کد خبر ۶۲۸۳۵ انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
گزارش «خط خبر» از بازار داغ شرط بندي بازي هاي جام جهاني فوتبال؛

قمار در قهـــوه خـــــانه!

بازي هاي جام جهاني فوتبال دو هفته اي هست که آغاز شده و هر روز که مي گذرد، اين رقابت ها به مراحل حساس تر خود نزديک مي شود تا در نهايت چهره تيم قهرمان مشخص شده و فاتح اين رقابت ها روي سکوي قهرماني قرار گيرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، بازي هاي جام جهاني فوتبال دو هفته اي هست که آغاز شده و هر روز که مي گذرد، اين رقابت ها به مراحل حساس تر خود نزديک مي شود تا در نهايت چهره تيم قهرمان مشخص شده و فاتح اين رقابت  ها روي سکوي قهرماني قرار گيرد. اما سکه اين روزهاي فوتبال فقط همين يک رو را ندارد و آن روي سکه اتفاقاتي رخ مي دهد که شنيدن آن خيلي ها را مي تواند انگشت به دهان کند.  اين روزها و همزمان با برگزاري رقابت هاي جام جهاني فوتبال هر چند شور و نشاطي در بين جوانان و نوجوانان در خصوص پيش بيني نتايج اين بازي ها ايجاد شده اما در سايه عدم نظارت کافي مسئولان مربوطه و بي توجهي خانواده ها، اتفاقاتي در قهوه خانه ها در حال رخ دادن است. پول هايي که بعضا سر جمع آنها حتي به ميليارد و شايد ده ها ميليارد نيز مي رسد. يک نفر برنده مي شود و فرد ديگري در اين مسير بازنده. اما نکته قابل توجه اينجاست که همه اين اقدامات در بستر فضاي وب و حتي از طريق درگاه هاي بانکي کشور صورت مي گيرد.

 
قمار قهوه خانه اي از زبان يک شرط بند
بدون شک اين روزها يکي از اصلي ترين اماکن تجمع جوانان و نوجوانان همين قهوه خانه ها و سفره خانه هايي است که در شهرهاي بزرگ کشور مانند تهران و حتي شهرهاي مذهبي تر مانند قم نيز  وجود دارد و افراد مختلفي را گرد هم مي آورد. همين تجمع افراد نيز موجب شده تا با تبادل اطلاعات، فضاي مناسبي در زمينه شرط بندي بازي هاي فوتبال ايجاد شود.  ح.ر يکي از شرط بندهايي است که در قهوه خانه مي نشيند و با ساير رفقاي خود نتايج بازي هاي جام جهاني فوتبال را به قول خودش شرط بندي مي کند. از وي در خصوص نحوه شرط بندي و شرايط سود و زيان آن پرسيديم و پاسخ داد: نحوه شرط بندي به اين صورت است که شما وارد يکي از چندين سايت موجود براي شرط بندي رقابت هاي ورزشي مي شويد و نتايج مدنظر خود را در آن پيش بيني مي کنيد. اما براي شروع پيش بيني بايد ابتدا در سايت ثبت نام کنيد.
 
اين شرط بند رقابت هاي ورزشي همچنين گفت: اين سايت ها توسط برخي افراد در داخل ايران راه اندازي مي شوند. به اين شيوه که اين فرد يک طرف شرط بندي قرار مي گيرد و افرادي که در سايت ثبت نام مي کنند طرف ديگر شرط بندي هستند. يعني طرف حساب همه کساني که براي شرط بندي وارد سايت مي شوند يک نفر است. وقتي هم وارد سايت شده و ثبت نام را انجام دادند، ابتدا از طريق همان سايت به درگاه هاي بانکي متصل شده و با وارد کردن شماره حساب و کارت و رمز دوم، رقمي را که براي شرط بندي تعيين شده يا خودشان تعيين مي کنند به حساب مسئول سايت واريز مي کنند.
 
