کد خبر ۶۱۹۶۷ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۳

شماری از نانوایان قم خواستار افزایش نرخ نان شدند

قم- ایرنا - شماری از نانوایان نان لواش قم روز چهارشنبه دراعتراض به عدم تغییر قیمت نان ، در مقابل اتحادیه نانوایان این استان تجمع کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا ، آنان که حدود 50 تن بودند،پلاکاردهایی از جمله ' ما نانوایان با درآمد سال 93 در سال 97 زندگی می کنیم» و « ما خواستار اعلام نرخ عادلانه نان هستیم» در دست داشته و خواستار رفع مشکلاتشان توسط مسئولان امر شدند.
به گفته این افراد درحالیکه هرسال حداقل 10 الی 15 درصد تورم داریم اما متاسفانه مسئولان به فکر قشر نانوا نیستند و ما به سختی زندگی می کنیم.
رئیس اتحادیه نانوایان قم درحاشیه این تجمع به خبرنگار ایرنا گفت: عواملی همچون بالا رفتن نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید د طول سال های اخیر باعث شده است قیمت نان از جمله نان لواش در استان قم کفاف چرخاندن نانوایی را ندهد و قیمت نان بعد از گذشت بیش از چهار سال احتیاج به نرخ گذاری جدید دارد.
علی اکبر زارعی بیان کرد: قیمت همه عوامل موثر بر تولید نان گران شده و از جمله نرخ خمیرمایه نانوایان در این سال ها به 800 هزار ریال رسیده است و با این وضعیت، فروش نان لواش با قیمت کنونی باعث ورشکستگی نانوایان می شود.
وی ادامه داد: نرخ نان لواش هم اکنون در شهرهای اطراف قم همچون ساوه، کاشان و تهران با وزن چانه ای 170 گرم بالای 2 هزار ریال است اما قیمت این نان در قم یکهزار و 650 ریال است که باعث تحمیل فشار های سنگین به نانوایان شده است.
زاراعی گفت: هرساله تمام هزینه های تولید افزایش می یابد، اما قیمت نان ثابت مانده و این مساله، نانوایی ها را به بنگاه های اقتصادی در معرض ورشکستگی تبدیل می کند.
وی بیان کرد: علاوه بر افزایش هزینه های مستقیم موثر بر تولید نان مانند حقوق و بیمه کارگران نانوایی، موارد دیگری همچون افزایش نرخ دریافت کارت سلامت نانوایان به 500 هزار ریال که هر 6 ماه یکبار هم باید عوض شود، موجب اعتراض نانوایان لواش استان شده است.
وی ادامه داد: در شرایطی که درآمد نانوایان ثابت است اما هزینه های تولید نان روز به روز افزایش پیدا می کند.
حدود 220 نانوایی لواش در استان قم فعالیت دارند.
درحال حاضر 900 نانوایی در سطح استان قم فعالیت می کنند که 603 نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می کنند و بقیه نانوایی های آزاد پز هستند که تعداد کمی از آن ها بدون مجوز فعالیت دارند.
همچنین در هر ماه 9 هزار تن آرد توسط پنج کارخانه آردسازی در سطح استان توزیع می شود که هفت هزار تن آن به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های دولتی و 2 هزار تن آن به صورت غیر یارانه ای در اختیار نانوایی های آزاد پز قرار می گیرد.
7405/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com