کد خبر ۶۲۹۸۴ انتشار : ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۷

سطح کشت گلخانه های قم تا50 هکتار توسعه می یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، مهرداد غضنفری روز یکشنبه در چهاردهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم در اردوگاه کوثر شهر دستجرد این استان اظهار داشت: تحقق این امر با توجه به وضعیت منابع آبی موجود در استان و ضرورت کاهش مصرف آب دور از دست نیست و با چندین برابر شدن تولیدهای کشاورزی ظرفیت های اقتصادی خوبی را خواهیم داشت‌‌.
وی کشت گلخانه ای را یکی از کارهای موثر در جهت استفاده درست از منابع و افزایش تولید دانست و افزود: خوشبختانه بر اساس اعلام مدیران واحدهای گلخانه ای استان، استفاده از روش گلخانه ای نسبت به کشت به روش باز صرفه جویی 20 برابری منابع آب و پنج برابری تولید را موجب شده است.
غضنفری همچنین استفاده بهینه از منابع را در راستای اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: بسته های حمایتی موجود در استان در این جهت به خوبی به کار گرفته می شود، از این رو از مردم ساکن در مناطق روستایی درخواست می کنیم، روش گلخانه ای را در اولویت فعالیت های کشاورزی خود قرار دهند، چون برای این منظور تسهیلات بانکی کم بهره در دسترس است.
وی یادآور شد: محصول هایی که از طریق کشت یاد شده تولید می شود به لحاظ ارگانیک بودن تضمین کننده سلامت است.
غضنفری با اشاره به رویکرد واحدهای گلخانه ای قم به تکمیل زنجیره تولید و موافق بودن استانداری با این موضوع افزود: بدون تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده نیز ایجاد نخواهد شد و به همین علت به تولید کنندگان توصیه می شود در ارایه طرح ها به این نکته توجه کنند، چراکه برخی از بسته های حمایتی محدودیت هایی دارد و در صورت یک بار استفاده از آن، استفاده مجدد مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
معاون استاندار قم اضافه کرد: به دنبال ایجاد زنجیره تولید در بخش کشاورزی هستیم تا متعاقب کشت گلخانه ای، صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی را نیز داشته باشیم و با رویکرد صادرات محوری، مساله ارزش افزوده و تولید اقتصادی را پیگیری می کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ یک رویکرد جدی به بخش کشاورزی افزود: برغم آنکه اولویت استان برای توسعه، بخش گردشگری است، این به معنای رها کردن سایر بخش ها اعم از صنعت و کشاورزی نیست و اگر ظرفیت کشت گلخانه های استان به 100هکتار برسد، به طور حتم تامین نیازهای غذایی چند استان کشور امکان پذیر است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم همچنین امروز در سفر خود به بخش خلجستان قم، از سه مجتمع گلخانه ای تولیدکننده گوجه فرنگی، خیار و قارچ موجود در این بخش بازدید کرد.
بخش خلجستان نیز با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل 2 دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست. ابتدایی ترین روستای این بخش 60 کیلومتر و انتهایی ترین روستا 85 کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.
7403 / 1175
انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com