وي افزود: وقتي نتايج بازي مشخص شد اگر برنده شده باشيد که همان موقع پول به حساب شما واريز مي شود اما اگر برنده نشده باشيد، پولي که در سايت واريز کرده ايد از دست مي رود. اما در برخي مواقع هم شرط بندي مي تواند شما را به 10 يا 20 برابر پول تان برساند. به اين صورت که مثلا براي بازي ايران و اسپانيا اگر 100 هزار تومان واريز داشته باشيد و ايران را به عنوان برنده بازي انتخاب کرده باشيد، از آنجايي که شانس ايران براي پيروزي در بازي کمتر است، شما ضريب 20 خواهيد گرفت و در صورت پيروزي ايران 20 برابر آنچه که پرداخت کرده ايد دريافت مي کنيد. اما اگر همانند افراد بسياري ديگر اسپانيا را به عنوان برنده انتخاب کنيد، يک و نيم برابر يا نهايتا 2 برابر پول خود دريافتي خواهيد داشت.
 
ف.خ يکي ديگر از شرط بندهاي قهوه خانه اي است که مي گويد: وقتي وارد سايت مي شوي متوجه مي شويد که فقط پيش بيني مختص رقابت هاي فوتبال نيست و شما مي توانيد بازي هاي واليبال و حتي ساير رشته هاي ورزشي را نيز پيش بيني کرده و در شرط بندي آن شرکت کنيد. حتي گاهي اوقات يک بازي باشگاهي بين دو تيم از يک کشور آمريکاي جنوبي هم در ايران مورد شرط بندي قرار مي گيرد. همين مسئله باعث شده تا هم قهوه خانه ها شلوغ شود و هم افراد و جوانان بسياري با ديدن اين صحنه ها جذب سايت هاي شرط بندي شوند.
 
شرط بندي در فوتبال ايران هم وجود دارد؟
 داوري که خوب قضاوت نمي‌کند، بازيکني که گل به خودي مي‌زند، مدافعي که پنالتي مي‌دهد، مهاجمي ‌که دروازه خالي را گل نمي‌کند، بازيسازي که پاس نمي‌دهد، مربي که تعويض اشتباه انجام مي‌دهد،  مديري که بودجه در اختيار تيم نمي‌گذارد و... تصور همه ما اين است که اين اتفاقات سهوي، قسمتي از جذابيت‌هاي فوتبال است. اما لازم است بدانيم که هر کدام از اين اتفاق‌ها مي‌تواند دليلي مناسب براي ايجاد شک و شبهه در سلامت يک رقابت ورزشي باشد.
 
 علاقه به حضور در مسابقات پيش‌بيني نتايج فوتبال طبق اطلاعات موجود در ميان اهالي فوتبال از مدير و سرمربي گرفته تا بازيکن،‌در فوتبال کشورمان نيز به مانند علاقه‌مندان به فوتبال در سطح بالايي قرار دارد. شواهدي در اين ميان وجود دارد که حکايت از حضور فعال اهالي فوتبال کشورمان در مسابقات پيش‌بيني  اينترنتي فوتبال دارد.
 
اين مساله اما بحث تباني در فوتبال، مخصوصا در ليگ يک را حالا از وسعت بيشتري برخوردار مي‌کند. چه بسا بسياري از بازيکنان شاغل در اين دسته از فوتبال باشگاهي کشورمان هستند که در زمينه پيش‌بيني اينترنتي مسابقات فعال بوده و طبق گفته دوستان و همبازيانشان طبق پيش‌بيني که کرده‌اند بازي مي‌کنند. شنيده‌ها حکايت از اين دارد که برخي از بازيکنان ليگ يکي،‌نتايج تيم خود را پيش‌بيني کرده و گاهي زماني‌ که ريت مسابقات روي باخت تيم آن‌ها مبلغ سنگيني را قرار داده، آن‌ها باخت تيم خود را حدس زده و بازي را به همان گونه رقم زده‌اند.
 
