کد خبر ۶۲۳۰۶ انتشار : ۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۷

گرمای تابستان کارمندان قمی را سحرخیز کرد

با ابلاغیه استاندار قم از امروز دستگاه‌های اجرایی استان کار خود را از ساعت 6:30 آغاز کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛به دنبال موافقت هیئت‌وزیران با پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر جابجایی ساعات کار ادارات و دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، استاندار قم نیز طی ابلاغیه‌ای ساعت کار ادارات را تغییر داد.

در این ابلاغیه سید مهدی صادقی تاکید شده است: دستگاه‌های اجرایی ملزم به خاموش کردن لوازم برقی خصوصاً سیستم‌های سرمایشی و کاهش روشنایی غیرضروری پس از وقت اداری، استفاده حداقل انرژی الکتریکی برای روشنایی در ساعات اداری، تنظیم دمای محیط کار روی حداقل 25 درجه سانتی‌گراد، و استفاده از مولدهای اضطراری برای تولید برق در ماه‌های تیر و مرداد از ساعت 12 الی 18 هستند به‌طوری که در فصل تابستان، باید مصرف انرژی برق نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل 10 در صد کاهش یابد.

استاندار قم همچنین مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه را بر عهده مدیران مربوطه دانسته و تصریح کرده: و بازرسان استانداری در طول مدت اجرای طرح از دستگاه‌های اجرایی بازدید به عمل خواهند آورد.

طبق مصوبه هیئت‌وزیران به استانداران در تمامی شهرهای استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و نیز شهرستان‌های استان‌های دیگر که دمای بالاتر از 45 درجه دارند، اجازه داده شده است بنا بر تشخیص شرکت‌های توزیع نیروی برق، ساعات شروع و پایان کار ادارات و دستگاه‌های مشمول را به ساعت 6:30 صبح تا 13:30 تغییر دهند.

هرچند نام استان قم در این مصوبه هیئت‌وزیران نیست اما استاندار قم به استناد بند (1) تصویب‌نامه هیئت محترم وزیران و نامه وزیر نیرو مبنی بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم در برای رعایت الگوی مصرف برق در ساعات اوج به منظور جلوگیری از احتمال اعمال خاموشی‌های اضطراری در استان اعلام کرد: ساعت کار دستگاه‌های مشمول با رعایت ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، از تاریخ اول تیر ماه تا پایان مرداد ماه برای روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 6:30 الی 13:30 و روزهای پنج‌شنبه از ساعت 6:30 الی 12:30 تعیین و ابلاغ می‌گردد.

اغلب کارمندان دستگاه های اجرایی تعطیلی روز پنجشنبه ادارات را در کاهش مصرف انرژی مؤثرتر می‌دانند و تاکید می‌کنند به جای تغییر ساعت اداری با تعطیلی پنجشنبه‌ها که در تهران و برخی از شهرهای دیگر در حال اجرا است موافقت شود تا مصرف انرژی به صورت چشمگیری کاهش یابد.

بر این اساس در کنار اجرای تغییر ساعت ادارات، می‌شد تعطیلی پنج‌شنبه دستگاه‌های اداری و اجرای به ویژه بخش‌های ستادی این دستگاه‌ها که مراجعات مردمی ندارند را به صورت آزمایشی دنبال کرد و تأثیر گزاری آن را بر مصرف انرژی سنجید.

 برخی کارمندان ادارات به این ساعت کار جدید عادت نکرده‌اند و به نظر می‌رسد چند روزی طول می‌کشد تا به موقع به سر کار خود حاضر و از این توفیق اجباری بهره‌مند شوند.

البته برخی از کارمندانی که بر اساس ساعت جدید کاری به ادارات آمده‌اند نیز دل خوشی از ساعت جدید ندارند و معتقدند تا ساعت 8 عمدتاً مراجعات بسیار کمی به ادارات انجام می‌شود.

هر چند باید منتظر باشیم و نتیجه حاصل از این تغییر ساعت و میزان صرفه‌جویی انرژی را پس از پایان این طرح ببینیم که آیا تاثیر مدنظر را داشته یا خیر؟

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com