کد خبر ۶۲۴۰۵ انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۵
امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) بیان گرد:

تعامل و هم اندیشی بانک ها برای تحقق بانکداری اسلامی ضروری است

رئیس اداره امور شعب، روسای دوایر و شعب بانک مهر اقتصاد استان قم با حضرت آیت الله سعیدی دیدار و گفتگو نمودند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی بانک مهر اقتصاد استان قم، آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار رئیس اداره امور شعب و روسای دوایر و شعب بانک مهر اقتصاد استان قم با بیان اینکه در اسلام قاعده ای وجود دارد که اعلام می دارد نباید ظلم کرد و نه مورد ظلم قرار گرفت، اظهار داشت: این قاعده و اصل کلی در همه مباحث اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و حتی نوع ارتباط با بیگانگان جاری است و باید به آن عمل کرد.

وی افزود: البته تبیین و تفصیل این مساله مستلزم آن است که افراد به قواعد و ضوابط شرع مقدس به خوبی آشنا باشند به خصوص در مباحث مالی و بانکداری که این ضرورت دو چندان است.

امام جمعه قم همچنین گفت: البته گاهی اوقات احکام و ضوابط واضح و روشن است اما برخی اوقات نیز جزو متشابهات است که مورد اختلاف می باشد و در این گونه امور به ویژه وقتی نظام اسلامی با محوریت ولی فقیه حاکم است باید بر اساس نظر حاکمیت عمل کرد.

وی ادامه داد: همچنین برای حل مشکلات مربوط به بانک ها به خصوص در مباحث مرتبط با بانکداری اسلامی و شرعی لازم است که مسئولان و کارشناسان بانک های کشور با هم تعامل و هم اندیشی مناسبی داشته باشند تا به راهکارهای مورد نظر دست یابند.

آیت الله سعیدی ابراز داشت: لازم است بانک ها در نشست ها و تعاملاتی که با هم دارند، مجموع نظرات و راهکارها را به بزرگان و علما هم ارائه داده و از آن ها برای حل مشکلات و اختلاف نظرها، کمک بخواهند که قطعاً این راهکار کمک می کند که بخش قابل توجهی از مسائل مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه های دینی آنچه قابل توجه و تذکر است این که بانک ها از یک سو نباید به مردم ظلم کنند و از آن سو نیز نمی توانند نسبت به بازپرداخت تسهیلات خود بی تفاوت باشند چرا که بانک، نهاد خیریه نیست بلکه در یک چارچوب سالم اقتصادی به فعالیت می‌پردازد.

 

 

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: چنانچه شما در مسیر خواست و رضایت خدای متعال حرکت کنید، قطعاً خداوند نیز شما را یاری می دهد و این را هم بدانید که برای خدا کار کردن، بن بستی ندارد.

در ابتدای این دیدار بهروز درخشان، رئیس اداره امور شعب بانک مهر اقتصاد استان قم ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سه سال اخیر این بانک در  استان، اظهار داشت: فلسفه تاسیس بانک مهر اقتصاد از آغاز، بنگاه داری نبوده بلکه هدف این است که سپرده های خُرد را به تسهیلات تبدیل کرده و آن ها را بر اساس عقود اسلامی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ارائه دهد.

وی افزود: در استان قم بیشترین تعداد تسهیلات از سوی بانک مهر اقتصاد پرداخت شده و این پرداخت ها صرفاً به افراد خاص نبوده، بلکه به همه اقشار جامعه و بر اساس شرایط و ضوابط پرداخت صورت گرفته است.

 رئیس اداره امور شعب یادآور شد: یکی دیگر از خدمات مهم در بانک مهر اقتصاد، اعطای کارت اعتباری ویژه خرید کالای ایرانی است که با همکاری یکی از شرکت های داخلی کشورصورت می‌گیرد که در این رابطه تسهیلات بسیار زیادی پرداخت شده است.

بهروز درخشان با اشاره به اینکه بانک مهر اقتصاد علاوه بر فعالیت اقتصادی در عرصه های فرهنگی و مسئولیت های اجتماعی نیز اقدامات موثری انجام داده است، اظهار داشت: این بانک در راستای مسئولیت های اجتماعی خود، هزینه های مربوط به تهیه و چاپ سررسید نوروزی را صرف جنگل کاری در 180 هکتار از اراضی استان خوزستان نموده است تا با کاشت نهال، علاوه بر بیابان زدایی، احیای محیط زیست و مقابله با ریزگردها ضمن کاهش آلودگی هوا، به سهم خود در ارتقاء سطح سلامت و بهبود شرایط زندگی هموطنان عزیزِ جنوب و غرب کشور نقش آفرین باشد.

وی تصریح کرد: استقرار کامل کمیسیون فقهی، تدوین نظام جامع آموزش کارکنان و تاسیس مرکز تحقیقات بانکداری اسلامی در شهر قم بخشی از اقدامات صورت گرفته این بانک در زمینه حرکت به سمت بانکداری اسلامی است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com