کد خبر ۶۳۴۷۶ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۶
مدیرعامل آبفا:

سد کوچری پاسخگوی روند افزایشی مصرف آب قم نخواهد بود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم، سد کوچری را مهمترین منبع تامین کننده آب شرب شیرین و باکیفیت استان دانست و گفت: میزان مصرف با همین روند افزایش یابد، سد کوچری تنها تا 2 سال آینده جوابگوی نیاز استان خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) به نقل از خبرگزاری برنا، علی جان صادق پور در دیدار با حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهم سرانه آب قم از سدکوچری 144 میلیون مترمکعب است، یادآور شد: بر اساس آمار و ارقام، اگر میزان مصرف آب با همین روند افزایش یابد، این آب تنها تا دو سال دیگر کفاف نیاز استان قم را برآورده می‌کند.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه 1395با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.

برای تنظیم آب انتقال یافته از حوضه دز، در پایین دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع 73 متر از کف و 96.5 متر از پی، با حجم بدنه 5.2 میلیون مترمکعب و با حجم مخزن 207 میلیون مترمکعب ساخته شد.آب ذخیره شده در سد کوچری توسط خط لوله ای به طول 108 کیلومتر به تصفیه خانه «دودهک» و از آنجا توسط خط لوله ای به طول 72 کیلومتر به شهر قم می رسد.

وی با اشاره به افزایش مصرف آب تا 23 درصدی برخی روزها نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: این افزایش زیاد مصرف آب درحالی است که دمای هوا نسبت به سال گذشته تنها سه تا چهار درجه افزایش داشته است.

صادق پور با هشدار نسبت به روند افزایش مصرف گفت: باید سیاست‌هایی که در استان اتخاذ می‌شود در راستای کاهش استفاده از آب باشد و صنایع کم آب بر در استان مستقر شوند.

وی بر ضرورت صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف آب در استان تاکید کرد و ادامه داد: امروز بهترین راه برای حفظ منابع آبی استفاده از پساب فاضلاب است که متأسفانه اقدام مؤثری هنوز در استان در این خصوص انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه صنعت تمایلی به استفاده از پساب نشان نمی‌دهد گفت: به دلیل اینکه آبی که در اختیار صاحبان صنایع قرار می گیرد آب ارزان و باکیفیتی است به همین دلیل صنعتگران دغدغه‌ای برای استفاده از پساب ندارند.

وی به برخی از اقدامات شرکت آب و فاضلاب در راستای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ابراز داشت: احداث نیروگاه برقابی در تصفیه‌خانه آب، استفاده از انرژی خورشیدی و اصلاح و بازسازی 120 هزار مترمکعب مخزن آباز جمله اقدامات انجام شده در این راستا است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور به ویژه در استان قم، گفت: همه قشرهای جامعه در حفاظت از منابع آب مسئول بوده وباید همه در این زمینه احساس مسئولیت کنیم.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای کاهش مصرف آب ادامه داد: در شرایط سخت کم آبی همراهی مردم در صرفه جویی و مصرف بهینه آب بسیار مهم و اثرگذار است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com