کد خبر ۶۲۱۳۳ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۶

هر 10 دقیقه یک واحد خون به بیماران در قم تزریق شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، مرتضی نوریان شامگاه دوشنبه در «همایش تجلیل از اهداکنندگان برتر خون» در دانشگاه آزاد اسلامی قم اظهار داشت: این آمار نشانگر نیاز خونی بیماران نیازمند است که با اهدای خون های صورت گرفته جان بیماران نجات می یابد.
وی افزود: اهمیت اهدای خون بر کسی پوشیده نیست و اهداکنندگان به عنوان سرمایه های اصلی نجات دهنده جان دیگران هستند.
وی ادامه داد: در استان قم 180 بیمار تلاسمی وجود دارد که نیاز همیشگی به خون دارند ضمن این که سایر بیماران از جمله هموفیلی، سرطانی، عمل های جراحی و سایر موارد به خون و فرآورده های آن نیازمند هستند.
وی با بیان این که از هر یک واحد خون سه مورد فرآورده های خونی استخراج می شود گفت: این فرآورده ها در بیماران مورد استفاده قرار می گیرد، این درحالی است که از پلاسمای خونی داروهای خاص نیز تولید می شود.
وی تاکید کرد: در اهدای خون سلامت اهداکننده و دریافت کننده مورد توجه قرار می گیرد تا همه با اطمینان خاطر از خون و فرآورده های آن بهره مند شوند.
نوریان با اشاره به این که همه باید در ترویج فرهنگ اهدای خون فعال باشند گفت: کسانی که شاخص های لازم برای اهدای خون را ندارد می توانند سایر افراد از جمله خانواده و آشنایان خویش را برای اهدای خون تشویق کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید باورهای غلط در خصوص آسیب رساندن اهدای خون به سیستم بدنی را کنار گذاشت، چراکه اهدای خون برای اهداکننده مشکلی از لحاظ سلامتی ایجاد نمی کند و به سرعت خون در بدن اهداکننده ساخته می شود.
مدیرکل انتقال خون قم بر نهادینه سازی اهدای خون در بانوان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر چهار درصد اهداکنندگان بانوان هستند که این امر در کشورهای دیگر از جمله فرانسه 50 درصد است.
وی گفت: علاقه مندان به این امر خداپسندانه می توانند به مراکز اهدای خون مراجعه کنند و در صورتی که شاخص های اهدای خون را داشته باشند می توانند خون اهدا کنند و درغیر این صورت از این امر معاف می شوند.
قم دارای 2 پایگاه انتقال خون می باشد که یکی از آنها درحال عملیات بازسازی و هم اکنون غیرفعال است و دیگری واقع در میدان روح الله است.
در پایان این همایش با حضور سید مهدی صادقی استاندار قم از 10 اهدا کننده خون که بیش از 95 بار اهدای خون داشتند تقدیر شد.
8138/ 1175
انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com