کد خبر ۶۳۴۷۹ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۶
استاندار قم هشدار داد

تاثیر منفی خشکی دریاچه نمک بر 25 درصد جمعیت کشور

استاندار قم گفت:خشک شدن دریاچه نمک قم حدود ۲۵ درصد مردم کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ همچنین درگیر ریزگرد‌های نمکی خواهیم شد که بسیار بدتر از ریزگرد‌های خاکی است، به همین دلیل اولویت نخست ما باید احیا و حفظ دریاچه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) به نقل از خبرگزاری برنا، سیدمهدی صادقی در جلسه شورای معادن استان که در سالن جلسات امام جواد (علیه سلام) استاندار برگزار شد با اشاره به پروژه دریاچه نمک قم اظهار کرد: براساس مطالعات و تحقیقاتی در دریاچه نمک صورت گرفته، تاکنون ۵ فلز در این دریاچه شناسایی شده است و امکان دارد که فلز‌های دیگر نیز وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی و مطالعات دقیق افزود: در حال حاضر کشور ما در جریان خشکسالی قرار دارد و استان قم نیز از استان‌هایی است تنش آبی دارد به همین دلیل در مرحله نخست باید تلاش کنیم تا دریاچه نمک را احیا کنیم.

استاندار قم خاطرنشان کرد: باید به مسئله حقابه‌های دریاچه نمک توجه داشته باشیم و اجازه ندهیم که دریاچه نمک خشک شود چراکه اگر این اتفاق بیفتد تمام مسائلی که برای سرمایه‌گذاری بیان می‌شود، فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: خشک شدن دریاچه نمک قم حدود ۲۵ درصد مردم کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ همچنین درگیر ریزگرد‌های نمکی خواهیم شد که بسیار بدتر از ریزگرد‌های خاکی است، به همین دلیل اولویت نخست ما باید احیا و حفظ دریاچه باشد.

صادقی گفت: برخی مطالب مطالعاتی که در جلسه بیان شد، حدود ۳ سال گذشته نیز بیان شده بود البته اگر مطالعات دقیق‌تر باشد، راهگشا خواهد بود و در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در پروژه دریاچه نمک نگاه ملی وجود دارد تصریح کرد: بدون تردید همه مسئولان استان نیز منافع ملی را به منافع استان و بخش ترجیح می‌دهند اما تلاش ما بر این است تا بستری آماده شود تا سرمایه‌گذاری در استان قم صورت گیرد و در این استان به هدف و نتیجه نهایی دست پیدا کنیم البته باتوجه به ظرفیت‌هایی که استان قم دارد، فکر می‌کنم این پروژه در استان قم انجام خواهد شد.

استاندار قم در ادامه بر ضرورت بهسازی و بازسازی مسیر دریاچه نمک قم تأکید کرد و گفت: در این زمینه نیز باید مطالعات لازم انجام شود تا بتوانیم استفاده بهینه از جاده قدیمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید به زنجیره ارزش و فراوری برداشت از دریاچه نمک توجه داشته باشیم گفت: دستگاه‌های کشور براساس وظیفه و مأموریت‌هایی که دارند اقدامات خود را انجام می‌دهند که گاهی این اقدامات در مقابل هم قرار می‌گیرد اما تلاش ما بر این است که نگاهی تعدیلی وجود داشته باشد تا دستگاه‌هایی که در مسئله‌ای در ظاهر مقابل هم قرار دارند، در کنار هم حضور داشته باشند.

صادقی در پایان گفت: در خصوص مطالعات انجام شده باید نگاه جامع و کاملی وجود داشته باشد و مطمئن‌ هستیم که می‌توان از ظرفیت‌های استان قم در این پروژه استفاده کرد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com