کد خبر ۶۳۰۱۰ انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۳

خودکفایی اقتصادی از اصول مهم آموزه‌های امام جعفر صادق(ع) است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: یکی از آموزه‌های امام صادق(ع) به شیعیان، خودکفایی اقتصادی و تلاش برای عزت در معیشت است تا از حکوکت‌ها مستقل باشند.

آیت الله عباس کعبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امام جعفر صادق(ع) احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) است، عنوان کرد: در دورانی که زمان انتقال قدرت از خاندان بنی امیه به بنی عباس بود، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) با درایت و حکمت، معارف اسلام و سنت رسول الله(ص) را احیا کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام صادق (ع) با مکتب‌های فکری انحرافی، ملحدین و افرادی که با استفاده از اندیشه یونانی در مقابل مکتب اهل بیت(ع)، قصد از بین بردن اسلام را داشتند، مقابله فکری و منطقی کردند.
 

شیعه مکتب عقلانیت و خدمت به بشریت است

وی با بیان اینکه مکتب اهل بیت (ع) بر اساس آموزه‌های فکری امام صادق (ع) به ویژگی‌های گوناگونی معروف شد، ادامه داد: مکتب اهل بیت (ع)، مکتب عقلانیت، تقوا، تلاش، تعبد و خدمت به بشریت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شیعیان با ظلم و جور در هر کجای جهان مقابله می‌کنند؛ چرا که بر اساس آموزه‌های امام صادق(ع) شیعه در برابر ظلم سکوت نمی‌کند و تا احقاق حق مظلوم دست از مبارزه نمی‌کشد.

کعبی یکی دیگر از آموزه های امام صادق (ع) به شیعیان را خودکفایی اقتصادی و تلاش برای عزت در معیشت دانست و افزود: معمولا یاران اهل بیت(ع) بر اساس تعالیم امام صادق(ع)، برای استقلال مالی از حکومت‌ها به اقتصاد و تجارت روی می‌آوردند و یکی از اصول مهم در آموزه‌های اهل بیت(ع) خوکفایی اقتصادی و توجه به معیشت است.

وی ادامه داد: نماز و خصوصا نماز اول وقت به حدی مورد توجه امام صادق (ع) بود که در روایات آمده حضرت در وصیت خود فرموده‌اند که "شفاعت ما شامل حال کسانی که در اقامه نماز سستی کنند، نمی‌شود."

تحقق تمدن نوین اسلامی در دوران معاصر با عمل به آموزه‌های امام صادق(ع) 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شاگردان امام جعفر صادق(ع) که تربیت یافته علوم انسانی(اعم از کلام، حدیث و تفسیر) و علوم طبیعی بودند، توانستند مکتب اسلام را زنده و معارف اهل بیت(ع) را جهانی کنند.

وی با اشاره به کتاب "توحید مفضل" از امام صادق(ع)، افزود: در این کتاب دروس عالی توحید با استفاده از علوم تجربی و زیست شناسی ارائه شده است.

کعبی در آخر گفت: شیعیان می توانند با عمل به آموزه های امام صادق(ع) احیاگر اسلام ناب محمدی(ع) و پیش‌برنده تحقق تمدن نوین اسلامی در دوران معاصر باشند.

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com