کد خبر ۶۱۹۶۴ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۲
بحرینی مطرح كرد:‌

خاشع كردن فرد؛ از بهترین راه‌های دعوت به نماز

گروه اجتماعی ـ استاد مركز تخصصی نماز قم یكی از بهترین و بزرگترین‌ راه‌های دعوت به نماز را خاشع كردن فرد عنوان كرد.

خاشع كردن فرد؛ از بهترین راه‌های دعوت به نماز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایكنا از فارس، نشست «نمازشناسی و شیوه‌های دعوت به نماز» به‌همت دانشگاه شیراز و ستاد اقامه نماز استان فارس امروز، 23 خردادماه با مشاركت اساتید منتخب دانشگاه شیراز برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین بحرینی، استاد مركز تخصصی نماز قم در این نشست گفت:‌ نماز فقط مخصوص دین اسلام نیست، بلکه در همه ادیان وجود داشته است که نمونه آن را در قرآن کریم در بیانات حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی، خضرت شعیب و ... می‌بینیم.
وی با بیان اینكه یکی از بزرگ‌ترین و بهترین راه‌های دعوت به نماز، خاشع کردن فرد است،‌ گفت: یك پیام از سه طریق كلمه، زبان بدن و احساس انتقال پیدا می‌كند که به موارد 2 و 3 فرا پیام می‌گویند و تحقیقات تجربی بررسی کرده‌اند که 93 درصد انتقال پیام از طریق زبان بدن و احساس است و 7 درصد از طریق كلمه.

نماز باید دیده شود
بحرینی با تأكید بر اینكه نماز باید دیده شود زیرا علنی بودن آن موضوعیت دارد، گفت: شیطان وسوسه می‌کند که علنی خواندن نماز موجب ریاست است در حالی كه چنین نیست.
این كارشناس مذهبی اظهار كرد: برای اقامه همه نمازهای واجب تأکید شده كه به جماعت باشند، اما یک نماز را گفته شده است که بهتر است در منزل خوانده شود و آن نوافل است. این مطلب دارای نکات تربیتی است زیرا والدین الگوی فرزندان هستند و باید در نماز هم الگو باشند.

مطالب باید تدریجی به افراد گفته شود
وی با ذكر این نكته كه مطالب باید تدریجی به افراد گفته شود و از آن‌ها خواسته شود، گفت: نماز یكی از اساسی‌ترین واجبات دینی است و حتی تقریباً وجوب حجاب 20 سال بعد از وجوب نماز آمده است.
بحرینی همچنین با تصریح اینكه ما باید بدانیم مانع نمازی افراد چیست، گفت: گاهی اوقات این مسئله ناشی از تنبلی است و گاهی اوقات به خاطر مسائل سیاسی و یا غیره است.
وی این سئوال را مطرح كرد كه چرا در نماز توجه به کبریایی و عظمت خداوند است‌ و پاسخ داد: چون وقتی عظمت خداوند جلوه کرد، انسان نسبت به عظمت، خشوع می‌کند. انسانی که نماز نمی‌خواند آیا می‌داند که در برابر چه خداوند با عظمتی دارد تکبر و گردنکشی می‌کند؟
این كارشناس ستاد تخصصی نماز تأكید كرد:‌ چه خوب است که مبلغین و اساتید، بعد از بیان عظمت خداوند به عظمت انسان نیز اشاره کنند و قصد کنیم که حداقل یک قدم برای نماز برداریم؛ به این امید که باری از دوش امام زمان(عج) برداریم آن هم با ترویج فرهنگ اقامه نماز.
انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com