کد خبر ۶۲۳۶۸ انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۷
در گفتگوی با کارشناسان مطرح شد؛

کاهش آمار طلاق و تحکیم بنیان خانواده با آموزش مهارت های زندگی

آموزش مهارت های زندگی برای زوجین جوان یکی از راه های مهم در کاهش آمار طلاق در کشور می باشد که باید در این مسئله برنامه ریزی های دقیق صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، طلاق یکی از آسیب های اجتماعی مهم در جامعه می باشد که خسارات مالی و احساسی ناشی از طلاق چه برای مرد و چه برای زن و احیانا برای فرزندان چنان سنگین و جبران‌ناپذیر است که نمی‌توان از کنار این مسئله به‌راحتی گذشت. 

عوامل متعددی در این مسئله دخالت دارد و وجود این آسیب اجتماعی در کشور می تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد که باید هر کشوری در کاهش این آسیب برنامه ریزی های بسیاری داشته باشد که یکی از این برنامه ها می تواند آموزش های قبل و حین و بعد از ازدواج است.

این در حالی است که طبق آمار منتشر شده، استان قم در بین ده استان اول کشور در بین آمار طلاق قرار دارد که این مسئله یکی از دغدغه های مهم مدیران استان در طی سال های اخیر می باشد که به دنبال برنامه های متعددی برای کاهش این آمارهستند.

طلاق و اعتیاد از مهمترین آسیب های اجتماعی در قم هستند

این در حالی است که حجت الاسلام آتش زر، عضو شورای شهر قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه دلیل آسیب های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد در کشور ما عدم اشتغال می باشد، اظهار داشت: دولت باید باید در راستای کاهش آسیب های اجتماعی تدبیری برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور بیندیشد.

عضو شورای شهر قم ادامه داد:  آسیب های مهمی که الان در قم همچون سایر شهرها وجود دارد، مسئله طلاق و اعتیاد است که برای حل آن ها کارهای زیادی می توان انجام داد که مهمترین آنها ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال است.

عدم مهارت زوجین در حل مشکلات زندگی، عامل طلاق می باشد

از طرفی معصومه ظهیری، مسئول امور بانوان و خانواده استانداری قم در گفتگو با خبرنگارقم فردا، در خصوص تاثیر مشاوره مفید در کاهش طلاق در قم اظهار داشت: مهمترین عاملی که می تواند یک خانواده را دچار تزلزل کند و در نهایت به متلاشی شدن آن بینجامد، عدم مهارت زوجین در حل تعارض ها، رفع تداخل ها، حل مشکلات خانواده و مدیریت بحران در شرایط خاص می باشد.

وی بیان داشت: لذا زوج هایی که دچار تعارض و مشکل شده اند، باید از مشاوره کمک گرفته و از مهارت ها و راهنمایی های آنها برای اداره خانواده این کوچکترین واحد اجتماع که بر سلامت فرد و تربیت نسل آینده تاثیرگذار است، بهره ببرند و با کمک و مدد آنها مهارت های لازم را برای اداره بهتر زندگی مشترک فرابگیرند.

طبق اعلام کارشناسان در بررسی مشکلات زوجین ، تغییر رویه زندگی‌ها و تغیر الگوی زندگی‌ها از عوامل این آسیب اجتماعی در جامعه می باشد و هر خانواده ای که نتواند مشکلات خود را حل و فصل کند معمولا در چهار الی پنج سال ابتدایی زندگی دچار این آسیب می شود و راحترین و سریعترین راه حل یعنی طلاق را برای فرار از این مشکل انتخاب می کنند.

کاهش آمار طلاق و تحکیم بنیان خانواده با آموزش مهارت های زندگی/اجرای طرح کانون زندگی پایدار برای آموزش زوجین جوان

با توجه به این مسئله عطاء الدین قاسمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به آمار طلاق ، اظهار داشت: توجه به آموزش مهارت های زندگی برای زوجین جوان یکی از راه های مهم در کاهش آمار طلاق در کشور می باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا مجموعه مدیریت استان طرح آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین جوان را از چندی پیش در دستور کار قرار داده و همین مساله نیز قطعاً در کاهش آمار طلاق موثر خواهد بود.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری قم با اشاره به کارگاه آموزش مهارت های زندگی در کانون زندگی پایدار، گفت: ما به طور جدی به دنبال آن هستیم که دختران و پسران علاقه مند به امر مقدس ازدواج ، قبل از ثبت ازدواج، هنگامی که برای آزمایش و شرکت در دوره ای به مرکز بهداشت مراجعه می‌کنند، برای آموزش به کانون زندگی پایدار برای همین منظور معرفی شوند تا در دوره کارگاهی آموزش مهارت های زندگی شرکت کنند.