شرط بندي مجاز است؟
شرط بندي جرم است اما با عنوان مجرمانه قمار مورد بررسي قرار مي‌گيرد و زماني که وقوع جرم شرط بندي تصديق شود بر اساس قانون با فرد خاطي برخورد خواهد شد. بر اساس ماده (705) قانون مجازات اسلامي مجازات براي متخلفاني با جرم قمار که شرط بندي نيز در معناي ديگري همان قمار است از يک تا 6 ماه حبس است يا تا 74 ضربه شلاق براي آن در نظر گرفته شده است.
 
چيزي که در حال حاضر فوتبال ايران را تهديد مي‌کند احتمال حضور فعال برخي از اهالي فوتبال، مربيان و بازيکنان حتي به عنوان اعضاي اصلي مديريت اين سايت‌هاست. موضوعي که هر چند به طور مشخص نامي ‌از آن برده نمي‌شود اما سابقه شکست‌هاي مالي برخي ورزشکاران در همين سايت‌هاي اينترنتي نشان مي‌دهد که حضور برخي از اين افراد حالا بسيار چشمگيرتر از قبل هم شده است.   از سوي ديگر يکي از موضوعاتي که امام خميني(ره) در هنگام استفتا درباره شطرنج بيان کردند، خارج کردن اين رشته از شرط ‌بندي بود. ايشان در اين مورد اعلام کرده بودند: در صورتي که برد و باختي در شطرنج وجود نداشته باشد حرام نيست. تفسير آن نيز به اين معني بود که بازيکنان با يکديگر براي برد و باخت شرط ‌بندي نکنند و پولي در ميان نباشد تا فردي در هنگام باخت متضرر نشود.  در شرط ‌بندي طرفين ميزان مبلغي را مشخص مي‌کنند که در صورت باخت فرد بازنده مي‌بايست اين مبلغ را به برنده بدهد و شايد در اين پرداخت رضايتي وجود نداشته باشد و به‌طور کل فرد بازنده متضرر شود. به همين خاطر نيز شرط ‌بندي به طور کامل در اسلام رد شده است. اما امروز از گوشه و کنار فوتبال شايعاتي مبني بر وجود بنگاه‌هاي شرط ‌بندي شنيده مي‌شود که اين بنگاه‌ها به طرق مختلف بساط شرط ‌بندي به راه مي‌اندازند.
 
از قهوه خانه هاي منوچهري تا کوچه هاي گلوبندک
 اکثرا کساني‌که به نوعي آلوده شرط ‌بندي مسابقات فوتبال هستند، و البته سواد اينترنتي و يا دسترسي به رايانه براي شرکت در مسابقات و شرط ‌بندي‌هاي اينترنتي ندارند، در پاتوق‌هاي خاص که عموما برخي قهوه‌خانه‌ها و سفره خانه هاي معروف هستند رفته و برگه‌هايي را از سرگروه‌ها دريافت مي‌کنند و به اين شکل در مسابقات شرکت مي‌کنند.  اگر پيش از مسابقات فوتبال ليگ برتر يا قبل از آغاز بازي هاي خارجي سري به قهوه خانه ها بزنيد مي بينيد که قهوه‌خانه‌ها پاتوق اصلي اين‌گونه خلاف‌هاهستند. قهوه خانه اي در خيابان منوچهري، پاتوق‌ خلاف‌کاران  فوتبالي در منطقه بازار تهران واقع در خيابان گلوبندک در کوچه‌اي معروف به کوچه عرب‌ها، خيابان استاد حسن بنا در منطقه مجيديه تهران، قهوه خانه قديمي حوالي ميدان راه‌آهن تهران، قهوه خانه  اي در منطقه پل اميربهادر، سفره‌خانه‌اي سنتي در تهرانپارس و باغچه اي در فرحزاد از جمله معروفترين مکان هاي شرط بندي در تهران هستند.
 
سعید آقایی//
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com