کد خبر ۶۳۰۱۴ انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۹

برگزاری مراسم عزای شهادت امام جعفر صادق (ع) نوعی عبادت جمعی است

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا افزود: برگزاری مراسم عزای شهادت امام جعفر صادق (ع) نوعی عبادت جمعی در مسیر برپا داشتن ارزش های الهی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا گفت: برگزاری مراسم عزای شهادت امام جعفر صادق (ع) نوعی عبادت جمعی در مسیر برپا داشتن ارزش های الهی است و تمام افرادی که در این آیین مذهبی شرکت می کنند در حال عمل به آیات قرآن کریم برای پاسداشت نمادهای دینی هستند.
وی بیان کرد: مردم شهر قم و طلاب حوزه های علمیه در طول تاریخ همواره مراسم روز شهادت امام جعفر صادق (ع) را باشکوه برگزار کردند و به نوعی نشان دادند قدردان تلاش های گسترده این امام عظیم الشان در راه ترویج مکتب تشیع و آموزه های اسلامی می باشند.
وی با اشاره به این که جامعه امروزی بیش از هر زمان دیگری به پیروی از مکتب اهل بیت (ع) نیازمند است، گفت: برگزاری مراسم عزای اهل بیت (ع) و از جمله مجالس مرثیه امام جعفر صادق (ع) بهترین فرصت برای شناخت معارف ایشان و عمل به آن است.
قاسمی نیا گفت: بهتر است مجالس عزای امام جعفر صادق(ع) همانند سنت گذشتگان به صورت جمعی و در قالب دسته های عزاداری در هر سطح شهر قم و سایر نقاط کشور برگزار شود و پرچم های سیاه به نشانه سوگواری در مقابل خانه ها و ادارات نصب شود.
وی با اشاره به لزوم معرفی شخصیت امام جعفر صادق(ع) به کودکان و نوجوانان، افزود: امسال سالروز شهادت این امام عظیم الشان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در هجدهم تیرماه مصادف شده است که باید مجموعه های فرهنگی از این تقارن برای معرفی هرچه بیشتر شخصیت و سیره امام جعفر صادق (ع) به این قشر تربیت پذیر جامعه، به بهترین شکل استفاده کنند.
وی ادامه داد: در این ایام می توانیم پیام های دینی را با زبان ساده و نو به نسل آینده انتقال دهیم و زمینه فهم احکام اسلامی در میان کودکان و نوجوانان را فراهم کنیم.
قاسمی نیا گفت: زیبایی های بسیاری در زندگانی اهل بیت (ع) و به ویژه سیره امام جعفر صادق (ع) قابل مشاهده است که نویسندگان و صاحبان قلم می توانند آن را با زبان مخاطب امروزی به نگارش درآورند.
وی با اشاره به این که بر اساس روایات، امام جعفر صادق (ع) در حق کسانی که فضایل ایشان و اهل بیت (ع) را زنده نگاه می دارند، دعا کرده اند، افزود: همه مردم و به خصوص کسانی که در زمینه مسائل فرهنگی مسئولیتی برعهده دارند باید تلاش کنند، سیره و سبک زندگی اهل بیت (ع) در جامعه تبیین و ترویج شود.
امام جعفر صادق(ع) در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه و در خانه امام محمد باقر(ع) پیشوای پنجم شیعیان دیده به جهان گشود. کنیه آن حضرت «ابو عبدالله» و لقبش «صادق» است.
آن حضرت از مکتب نورانی و آسمانی جدش امام سجاد(ع) پیشوای چهارم شیعیان و پدرش امام محمدباقر(ع) کسب فیض کرد، ایشان پس از شهادت پدر بزرگوارش در سن 31 سالگی به امامت رسیدند و با پایه ریزی مکتب جعفری موجب بازسازی و زنده نگه داشتن شریعت محمدی(ص) شدند.
همه جریان ها و حرکت های علمی مسلمانان در دوره امامت امام صادق(ع) رونق گرفت و مجالس درس و مناظره های علمی دایر و از رونق خاصی برخوردار شد، در همین راستا امام شاگردان بسیاری را برای عرضه افکار خالص اسلام و طرد اندیشه های باطل و منحرف تربیت کردند.
دوران امامت 34 ساله ایشان مصادف با اواخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان بود که سرانجام این امام بزرگوار در 65 سالگی بر اثر توطئه های منصور عباسی در سال 148 هجری به شهادت رسیدند.
مردم قم به همراه مراجع عظام تقلید امروز دوشنبه مصادف با سالروز شهادت حضرت امام جعفرصادق(ع) با برپایی دسته جات عزاداری و حرکت در خیابان های اصلی شهر ، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) اجتماع کرده و به سوگواری می پردازند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com