کد خبر ۶۲۲۰۵ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۲
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم:

اجرای طرح سوادآموزی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل افغانستانی در استان قم

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: در سال های اخیر حدود 20هزار تن از اتباع افغانستانی ساکن این استان به صورت رایگان در کلاس های نهضت سواد آموزی شرکت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم ؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم درجلسه مشترک مسئولان اجرایی و حمایتی طرح نروژی (NRC) با موضوع سوادآموزی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل افغانستانی مقیم قم در محل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری افزود:با توجه به اعلام نتایج سرشماری سال 1395 حدود 67/4درصد از اتباع گروه سنی 10 تا 49 سال سطح کشور باسواد هستند که درصد باسوادی این گروه دراستان قم حدود 84/4 درصد می باشد که حدود 17درصد از میانگین کشوری بالاتر و رشد باسوادی داشته ایم.
وی گفت: طبق آخرین سرشماری سال 1395 از مجموع حدود 33 هزار نفر بی سواد گروه سنی 10 تا 49 سال استان قم حدود 12 هزار نفر از آنها را اتباع و مهاجرین خارجی تشکیل می دهند.
قاسمی نیا اظهار داشت: درسال جاری با مشارکت سه جانبه سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان امور پناهندگان نروژی و اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تعداد2500 نفردر دوره سواداموزی و در 155 کلاس ثبت نام کردند.
وی با اشاره به اهمیت باسوادی فرزندان و اعضای خانواده گفت: سواد آموزی پدر و مادر و فرزندان در تحکیم وتقویت پایه های خانواده پویا نقش شایسته دارد و تربیت صحیح و تحصیل موفق فرزندان به باسوادی و سطح دانش والدین ارتباط دارد. توان افزایی و پیشرفت و استقلال جامعه درابعاد اقتصادی؛ اجتماعی؛ سیاسی وفرهنگی ارتباطی موثر باشاخص باسوادی آحاد مردم دارد و باسوادی در تعاملات اجتماعی، زبان رسای پیشگیری از آسیب ها می باشد.
وی افزود: ایجاد فرصت سوادآموزی برای اتباع افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران از برکت های اتقلاب اسلامی است و قم به عنوان عش آل محمد پناهگاه و مرجع عالم اسلام و در خدمت و یاری رسانی به مسلمانان جهان و مظلومان می باشد و از خاستگاه انقلاب اسلامی انتظار همین هست و باید همچنان پیشتاز بماند.
قاسمی نیا گفت: باید سازمان ها و نهادهای بین المللی مشارکت کننده در سوادآموزی سهم و حمایت مالی خود را افزایش دهند، چون فراهم کردن فرصت دوم آموزشی برای سوادآموزی کودکان و نوجوانان و اتباع بی سواد بازمانده از تحصیل فرآیندی پرزحمت و تلاش زیادی می طلبد و در اجرای هر چه بهتر و رسیدن به اهداف این طرح، تمام تلاش و همت و پی گیری و هماهنگی های لازم را انجام داده ایم تا در این فصل سال در شناسایی، جذب و ثبت نام تعداد بیشتری را تحت پوشش رفته باشند و آموزشی با کیفیت ارائه گردد و امیدواریم هیچ فردی از اتباع خارجی از تحصیل باز نماند.
همچنین تعدادی از مسئولان سازمان امور پناهندگان نروژی از مراحل اجرای طرح سوادآموزی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل افغانستانی در استان قم و از چند کلاس دوره سوادآموزی در بخش های روستایی بازدید و با سوادآموزان دیدار داشتند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com