کد خبر ۶۲۲۲۶ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۳
تابستان خود را چگونه گذراندید!

قصۀ پرغصۀ تلف‌شدن اوقات فراغت در قم/توسعه نامتوازن امکانات شهری درد قدیمی مردم قم

کشوری که دارای بیش از 25 نهاد فرهنگی است و شهری که پایتخت فرهنگی کشور محسوب می‌شود، هنوز در تقسیم وظایف و احساس مسئولیت و تعهد اخلاقی در اموری چون تأمین نیازهای روحی و ذهنی شهروندان دچار نقایص جدی است که در ۳ماه از سال به جدی‌ترین شکل، خود را نشان می‌دهد‌.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، اوقات فراغت به معنای انجام کار و فعالیتی است با جنبه سرگرمی و بدون هیچ گونه نفع مادی، که‌ باید به لحاظ روحی، شخص را ارضا کند ، اما اوقات فراغت نباید بیهوده سپری شود، چراکه در این زمان، فرد با تمرکز بیشتری به فعالیت می‌پردازد که حاصل آن افزایش بازده کاری و یا تحصیلی است.

وجود سلایق و طبقات مختلف اجتماعی و لزوم ایجاد شرایط ایجاد اماکن تفریحی و گردشگری، حاکمیت کشورها و مدیران محلی را از اصلی‌ترین مراکز اداره کنندۀ اوقات فراغت شهروندان محسوب کرده تا در شرایطی برابر و عدالت محور، به تناسب گروههای متنوع مردم در صدد رفع این نیاز اجتماعی برآیند.

کلان‌شهر قم با جمعیتی بالغ بر 1.200.000نفر جمعیت و فاصله کوتاه از پایتخت و جایگاه سیاسی و تأثیر گذاری که‌ دارد، از این نظر شرایط خوبی ندارد و در وضعیت ویژه‌ای به سر می‌برد که شاید از حیاتی‌ترین نیازهای این شهر نگاه جدی و عملگرایانه به احداث و توسعه اماکن لازم برای اوقات فراغت گروههای مختلف مردمی باشد. اماکنی همچون ورزشگاهها، فرهنگسراها، خانه محلات، پارک‌بازی و...

در این میان، از مناطق هشتگانۀ شهری، مناطق ۶،۳،۲،۱ از امکانات کمتری نسبت به دیگر مناطق برخوردارند و با توجه به حجم جمعیتی ساکن، نیاز بیشتری در آنها احساس می‌شود.

ایام تعطیلات تابستانی نوجوانان و جوانان، کمبود امکانات و زیر ساخت‌های ورزشی، رفاهی، فرهنگی و خدماتی در این مناطق، آسیب‌های جدی را به همراه دارد که تبعات آن متوجه دیگر شهروندان نیز می‌شود.

به نظر می‌رسد حال که در فصل تابستان قرار داریم و خبری از طرح اوقات فراغت نیست، باید همچون سال‌های گذشته، شاهد بازی کودکان در فضاهای سبز، گوشۀ خیابان، داخل میادین در بین گرمای شدید و حضور زائران و مسافران باشیم و باز قصۀ پرغصۀ تلف‌شدن اوقات فراغت و مهم‌ترین دوران سنی کسب مهارت‌ها و بروز خلاقیت‌ها و توانایی‌های یک نسل باشیم که می‌توانند در بستری مناسب، انسان‌های رشدیافته و توانمندی برای آیندۀ کشور باشند‌.

ناگفته نماند، کشوری که دارای بیش از 25 نهاد فرهنگی است و شهری که پایتخت فرهنگی کشور محسوب می‌شود، هنوز در تقسیم وظایف و احساس مسئولیت و تعهد اخلاقی در اموری چون تأمین نیازهای روحی و ذهنی شهروندان دچار نقایص جدی است که در ۳ماه از سال به جدی‌ترین شکل، خود را نشان می‌دهد‌.

تأمین بسترها و زیرساخت‌های لازم جهت ایجاد انگیزه برای فعالان و علاقمندان به سرمایه‌گذاری و حضور متعهدانه در این موقعیت، یکی از وظایف دستگاههای مسئول و تلاشگران در این عرصه است و تا فرصت باقی است، با اقداماتی شایسته و توزيع عادلانه و توسعه متوازن شهری، می‌توان شهری با نشاط و پر شور، فارغ از آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری داشت.

فراموش نکنیم رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرمودند امید من به جوانان و‌ نوجوانان است و آیندۀ کشور از آن این نسل است. پس لازم است متعهدانه و مسئولانه در راستای برطرف کردن این نیاز جدی و دغدغه خانواده‌های قمی قدم‌ برداریم تا نسل‌های آتی خاستگاه انقلاب اسلامی بتوانند هرچه بیشتر و‌‌ بهتر در پیشبرد اهداف و آرمانهای بلند کشور قدم بردارند و شهری داشته باشیم توأم با محیط آرام، زیبا‌ و فاخر، که نمونۀ برجستۀ مدیریت انقلابی و جهادی باشد.

سعید آقایی//

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com