کد خبر ۶۲۳۶۵ انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
گزارش فارس از درد و دل‌های یک تولیدکننده اسباب‌بازی

خاله‌بازی‌ با رنگ و لعاب فرنگی

بیش از 95 درصد بازار اسباب بازی کشورمان دست محصولات خارجی است و تنها پنج درصد از اسباب‌بازی‌های بازار در داخل کشور تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، اسباب بازی یکی از وسایلی است که هر کودکی از همان سال‌های ابتدایی زندگی خود با آن سر و کار دارد و بسیاری از مفاهیم را در ابتدای زندگی خود از طریق اسباب بازی می‌آموزد.

کشورمان گرچه در زمینه اسباب بازی تولیداتی دارد، اما این تولیدات نتوانسته است که تمام نیاز بازار داخلی را پاسخ بدهد و بیشتر این بازار در اختیار اسباب‌بازی‌های خارجی است.

برای اطلاع از وضعیت صنعت تولید اسباب بازی در کشور، مشکلات این صنعت و راهبردهای برای توسعه صنعت اسباب بازی در ایران به گفت‌وگو با مهدی ضیغمی از تولیدکنندگان شاخص اسباب بازی در استان قم پرداختیم.

فارس: چه میزان از بازار اسباب بازی داخلی در اختیار تولیدکنندگان ایرانی است؟

بیش از 95 درصد بازار اسباب بازی کشورمان در دست محصولات خارجی است و تنها پنج درصد از اسباب‌بازی‌های بازار در داخل کشور تولید می‌شود، اسباب‌بازی‌های ایرانی عمدتا جزو اسباب‌بازی‌های ساده و اسباب‌بازی‌های فکری صفحه ای است که تجهیزات خاصی نمی‌خواهند. اسباب‌بازی‌های پیچیده و الکترونیکی معمولا در خارج از کشور تولید می‌شود، بیشتر واردات اسباب بازی خارجی به کشورمان از چین است.

فارس: تولید اسباب بازی در کشورمان در چه وضعیتی قرار دارد؟

تولیدکنندگانی که به صورت صنعتی و با کیفیت اسباب بازی را در داخل کشور تولید می‌کنند، محدود هستند، بیشتر تولید کنندگان اسباب بازی ایران به صورت صنعتی کار نمی‌کنند و فضای تولید آن در حد کارگاه است، باید این فضاها تجمیع و توسعه یابد تا شاهد تولید صنعتی اسباب بازی به صورت گسترده در کشور باشیم.

هیچ محدودیتی در زمینه تولید اسباب بازی در کشور نداریم، اما شرایط تولید برای تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی برای رقابت با رقبای چینی فراهم نیست، باید به آن‌ها کمک شود تا بتوانند با تولیدکنندگان چینی اسباب بازی رقابت کنند.

 

فارس: چه راهکاری برای توسعه صنعت تولید اسباب بازی در کشور وجود دارد؟

باید تولیدکنندگان اسباب بازی کشورمان به سراغ تولید صنعتی بروند در آن صورت می‌توانند که هم در کیفیت حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند و هم در قیمت تمام شده می‌توانند با رقبای خارجی رقابت کنند، امکان تامین نیمی از نیاز بازار اسباب بازی کشورمان در داخل ایران است. محدودیتی در سرمایه در کشور نداریم، اما سرمایه به سمت بخش تولید نمی‌آید، چون این بخش ریسک بالایی دارد.

از سویی شاهد ورود اسباب بازی خارجی به کشور با نرخ گمرکی پایین هستیم، اما از سوی دیگر دولت روی تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی سخت گیری دارد، ولی از آن‌ها حمایت نمی‌کند، این مساله موجب شده است که تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی نتوانند وارد بازار رقابتی شوند.

در صورتی که با حمایت دولت، تولید کنندگان اسباب بازی کشورمان به تولید صنعتی روی بیاورند، شاهد کاهش قیمت تمام شده تولید اسباب بازی در ایران و ارتقای کیفیت آن خواهیم بود.

فارس: آیا تولیدکنندگان اسباب بازی در ایران تشکلی برای دفاع از حقوق خود دارند؟

در گذشته مجمعی که تولیدکنندگان اسباب بازی کشورمان بتوانند به صورت صنفی مسائل و دغدغه‌هایشان را دنبال کنند، وجود نداشت، اما اخیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی در کشور ایجاد شده و قرار است که این انجمن کارهای خوبی انجام بدهد. امیدوارم که انجمن تولید کنندگان اسباب بازی کشور بتواند مشکلات تولیدکنندگان این عرصه در زمینه تامین مواد اولیه و تسهیلات ارزان قیمت بانکی را حل کند.

