاد مختلف فردی و اجتماعی را در اوج فصاحت و بلاغت بیان کرده اند که بی نظیر است.
وی با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر در نهج البلاغه تصریح کرد: هر کس که می خواهد مملکت اسلامی را اداره کند باید با علمای دین ارتباط داشته باشد و رهنمودهای آنها را در اداره جامعه مورد توجه قرار دهد، چراکه ساختن جامعه ای منطبق بر ارزش های اسلامی در گرو ارتباط با علما و استفاده از رهنمودهای آنهاست.
وی بر ضرورت تعیین نهج البلاغه به عنوان یکی از سرفصل های اصلی حوزه علمیه، گفت: نهج البلاغه به عنوان یک کتاب درسی در حوزه های علمیه تدریس شود، چراکه برای تبلیغ اسلام پس از قرآن هیچ کتابی با ارزش تر از نهج البلاغه وجود ندارد.
7404/ 1175

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com