کد خبر ۶۲۹۹۳ انتشار : ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۴

6 هزار هکتار اراضی کشاورزی قم به شیوه نوین آبیاری می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، محمد رضا طلایی روز یکشنبه در چهاردهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم در اردوگاه کوثر شهر دستجرد اظهار داشت: در حالی که سال 93 سطح آبیاری تحت قشار استان تنها 200 هکتار بود، این میزان در پایان سال 96 به چهار هزار و 700 هکتار رسید.
وی با بیان این که بیشتر باغ های استان به سمت آبیاری قطره ای و مدرن پیش رفته و کشاورزان نیز استقبال می کنند، افزود: برای موفقیت بیش از پیش در این زمینه هماهنگی با بخش خصوصی ایجاد شده که امیدواریم ادامه دار باشد و بخش کشاورزی وضعیت بهتری پیدا کند.
طلایی، توسعه مجتمع های گلخانه ای را نیز برای مدرنیزه کردن کشاورزی ضروری عنوان و تصریح کرد: در این راستا تلاش کردیم تا تولید محصول های گلخانه ای را نسبت به محصول های فضای باز دست کم تا 2 برابر افزایش دهیم و در قالب زنجیره تولید حرکت نموده و آن را به مزارع و واحدهای تولیدی تسری دهیم.
وی با اشاره به فراهم بودن شرایط برای توسعه اشتغال روستایی در استان گفت: هم اکنون سه شهرک گلخانه ای در شهر دستجرد و روستاهای رزبند بخش خلجستان و قباد بزن بخش کهک به مساحت 16هکتار وجود دارد و سطح کشت گلخانه های موجود در استان نیز 30 هکتار است که 85 درصد آن فعال می باشد و تداوم فعالیت آنها نیز به شرایط بازار بستگی دارد.
طلایی با اشاره به حرکت کشاورزی دنیا به سمت کشت گلخانه ای افزود: امروز در کشور چین حتی محصول های باغی مانند هلو و شلیل نیز در گلخانه تولید می شود‌.
طلایی با بیان این که طرح توسعه روستایی از اسفند ماه 96 در استان آغاز شده و طی آن 65 هکتار از زمین هایی که برای ایجاد گلخانه مناسب بود، برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شد، ابراز امیدواری کرد که در جهت زنجیره تولید اقدام های خوبی انجام شود و فرهنگ کشاورزی را از سنتی به مدرن تبدیل کنیم.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی تولید کنندگان گلخانه ای استان، استعلام غیر ضروری بخشداری و بانک ها را از جمله آن دانست و افزود: در حالی که هر تولید کننده ای که برای دریافت پروانه به جهاد کشاورزی مراجعه می کند، کلیه استعلام های لازم توسط نظام مهندسی انجام می شود، استعلام سایر دستگاه ها از جمله بخشداری و بانک موجب به تعویق افتادن کار می شود، که اشکال مهمی است.

** محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد کمیته نظارت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید طی یک هفته گذشته افزود: در این مدت سه واحد صنعتی در جاده قدیم قم - اصفهان بازدید شده که تسهیلات دریافتی رونق تولید آنها با عاملیت بانک صنعت و معدن 82 میلیارد ریال است که این اقدام باعث افزایش اشتغال آنها از 261 تن به 269 تن شده است‌‌.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم امروز به همراه تعدادی از مدیران استان با سفر به بخش خلجستان از سه مجتمع گلخانه ای تولید کننده گوجه فرنگی، خیار و قارچ بازدید کردند.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل 2 دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست. ابتدایی ترین روستای این بخش 60 کیلومتر و انتهایی ترین روستا 85 کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7403 / 1175
انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com