کد خبر ۶۳۳۷۳ انتشار : ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۰
وضعیت استان قم در زمینه اخذ و تجمیع مالیات؛

ضرورت فرهنگ‌سازی مالیاتی از طریق ظرفیت‌های استانی/ واحدهای تولیدی باید مورد حمایت مالیاتی قرار بگیرند

در کشورهای پیشرفته بخش قابل توجهی از منابع درآمدی دولت ها از طریق اخذ مالیات بدست می آید، اما در ایران بدلیل نواقصی که در نظام مالیاتی وجود دارد، درآمدهای حاصل از این بخش سهم چندانی در منابع مالی دولت ها ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، در کشورهای پیشرفته بخش قابل توجهی از منابع درآمدی دولت ها از طریق اخذ مالیات بدست می آید، اما در ایران بدلیل نواقصی که در نظام مالیاتی وجود دارد، درآمدهای حاصل از این بخش سهم چندانی در منابع مالی دولت ها ندارد.

بدون شک یکی از عوامل وابستگی ایران به فروش نفت، ناکارآمدی نظام مالیاتی و ناچیز بودن درآمدهای حاصل از مالیات است، با اینحال می توان برای حل این مشکل راه حل هایی را مطرح نمود.

گسترش پایه های مالیاتی، اجرای صحیح مالیات بر ارزش افزوده و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می تواند به صورت قابل توجهی ضعف های موجود در این حوزه را برطرف نماید.

یکی از شاخص هایی که برای تعیین کارآیی نظام مالیاتی کشورها مورد مطالعه قرار می گیرد، نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی (GDP) است.

در کشورهای صنعتی همچون ایالات متحده آمریکا، کانادا، ژاپن، نیوزلند و استرالیا نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی تقریبا 25% است اما این میزان در ایران کمتر 8% برآورد شده است.

هرچند که در ایران زیرساخت های مورد نیاز در اختیار نظام مالیاتی قرار ندارد اما می توان با ترویج فرهنگ مالیاتی در جامعه تا حدودی این کاستی را برطرف نمود.

در همین زمینه سهراب امدادی فرد، مدیرکل امورمالیاتی قم، چندی پیش در جلسه مشترک کمیته اقتصادی که با حضور مدیران و روسای اجرایی استان برگزار شد، بر ضرورت فرهنگ سازی مالیاتی ونهادینه سازی آن دربین آحادمردم تاکیدکرد وگفت: کمک وهمکاری شهرداری درایجادو گسترش تبلیغات محیطی با موضوع مالیات سبب ارتقاء و افزایش سطح آگاهی ومشارکت مردم دربحث پرداخت مالیات می شود.

لازم به ذکر است که در استان قم بسیاری از مودیان مالیات حاضر به همکاری صادقانه با سازمان امور مالیاتی نیستند و هنگام تکمیل اظهارنامه مالیاتی، درآمد خود را صفر اعلام میکنند.

مسئله دیگری که در رابطه با اخذ مالیات باید مورد توجه قرار داد حمایت از واحدهای تولیدی است، در شرایط نامناسب اقتصادی اگر دولت ها بخواهند در اخذ مالیات از کارخانه ها و واحدهای تولیدی سخت گیری کنند ممکن است موجب آنها در برابر فشارهای مالیاتی دوام نیاوردند، بر همین اساس در ایران بسیاری از واحدهای تولیدی از سیاست های حمایتی سازمان مالیات برخوردار می شوند.

در همین راستا مدیر کل امور مالیاتی استان قم در بازدیدی که از شرکت های تولیدی استان داشت بر تلاش برای رفع اختلافات بخش تولید و صنعت با نظام مالیاتی تاکید نمود و اظهار داشت : سیاست گذاری و هدف سازمان امورمالیاتی بر مبنای تعامل سازنده با مودیان است و در این راستا اقدامات بسیار خوبی در استان صورت گرفته است.

امدادی فرد تقسیط بلند مدت مالیات ها ، بخشودگی جرایم مالیاتی ، توافق و تعامل با مودیان در رسیدگی و وصول مالیات بر پایه مالیات ابرازی خود مودی را از جمله حمایت های مجموعه مالیاتی برشمرد و تصریح کرد: در صورتی که مودیان به تکالیف قانونی خود عمل نمایند و کتمان مالیات نداشته باشند ، در قانون مالیاتها مواد حمایتی قابل توجهی برای مودیان پیش بینی شده است .

 

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com