کد خبر ۶۳۳۶۵ انتشار : ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۲

مشکلات عشایر قم باید مرتفع شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم دراین جلسه با بیان اینکه عشایر دارای بافت قبیله ای بوده و معیشت آنها از طریق پرورش دام و فروش مواد لبنی و صنایع دستی تأمین می شود، اظهار داشت: قم میزبان کوچ قشلاقی عشایر در پاییز و زمستان است.
محمدرضا طلایی افزود: جمعیت عشایر در استان قم بیش از 2 هزار و 150 نفر در 305 خانوار بوده که بیشتر آنها در دهستان قمرود و در قالب 2 ایل و 5 طایفه زندگی می کنند و بیش از 670 هزار هکتار به عنوان زیست بوم عشایر استان قم بشمار می رود.
وی با اشاره به سابقه درخشان سیاسی و اجتماعی عشایر در دفاع از کشورمان در برهه های مختلف، خاطرنشان کرد: عشایر با وجود کم توقع بودن، دارای توانمندی و ظرفیت های بسیار ارزشمندی در عرصه های مختلف بوده و باید مورد توجه هرچه بیشتر قرار بگیرند.
وی در پایان با بیان اینکه عشایر استان قم دارای حدود 29 هزار دام سبک و سنگین و شتر هستند، گفت: با توجه به بروز خشکسالی گسترده در قم، باید با تخصیص اعتبارات و تسهیلات لازم، آبرسانی برای عشایر و تأمین علوفه دام آنها به خوبی انجام شده و آموزش های مهارتی و فرهنگی عشایر نیز در دستور کار جدی قرار گرفته است.
عشایر استان قم از 5 طایفه کلکو، شاهسوند، زند، عرب و میش مست تشکیل شده که عمده پراکنش آنها در مناطق قمرود و جعفریه است و بیشتر به کار دامداری و پرورش شتر مشغول می باشند.

** مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در این جلسه با بیان اینکه مراتع عشایر بر اثر خشکسالی و انجام برخی پروژه های عمرانی از بین رفته است، تصریح کرد: در اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی باید حقوق عشایر کاملا مورد توجه قرار بگیرد.
سید محمدتقی سجادی افزود: برخی از مراتع عشایر استان قم به مجموعه های نظامی تبدیل شده است که از چرای دام در این اراضی جلوگیری می کنند، از این رو باید برنامه ریزی مشخصی برای رفع مشکلات عشایر و کمک و مساعدت به آنها تدوین شود.

** یکی از عشایر استان قم نیز در این جلسه با اشاره به برخی اقدامات در شهر ورامین برای انحراف مسیر رودخانه شور، این رودخانه را رگ حیاتی عشایر در دشت مسیله و تالاب مره دانست و گفت: با هماهنگی مسئولان استان، توانستیم این مشکل را تا حدودی برطرف کرده و در حال حاضر بیش از 15 هزار هکتار را تحت پوشش قرار داده ایم.
سید حمید محسنی با بیان اینکه این منطقه در گذشته از مراتع بسیار ارزشمند و پرعلوفه بوده، اما امروز کاملا از میان رفته و تبدیل به بیابان شده است، اظهار داشت: احداث سدهای بالادست و کاهش شدید دبی رودخانه شور و خشکسالی گسترده، نیاز به تأمین آب و علوفه برای عشایر را اجتناب ناپذیر کرده است.
نخستین جلسه شورای عشایری استان با حضور کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور، سید مهدی صادقی استاندار قم و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی ذیربط در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.
8146/ 6133/
انتهای پیام

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com