کد خبر ۶۲۱۳۲ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۶

12 هزار واحد خون به مراکز درمانی قم ارسال شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، علیرضا کبیری شامگاه دوشنبه در «همایش تجلیل از اهداکنندگان برتر خون» در دانشگاه آزاد اسلامی قم اظهار داشت: همچنین در این مدت سه هزار و 500 واحد خون و فرآورده های آن به شبکه خونرسانی کشور ارسال شد.
وی افزود: در سال گذشته 53 هزار واحد خون و فرآورده های خونی به مراکز درمانی قم و 14 هزار واحد خون به شبکه خونرسانی کشور ارسال شد تا مورد استفاده بیماران نیازمند قرار گیرد.
وی در ادامه با اشاره به این که 20 تا 25 درصد مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون از اهدای خون معاف هستند گفت: این افراد به دلایل نداشتن شرایط اهدای خون به صورت موقت و یا دائم نمی توانند خون اهدا کنند.
معاون فنی اداره کل انتقال خون قم گفت: همچنین میزان شاخص اهدای خون در سال گذشته در این استان ، 32 در یک هزار تن بود.
وی با اشاره به اجرای طرح پلاکت فرزیس نیز گفت: خون کامل دارای اجزایی از جمله پلاکت‌ ها، پلاسما، گلبول‌ های سفید و قرمز است که جداسازی پلاکت ها از خون یکی از درمان ‌های نجات ‌بخش برای بیماران مبتلا به سرطان، بیماران پیوند مغز استخوان، مجروحان سوانح مختلف و بیماران دارای اختلالات انعقادی است.
کبیری ادامه داد: این روش نقش مهمی در کمک رسانی به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های خونی دارد.

** اهدای خون یکی از راهکارهای حمایت اجتماعی است
مصطفی مولایی مدرس دانشگاه نیز در این همایش اظهار داشت: حمایت اجتماعی و کمک به دیگران در امر خداپسندانه اهدای خون مشهود است.
وی گفت: طبق منابع دینی و اسلامی کمک کردن به دیگران مورد تاکید قرار گرفته است که باعث آرامش فردی و اجتماعی می شود.
وی با بیان این که اهداکنندگان باید به عنوان الگو به مردم معرفی شوند گفت: 70 درصد اهداکنندگان خون هدف از اهدای خون را حمایت از هم نوع و بیماران نیازمند اعلام کرده اند.
مولایی تاکید کرد: اهدای خون مستمر باید از سن های کم در جامعه ترویج پیدا کند تا این فرهنگ که جنبه اجتماعی و معنوی دارد در جامعه نهادینه شود.
قم دارای 2 پایگاه انتقال خون می باشد که یکی از آنها درحال عملیات بازسازی و هم اکنون غیرفعال است و دیگری واقع در میدان روح الله است.
در پایان این همایش با حضور سید مهدی صادقی استاندار قم از 10 اهداکننده خون که بیش از 95 بار اهدای خون داشتند تقدیر شد.
8138/ 1175
انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com