کد خبر ۶۲۱۱۶ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۳

موانع توسعه گردشگری قم همچنان بر قدرت خود باقی است

روزنامه شاخه سبز قم در شماره روز 28 خردادماه مطلبی با عنوان«موانع توسعه گردشگری قم همچنان بر قدرت خود باقی است » را به قلم زهره مهر نوروزی منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم:
شهرمان با توجه به اینکه از یک اقلیم گرم و خشکی برخوردار است، اما به واسطه موقعیت جغرافیایی خود یکی از استان های بسیار مهم ایران محسوب می شود وهمچنین با سکونت کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) در شهر قم که همواره مورد توجه بسیاری از دوست داران اهل بیت از سراسر جهان بوده و هست، اما همه ظرفیت های گردشگری این شهر به حرم بانو فاطمه معصومه(س) خلاصه نمی شود بلکه ظرفیت هایی دیگری مانند جاذبه های طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری دراین شهر وجود دارد که برای بسیاری از جهانگردان و طبیعت گردان مورد توجه بوده و هست که شناخت و بهره گیری از این فرصت ها می تواند نقش بزرگی در توسعه اقتصادی این استان داشته باشد.
براساس گفته های مدیرکل میراث فرهنگی قم، دراین شهر 500 واحد گردشگری فعال وجود دارد که به طور مستقیم برای 20هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده و همچنین در بخش صنایع دستی 15هزار هنرمند فعال هستند.
در اسناد بالادستی کشور رونق و توسعه اقتصادی شهرمان صنعت گردشگری تعریف شده است که بدون استفاده از فرصت های بخش خصوصی ممکن نیست همانطور که اگر درسال‌های اخیر اندکی بخش گردشگری ما رشدی داشته درسایه حضور بخش خصوصی دراین حوزه بوده است،اما حقیقت این است که استان ما در استفاده از فرصت های بخش خصوصی در توسعه این صنعت بهره کافی را نبرده است و دلایل این عدم استفاده هم به این مهم باز می گردد که آنطور که باید و شاید استقبالی از بخش خصوصی نمی شود و سرمایه گذاران اغلب وقتی در بروکراسی های اداری قرار می گیرند به طور کل از سرمایه گذاری منصرف می شوند و یا موانعی برسر راه سرمایه گذاران از سوی مدیران ایجاد می شود که بخش خصوصی دیگر اشتیاقی به ادامه همکاری ندارد که امیدوارم این مشکل به همت مدیران وبازنگری در قوانین سرمایه گذاری برطرف شود.
موضوع مهم دیگر، عدم استفاده از تشکلات گردشگری بویژه انجمن صنفی راهنمایان گردشگری است که می تواند در زمینه معرفی جاذبه های گردشگری قم نقش بزرگی داشته باشند.
از دیگر موارد قابل ذکر در زمینه موانع توسعه گردشگری قم عدم تامین زیرساخت های لازم در بخش گردشگری است که توسعه زیر ساخت نیازمند اعتبار و همچنین تدوین برنامه کوتاه مدت و بلند از سوی مدیران است.
و اما یکی دیگر از بخش های مهم گردشگری شهر ما صنایع دستی محسوب می شود که تولیدات منحصر بفردی دارند اما متاسفانه از آنجا که نگاه مدیران بر استفاده ازاین ظرفیت نیست بنابراین فعالان صنایع دستی قم اغلب با مشکل عرضه آثار خود مواجه هستند فقط کافی است کمی پای حرف دل هنرمندان این شهر بنشینی؛ هنرمندانی که درهنر صنایع دستی قد خم کرده اند و موی سپید، اما دراین شهر زائر پذیر و پرتردد همچنان با مشکل نبود مکان مناسب برای عرضه تولیدات خود مواجه هستند.
بی تعارف باید گفت درزمینه صنعت ارز آور و پول ساز گردشگری با توجه به ظرفیت های زیادی که در قم وجود دارد برای توسعه و رونق اقتصادی این شهر استفاده نمی شود و همچنان موانع برقوت خود باقی است.
منبع: شاخه سبز قم
8138/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com