فارس: آیا صادرات اسباب بازی از ایران به کشورهای خارجی صورت گرفته است؟

برخی از اسباب‌بازی‌های با کیفیت تولید شده در ایران قابلیت صادرات دارد و این کار صورت گرفته است، زمانی که اسباب‌بازی‌های کشورمان به خارج صادر می‌شود به این معنا است که بازار داخلی هم می‌تواند در اختیار این اسباب‌بازی‌ها قرار بگیرد، اما این اتفاق رخ نداده است.

مشکلاتی که تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی دارند موجب شده است که شرایط مساوی برای رقابت بین آن‌ها و تولیدکنندگان خارجی فراهم نشود و تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی نتوانند که رشد کنند، اتفاق خاصی را در زمینه حمایت دولت از این تولیدکنندگان شاهد نبودیم.

 

فارس: اساسا تولید اسباب بازی در کشورمان چه اهمیتی دارد؟

اسباب بازی یک کالای فرهنگی است و رهبر معظم انقلاب بارها به ضرورت توجه به این کالا تاکید دارند، اسباب بازی فرهنگ و آموزش به همراه می‌آورد، اسباب بازی موجب می‌شود که بچه‌ها در کار با آن فرهنگ یاد بگیرند، اسباب بازی در کشورمان نه در ذیل کالای فرهنگی گنجانده شده و نه تولید عمده آن به صورت صنعتی است.

تولید اسباب بازی در کشورمان متولی خاصی ندارد، تولیدکنندگان صنعتی اسباب بازی در ایران نه به دلیل تولید صنعتی مورد حمایت قرار می‌گیرند و نه حمایتی به دلیل تولید یک کالای فرهنگی شامل آن‌ها می‌شود، اگر حرکت‌های مختصری در زمینه تولید اسباب بازی در کشورمان صورت گرفته، کاملا خودجوش بوده است.

فارس: تولید اسباب بازی در استان قم چه وضعیتی دارد؟

در استان قم چند تولیدکننده در زمینه تولید اسباب بازی داریم، با وجود این استان دارای ظرفیت برای تولید این کالای فرهنگی است، اما اقدامی در این زمینه در قم صورت نگرفته است. تولید اسباب بازی در کشور و استان قم جای کار زیادی دارد، تولید اسباب بازی در مرحله اجرا با صنعت پلاستیک مرتبط است و استان قم در این صنعت جایگاه شاخصی دارد.

 

فارس: مهم ترین مشکل تولیدکنندگان اسباب بازی چیست؟

مهم ترین مشکل آن‌ها در زمینه خرید مواد اولیه از پتروشیمی‌ها است، تولیدکنندگان صنعتی اسباب بازی در کشورمان تعداد کمی هستند که امکان خرید مواد اولیه  از بورس کالا را دارند، اما آن‌ها به دلیل عدم حمایت، کمتر این کار را انجام می‌دهند. مساله خرید مواد اولیه از بورس کالای برای تولیدکنندگان کارگاهی اسباب بازی در کشورمان نیز منتفی است.

فروش اسباب بازی توسط تولیدکنندگان در بازار داخلی به صورت مدت دار است و آن‌ها سرمایه ای ندارند که بتوانند مواد اولیه را به صورت نقد از پتروشیمی خریداری کنند. اگر دولت به تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی در خرید مواد اولیه از پتروشیمی کمک کند، هزینه خرید مواد اولیه برای آن‌ها کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

فارس: حمایت دولت از تولیدکنندگان اسباب بازی در کشورمان چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت؟

امکان تولید به صرفه اسباب بازی و صادرات آن به خارج از کشور در ایران وجود دارد، اما تاکنون دقت نظری در این زمینه وجود نداشته است، تولیدکنندگان اسباب بازی کشورمان باید در بحث‌های مواد اولیه، صنعتی شدن، به روز کردن تجهیزات و ماشین آلات و ورود به بازارهای جدید مورد حمایت قرار بگیرند و آن‌ها توان صادرات به خارج از کشور را دارند.

با وجود این که چین در تولید اسباب بازی الکترونیکی در جهان یکه تاز است، اما تولیدکنندگان کشورمان می‌توانند به این عرصه وارد شوند، نیازمند تجمیع سرمایه‌ها در صنعت اسباب‌بازی ‌ایران هستیم. باید اسباب بازی جزو کالاهای فرهنگی در کشورمان شمرده شود و حمایت‌هایی از تولیدکنندگان این عرصه در زمینه تبلیغات صورت بگیرد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com