کد خبر ۶۲۳۰۸ انتشار : ۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۹
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:

شهروندان قمی به صورت میانگین روزانه 160 لیتر آب مصرف می‌کنند/ امکان زندگی ایده آل با مصرف روزانه 60 تا 80 لیتر

علی جان صادق پورگفت:شهروندان قمی به صورت میانگین روزانه 160 لیتر آب مصرف می‌کنند، آبی که با طی مسافت 300 کیلومتری به شهر قم می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم، علی جان صادق پور ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر قم در مصلی قدس با اشاره به لزوم تلاش برای کاهش مصرف آب در کشور اظهار کرد: با توجه به اطلاع مردم از وضعیت منابع آب در ایران، باید شاهد کاهش مصرف آب در کشور باشیم، اما سالانه شاهد افزایش مصرف آب در ایران هستیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب طی سال‌های اخیر در نامگذاری سال‌ها به ضرورت اصلاح الگوی مصرف تاکید داشتند، یکی از راحت ترین اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی، اصلاح مصرف تک تک اعضای خانواده است. شهروندان قمی به صورت میانگین روزانه 160 لیتر آب مصرف می‌کنند، آبی که با طی مسافت 300 کیلومتری به شهر قم می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: امکان زندگی ایده آل با مصرف روزانه 60 تا 80 لیتر وجود دارد، در حالی که میانگین مصرف آب شهروندان قمی دو برابر این عدد است، هر چقدر که مصرف آب خانواده‌ها کاهش پیدا کند، هزینه قبض آن‌ها کم خواهد شد.

صادق پور، آب سد کوچری را منبع تامین 85 درصد مصرف آب استان قم دانست و تصریح کرد: آب این سد شیرین است، ولی بقیه آب استان از آب شور چاه‌های قم است و هر چقدر که مصرف آب در قم افزایش پیدا کند، آب شورتر خواهد شد، همچنین افزایش مصرف آب خانوارها موجب بالا رفتن میزان آب بها می‌شود.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از آب در استان قم صرف کشاورزی می‌شود که راندمان آن پایین است، این در حالی است که عمده مصرف آب در کشورهای پیشرفته در بخش صنعت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: در 50 درصد شهر قم شبکه فاضلاب احداث شده است، اما تنها 30 درصد شهروندان قمی، انشعاب فاضلاب را خریداری کردند.

صادق پور، اصلاح الگوی مصرف آب را ضروری دانست و تصریح کرد: هر کسی که قدمی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب بردارد، همچون یک سرباز برای نظام اسلامی در عرصه جنگ اقتصادی، است. اگر اصلاح الگوی برق را در کشور شاهد نباشیم، مجبور می‌شویم که نیروگاه‌های تولید برق جدید را با هزینه هنگفت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: با اصلاح الگوی مصرف آب می‌توانیم که با دشمن در عرصه اقتصادی مبارزه کنیم، این مساله نیازمند فرهنگ سازی است و هر کسی باید در این خصوص احساس وظیفه کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: سال گذشته نیروگاه‌های خورشیدی و برقابی را در استان ایجاد کردیم و شاهد تامین 24 ساعته آب مردم در استان قم هستیم، مردم باید خودشان را صاحب تاسیسات و امکانات شرکت آب و فاضلاب بدانند و به درستی آب را مصرف کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته شاهد احداث 200 کیلومتر از شبکه فاضلاب در شهر قم بودیم، همچنین در سال 96، 70 کیلومتر از شبکه آب در این شهر ایجاد یا اصلاح شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com