کد خبر ۶۱۷۱۷ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۳

هنرمندان صنایع دستی قم در حاشیه

در این مطلب می خوانیم:
قم یکی از استان هایی است که از نظر رشته های صنایع دستی بسیار غنی است بطوری که هنرمندان این صنعت سبز در انواع رشته های هنری قالی، سفالگری و سرامیک سازی ، خرمهره سازی ، سنگتراشی و حکاکی روی سنگ ، منبت کاری، کنده کاری و مشبک کاری چوب ، تزئینات معماری ، معرق کاری ، شیشه گری ، نقاشی سنتی ، رودوزی های سنتی ، بافته های سنتی ، گیوه ، مرواربافی ، خراطی چوب ، نگارگری و تذهیب ، صحافی سنتی ، تزئینات پارچه ای ، رنگرزی گیاهی ، تولید فرآورده های پوست و چرم ، قلمزنی، مشبک کاری و حکاکی روی فلزات ، معرق ساقه گندم ، چلنگری (تولیدات فلزی فرفوژه) فعالیت می کنند وتولیدات منحصر بفردی دارند.
طبق گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری قم دراین شهر 15هزار هنرمند در50 رشته هنری به تولیداین صنعت سبزمشغول هستند و چهارهزار و 200 هنرمند صنایع دستی از پروانه کسب برخوردارند .
مشکلی و یا مشکلاتی که هنرمندان صنایع دستی قم با آن دست به گریبان هستند یکی نداشتن مکانی مناسب برای عرضه تولیدات آنهاست ودیگری عدم اقبال عمومی همشهریان به خرید صنایع دستی هنرمندان این شهر است.
این درحالی است که شهرما به دلیل وجود حرم بانو فاطمه معصومه (س) ومسجد مقدس جمکران درزمینه گردشگری مذهبی از ظرفیت بالایی برخوردار است.
یکی از دردهای نگفتنی هنرمندان صنایع دستی در زمینه تخصیص مکان طرح اجرا نشده اختصاص بازار کهنه قم به هنرمندان صنایع دستی است که دراثر بی توجهی مسئولان، این بازارتاریخی هم اکنون محل تردد وسایل نقلیه شهری است که هنرمندان فعال در این بازارچه را بسیار نگران کرده است.
و اما مشکل دیگری که فعالان صنایع دستی شهرمان را نگران کرده عدم اقبال عمومی به تولیدات آنهاست ،مشکل
از جایی آب می خورد که در خیلی از فروشگاه های بزرگ ومهم مرکز شهر اثری ازهنرمندان صنایع دستی قم دیده نمی شود به جای آن تولیدات هنربندهای چینی به وفور وبسیار ارزان تر از صنایع دستی هنرمندان ما در معرض فروش قرارداده شد است .
آنچه که پیداست هنرمندان صنایع دستی قم در حاشیه هستند واینکه میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری قم به تنهای قادر به رفع مشکلات هنرمندان صنایع دستی نیست وباید مسولان این شهر دست به دست هم بدهند وبرای رفع مشکل هنرمندان قم که نبود مکان عرضه تولیدات است تلاش کنند دراین شهر زائر پذیر مکان برای عرضه کم نیست همت وهمکاری لازم وجود ندارد که امیدواریم این رویه تغییر کند وما بزودی شاهد همکاری مدیران وخوشحالی هنرمندان شویم.
رشته های صنایع دستی موجود با تلاش و زحمت نسل های گذشته برای ما باقیمانده است هرچند که بسیاری از رشته های آن دیگر منسوخ شده است و هنرمندی به آن نمی پردازد. اما هم اکنون حفظ و حراست رشته های فعلی صنایع دستی قم و حمایت از هنرمندان وظیفه ای است که هم بردوش مردم و همه مسوولان سنگینی می کند .
/8138/ 6133/
انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com