کد خبر ۶۴۰۱۷ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۰

فاصله زیادی با استانداردهای جهانی مدیریت پسماند در قم داریم

نائب رئیس شورای شهر قم گفت: با توجه به رابطه مستقیم پسماندها و سلامت شهروندان، شهرداری قم باید توجه ویژه‌ای به مدیریت به‌روز و استاندارد پسماند کشورهای دیگر داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی خبرقم (قم‌نا) حسن بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه اقدامات خوبی درزمینهٔ مدیریت پسماند در شهرداری قم شروع‌ شده اما از استانداردهای جهانی و فنّاوری‌های مدیریت پسماند عقب هستیم، اظهار داشت: با توجه به رابطه مستقیم پسماندها و سلامت شهروندان، شهرداری قم باید توجه ویژه‌ای به مدیریت به‌روز و استاندارد پسماند داشته باشند.

وی با اشاره به مراحل گوناگون مدیرت پسماند، افزود: فرآیند مدیریت پسماند از تفکیک پسماند تولیدشده از واحدها و بخش‌هایی مانند منازل و تولیدی‌ها به‌عنوان یک سیاست اساسی در رأس فعالیت‌های شهرداری قم انجام می‌شود.

نائب رئیس شورای شهر قم، مدیریت پسماند را نیازمند افق دید بلند و فرهنگ‌سازی در جامعه دانست و گفت: باوجود اقداماتی که تاکنون انجام‌شده، اما هنوز آگاهی و اطلاعات مردم در مدیرت پسماند بالا نیست و بنابراین راه‌های نرفته زیادی برای تفکیک از مبدأ داریم.

وی با بیان اینکه تأسیس کارخانه‌های تفکیک در مقصد وMRF از اقدامات خوبی بودهکه در قم آغازشده است تصریح کرد: تاکنون شهرداری‌ها در این زمینه کارهای خوبی را صورت نداده بودند که باید با فرهنگ‌سازی میزان تفکیک از مبدأ را در بین شهروندان افزایش دهیم.

بختیاری با اشاره به عقب‌ماندگی‌های فنّاوری مدیرت پسماند ابراز کرد: روش حال حاضر مدیریت پسماند روش دفع است که اگر به‌صورت فنی انجام شود شاید بخشی از مشکلات را حل کند، اما استحصال انرژی از پسماندها و یا تولید کمپوست با روش استاندارد باید به‌عنوان سرفصل در مجموعه فعالیت‌های شهرداری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مدیریت پسماند در شهرها ضعیف بوده و توانایی اقتصادی، مالی و فنی پروژه‌های مختلف را ندارند، افزود: شهرداری به‌عنوان سازمان مرجع باید کمک‌های مالی، اقتصادی و فنی را به  این سازمان برساند تا توانایی انجام پروژه‌هایی مثل استحصال انرژی و کمپوست را تا نقطه مطلوب برسانند.

نائب رئیس شورای شهر قم با تأکید بر اینکه باید مدیرت پسماند در رأس سیاست‌های شهرداری قم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا برای تفکیک در مبدأ بسیار سرمایه‌گذاری شده است و با توجه به دفع زباله‌ها در کشور آسیب‌هایی جدی به محیط‌زیست و آب وارد می‌شود که در این عرصه با استفاده از زباله سوزها امکان تولید انرژی پاک امکان خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود فنّاوری‌های نو و استاندارد در جهت مدیریت پسماند در دنیا یادآور شد: پرداختن به موضوع تولید انرژی از پسماند یکی از راه‌های ورود ما به محیط‌زیست پاک است، اما بسیاری از این فعالیت‌ها نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلان دولت برای  حمایت‌های لازم از شهرداری‌ها خواهد بود.

 

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com