کد خبر ۶۲۴۸۷ انتشار : ۵ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۸
رئیس موسسه آیت‌الله العظمی بروجردی:

تحول در حوزه بر مبنای اخلاق‌محوری صورت گیرد/ حفظ حوزه؛ خط قرمز آیت‌الله بروجردی

گروه حوزه‌های علمیه ــ نوه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی با بیان اینکه حفظ دین و حوزه خط قرمز آن مرحوم بود گفت: امروز تحول در حوزه بر مبنای اخلاق بسیار ضروری است و اگر خواهان تقویت دینداری مردم هستیم باید به این مسئله توجه لازم را داشته باشیم.

تحول در حوزه بر مبنای اخلاق‌محوری صورت گیرد/ حفظ حوزه؛ خط قرمز آیت‌الله بروجردی// برا فردا خوبه که روز درگذشت آقای بروجردیه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا احمدی بروجردی، نوه آیت‌الله‌العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: در دوره آیت‌الله العظمی بروجردی تعداد طلاب ۵ هزار نفر بیشتر نبود، اما با این وجود آیت‌الله بروجردی بر بحث تحول در حوزه به صورت مجدانه‌ای تاکید داشتند.

وی افزود: ایشان به گونه‌ای خواهان تحول در بحث حوزه بودند که دیدگاه‌هایشان در حوزه نجف هم حتی مخالفانی داشت و ایستادگی می‌کردند، اما ایشان در قم آن را دنبال کردند و حوزه نجف نیز مالا تسلیم شد.

نوه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی تصریح کرد: آیت‌الله العظمی بروجردی معتقد به امتحان و ارتقای شهریه طلاب از طریق امتحان و آزمون بود تا طلاب درس‌خوان تربیت شوند.

احمدی بروجرودی با بیان اینکه این مسئله تحول، انضباطی وسیعی در دروس ایجاد کرد بیان کرد: ایشان در حوزه قم نظام معیشت و دروس طلاب را ساماندهی کردند و امروز هم شاهد برکات آن دوره هستیم.

وی اظهار کرد: امروز هم اگر حوزه بخواهد پاسخگوی نیاز‌های روز جامعه باشد طلاب باید درس بخوانند و باید محتوای دروس متحول شود، زیرا متاسفانه بخشی از طلاب، عمق علمی لازم را ندارند و کسانی هم که قصد عمیق شدن در موضوعات و رشته‌ها را دارند با مشکلات معیشتی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدرس حوزه علمیه ادامه داد: یکی از بزرگترین موضوعاتی که در حوزه امروز باید بر آن تمرکز صورت بگیرد بحث اخلاق‌محوری است، زیرا ما با فروعات فقهی و احکام شرعی می‌توانیم دینداری در جامعه ایجاد کنیم، ولی اخلاق و تاثیر آن بسیار بالاتر است.

وی افزود: امروز اگر حوزه می‌خواهد به تقویت دینداری مردم بپردازد باید بحث اخلاق را در درون خود جدی بگیرد همچنین طلاب درس و بحث را جدی بگیرند و بار علمی حوزه ارتقا داشته باشد.

نوه مرحوم بروجردی بیان کرد: مقام معظم رهبری سال‌هاست که دغدغه‌های خودشان را در مورد حوزه و لزوم تحول در آن مطرح می‌کنند، ولی باید خروجی این فرمایشات در عمل در حوزه ملاحظه شود؛ مرحوم اشتهاردی می‌فرمود که کسی با درس نخواندن، ملا نمی‌شود، بنابراین طلاب باید در کنار فقه و اصول که رشته اصلی در حوزه است به تفسیر و تاریخ و ... بپردازند.

وی تاکید کرد: طلبه‌ای که با نهج‌البلاغه آشنا نباشد یا بحارالانوار و محجةالبیضاء را تورق نکرده باشد و دل به خودآموز خوش کرده باشد، زشت است که اسم خود را طلبه علوم دینی بگذارد.

این مدرس حوزه علمیه تاکید کرد: آنچه ما از سیره آیت‌الله العظمی بروجردی داریم این است که هر کجا نیاز بود شوک به حوزه وارد شود تا حوزه تکان بخورد این کار را می‌کردند و امروز نیز ما خواهان استنباط‌های جدی جدید هستیم و تحول با سرعت بیشتری باید انجام شود.

وی با اشاره به سیره سیاسی آن مرحوم افزود: بنده ایام تحویل سال ۹۷ در نجف خدمت آیت‌الله العظمی سیستانی بودم؛ ایشان می‌فرمود که بنده سه سال در محضر آیت الله بروجردی درس خواندم و ایشان نقش بسیار زیادی در زندگی من داشتند و من سعی کرده‌ام که تا امروز از روش آیت‌الله بروجرودی در عرصه سیاسی تبعیت و آن را اعمال کنم.

نوه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی تصریح کرد: ایشان معتقد به حفظ حوزه علمیه بود تا بتوان دین را حفظ کرد، زیرا حفظ دین رکن است و همین مسئله هم خط قرمز ایشان در عرصه سیاسی بود و اگر کسی به دین و حوزه جسارتی می‌کرد، برخورد می‌کردند.

وی افزود: حوزه علمیه باید افرادی را برای آینده دنیای اسلام پرورش دهد و به همین دلیل مرحوم بروجرودی حفظ حوزه را در راستای حفظ دین مورد تاکید و توجه داشتند و در دشوارترین شرایط هم آن را حفظ کردند.

نوه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی گفت: ایشان رعایت‌های بسیار خاصی داشتند تا مبادا به دین لطمه‌ای بخورد و از اخلاص و موفقیت روحانیون تقدیر می‌کردند؛ شیخ محمود اردکانی از نوادگان ملاعلی کنی برای بنده تعریف می‌کردند که من روزی به اندرونی نزد آیت‌الله بروجردی رفتم و دیدم ایشان به شدت در حال گریه است و وقتی علت آن را پرسیدم گفتند، مگر نمی‌دانید که چه کسی فوت کرده است و نام آن شخص روحانی را بردند، اما من نشناختم و با پرس‌وجو متوجه شدم که وی یک روحانی و امام جماعتی ساده در یکی از مناطق لرستان بود که در تربیت طلاب موفق بود و افرادی را برای تحصیل به قم فرستاده بود که امروز جزء افراد موفق هم هستند.

وی به ذکر خاطره دیگری از آیت‌الله بروجردی پرداخت و افزود: محمد حقیقت، عضو هیئت امناء صنف فرش‌فروشان تهران خدمت آیت‌الله بروجردی می‌رسند تا فردی را برای منبر و نماز جماعت به آنان معرفی کنند و آیت‌الله بروجردی هم فردی را معرفی کردند و بعد که به آیت‌الله بروجردی گفتند چه مقدار دستمزد به ایشان بدهیم فرمودند هر مقداری که این فرد تاثیرگذار بوده است؛ یعنی آیت‌الله بروجرودی به تاثیرگذاری طلاب توجه ویژه داشتند.

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com