راه اندازی سامانه تصمیم برای جلوگیری از شکستن قبح کلمه طلاق

از طرفی هم رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم بااشاره به برنامه برای کاهش آمار طلاق، گفت: زمانی که زوجی برای ارائه درخواست طلاق وارد دادگاه شده با قرار گرفتن در این فضا، اصطلاحاً قبح کلمه طلاق برای آن‌ها از بین می‌رود و مراحل بعدی را مانند دیگر رویه‌های اداری طی می‌کنند و تازه در مراحل بعدی خدمت مشاوره به آن‌ها ارائه می‌شود. در سال 96  به خاطر همین موضوع سامانه‌ای به نام "تصمیم" راه‌اندازی شده تا قبل از ورود زوج به دادگاه خدمات مشاوره‌ای ارائه شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر جلسات آموزشی و مشاوره‌ای قبل ازدواج به مدت دو ساعت وجود دارد، اما این میزان مشاوره برای اینکه افراد به درک درستی از ازدواج و مسائل و مشکلات پیرامون آن برسند کافی نیست، به خاطر همین تمهیداتی صورت گرفته تا آموزش و مشاوره حداقل به مدت هشت ساعت انجام شود.

عدم آموزش مهارت‌های زندگی و عدم سازگاری، عدم صبر و  عجول بودن در حل مسائل، مهم ترین دلایل وقوع طلاق در استان است. مهم ترین مساله ای که در بحث خانواده باید به آن اهتمام بورزیم، آموزش توانایی حل مساله است چون در هر مساله ای حتی راه رفتن اگر مشکلی به وجود می‌آید، نمی‌گوییم که دیگر راه نمی‌رویم، بلکه مانع را برمی‌داریم. مسائل خانواده هم این طور است، اکنون با نخستین مشکلی که زوجین در خانواده با آن مواجه می‌شوند راحت ترین راه که اتفاقا سخت ترین راه است یعنی جدایی را انتخاب می‌کنند، باید در خصوص پیامدهای طلاق بر روی زوجین و فرزندان بیش از گذشته کار شود تا بحث هشدار به مردم را داشته باشیم.

برای کاهش آمار طلاق باید به دنبال کارهای آموزشی و فرهنگ سازی باشیم

از همین رو معصومه ظهیری مسئول امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به مسئله طلاق، گفت: برای کاهش آمار طلاق باید به دنبال کارهای آموزشی و فرهنگ سازی باشیم، همچنین باید برای کشف ریشه‌های افزایش آمار طلاق در استان قم کارهای پژوهشی صورت بگیرد تا دستگاه‌های استان براساس این پژوهش‌ها برنامه‌هایی را برای کاهش این آمار به اجرا دربیاورند.

وی ادامه داد: بیشترین طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی مشترک رخ می‌دهد، اگر بتوانیم عوامل ایجاد طلاق را در این سال‌ها کنترل کنیم، آمار طلاق کاهش پیدا می‌کند، باید برای زوج‌های جوان در استان قم در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک، کلاس‌های آموزشی برگزار کنیم.

مسئول امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به آموزش های پیش از ازدواج، گفت: مرکزی با همکاری جهاد دانشگاهی و محوریت اداره ورزش و جوانان استان قم تاسیس شده است و در این مرکز آموزش‌های پیش از ازدواج ارائه می‌شود، در گذشته فقط کسانی که به دنبال گرفتن وام ازدواج بودند، برای شرکت در دوره آموزش پیش از ازدواج معرفی می‌شدند، اما در برنامه است که دفاتر ثبت ازدواج هم برگه ای را به زوجین دهند که از آن طریق برای مشاوره‌های پیش از ازدواج به مرکز جهاد دانشگاهی معرفی شوند، تا پنج سال این خانواده‌ها در این مرکز به لحاظ مشاوره‌، منابع مطالعاتی و کلاس‌های مهارتی پشتیبانی می‌شوند. قرار است کسانی که در کلاس‌های آموزشی پیش از ازدواج در استان قم شرکت کنند تا سال‌ها وضعیت زندگی شان رصد شود و مورد حمایت قرار گیرند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com