کد خبر ۶۳۴۸۴ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۹

پیگیری سرنوشت دیپلمات‌ها نیازمند مطالبه ملی و سازوکار حقوقی ویژه است

فرزند «سیدمحسن موسوی» دیپلمات ربوده شده ایرانی در بیروت گفت: پیگیری سرنوشت دیپلمات‌ها علاوه بر یافتن راهکارهای حقوقی ویژه و متناسب در مراکز علمی، نیازمند مطالبه عمومی و عزم و حمیت ملی در کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) به نقل از گروه جهاد و مقاومت مشرق، «سید رائد موسوی» فرزند «سیدمحسن موسوی» دیپلمات ربوده شده ایرانی در بیروت در جمع اعضای ستاد کنگره بزرگداشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در بیروت طی سخنانی اظهار داشت: موضوع ربوده شدن دیپلمات‌ها حاوی چند نکته است؛ نخست اینکه ربایش دیپلمات‌های ایرانی، در صحنه جنگ نبوده و طبعا نه قوانین جنگی، بلکه قواعد فضای دیپلماتیک بر آن حاکم است و از این رو، نحوه پیگیری ما را متفاوت می‌کند.

وی افزود: مسئولان وقت لبنان در آن زمان، طی نامه‌ای به سازمان ملل، «دیپلمات بودن» و «ربوده شدن» چهار ایرانی در تیرماه سال ۶۱ را به سازمان ملل اعلام کرده‌اند و این موضوع به عنوان یک سند ثبت شده است.

موسوی با بیان اینکه هر اتفاق شومی در منطقه و جهان می‌افتد، یک سر آن به رژیم صهیونیستی بر می‌گردد، ابراز داشت: یکی از سرفصل‌های مهم در پیگیری سرنوشت دیپلمات‌ها، طرف بودن با این رژیم غاصب است که به هیچ یک از قوانین بین‌المللی تن نمی‌دهد و احتمال زیاد وجود دارد که عزیزان ما در دست این رژیم غاصب اسیر باشند.

وی ادامه داد: سومین نکته که باعث جذابیت و پیش روندگی جریان ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی در بیروت می‌شود، زنده بودن این جریان و باز بودن پرونده مربوطه است و مرتب از ما در مورد نتیجه پیگیرهای صورت گرفته پرس و جو می‌شود.

فرزند سیدمحسن موسوی تاکید کرد: اگر همان طوری که در مورد یک وجب از خاک کشورمان در برابر تهاجم دشمن، غیرت ملی به خرج می‌دهیم، برای سرنوشت چهار ایرانی که خارج از عرف دیپلماتیک در دست بزرگترین و منفورترین دشمن ما اسیرند، نیز فرهنگ سازی و غیرت و مطالبه ملی ایجاد می‌شد، الان وضعیت دیگری داشتیم. 

وی خاطرنشان کرد: هیچ سندی دال بر شهادت عزیزان ما در لبنان وجود ندارد، بر فرض اگر بپذیریم شهید شده‌اند، پس تکلیف پیکرها و مزار مطهر آنان چه می‌شود؟

موسوی تاکید کرد: اینکه بگوییم این افراد شهید شده‌اند یا زنده‌اند، هیچ تغییری در صورت مسئله ایجاد نمی‌کند و آنچه مهم است این است که در حال حاضر پرونده مذکور در کشور هیچ مسئولی برای پیگیری ندارد و معلوم نیست باید به سراغ چه کسی برویم.

وی با تجلیل از فعالیت ستاد مردمی بزرگداشت حاج احمد متوسلیان و سه دیپلمات دیگر ایرانی ربوده شده در لبنان، گفت: این موضوع نیازمند پیگیری‌های گسترده سیاسی، حقوقی، علمی، امنیتی و... است و ضرورت دارد در مراکز دانشگاهی، پایان نامه‌ها، مقالات، تحقیقات و... ساز و کارهای علمی و حقوقی قابل اطمینان و ویژه‌ای برای پیگیری در عرصه بین‌الملل برای آن تعریف و مهیا شود تا دانش و توانمندی مورد نظر را برای پیگیری جدی سرنوشت آنان ایجاد کند.

موسوی تاکید کرد: معرفی شخصیت مبارزاتی و معنوی سیدمحسن موسوی کاردار ربوده شده ایران در بیروت و همین طور حاج احمد متوسلیان، کاظم اخوان و محمدتقی رستگارمقدم نیز موضوعی است که در راستای معرفی به نسل جوان، باید برای آن سنگ تمام گذاشت.

بنا بر این گزارش، ستاد مردمی بزرگداشت چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در بیروت، گروهی آتش به اختیار از جوانان مومن و انقلابی در قم است که با ابتکار و همکاری نهادهایی همچون شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم، مدیریت مصلای قدس، ستاد مردمی بزرگداشت شهدا و اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان قم تشکیل شده و با فعالیت ۱۵ کمیته تخصصی برنامه‌های مفصلی را برای جریان سازی در این مورد پیش‌بینی و اجرا کرده است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com