کد خبر ۶۴۳۰۱ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۳

زنده نگه داشتن نام اهل بیت(علیهم السلام) مهم‌ترین هدف جشنواره رضوی است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: حقیقت جشنواره رضوی خدمت به جامعه اسلامی و زنده نگه داشتن یاد و نام عترت پیامبر(صلی الله علیه و آله) است است و به همین علت میزان مشارکت بالا رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبر قم (قم‌نا)، حجت الاسلام امیرعطاالله جباری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: 23 باب کتابخانه نهادی و 17 باب کتابخانه مشارکتی در مناطق مختلف استان و بخش‌ها و روستاهای تابعه در برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی حضوری فعال داشتند.

جباری گفت: کتابداران به ویژه در حوزه کودک و نوجوان با اجرای ویژه برنامه‌های متنوع و شاد در قالب قصه گویی، شعرخوانی و اجرای نمایش و پویایی خاصی به مشارکت هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان بخشیدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: جشنواره رضوی به علت ویژگی‌های خاص و متمایزی که با دیگر جشنواره‌ها دارد نقش بسزایی در معرفی خدمات کتابخانه‌های عمومی و فعالیت‌ها و برنامه‌های کتابداران دارد و در این سه سال گذشته این موضوع کاملاً مشهود بوده است.

وی این وجه تمایز را توجه به تمامی گروه‌های سنی عنوان کرد و افزود: این جشنواره به یک دورهمی صمیمی فرزندان در کانون گرم خانواده منجر شده و فارغ از فضای مجازی و بازی‌های همه اعضا خانواده را مشتاق به امر مطالعه می‌کند و هر فردی می‌تواند درباره کتاب‌های خوانده شده و مورد علاقه خود صحبت کند.

جباری افزود: حضور مردم در این مسابقه ملی نشان از علاقه آنان به فرهنگ و مطالعه به ویژه الگو برداری از سیره اهل بیت(ع) است و این نکته درخور توجه منجر به ایجاد انگیزه و امید برای تلاش بیشتر مسئولان فرهنگی در گسترش کتابخوانی می‌شود.

وی از جمله بازخوردهای مثبت و تاثیرگذار این جشنواره را اشتیاق و پیگیری مسئولین و پیش دستی مردم در امانت بردن کتاب‌های معرفی جشنواره عنوان کرد و افزود: این موارد همگی نشان از موفقیت این جشنواره دارد چرا که تمایل مردم برای افزایش سطح آگاهی‌های دینی و مذهبی و عشق و ارادت به خاندان پیامبر(ص)را در جشنواره رضوی می‌بینیم.

جباری در ادامه گفت: کتابداران علاوه بر خدمات کتابخانه‌های عمومی، اهداف و رسالت‌های دیگری را نیز دنبال می‌کنند که به عنوان نمونه می‌توان به حضور کتابداران در مدارس و مهدکودک‌ها با هدف ترویج فرهنگ مطالعه مفید اشاره کرد.

وی افزود: در این جشنواره همکاران ما با وجود تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها و همچنین سفرهای تابستانه شهروندان از سعی و تلاش مضاعف در برگزاری هر چه بهترجشنواره دریغ نکردند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم سپس به استقبال روستائیان و مراکز بسیج در مناطق روستایی و کم برخوردار اشاره کرد و گفت: تمامی این تلاش‌ها با پیگیری و تبلیغ کتابداران و حمایت‌های اداره کل کتابخانه‌ها همراه بوده است.

 وی اظهار داشت: امسال ما شاهد مشارکت و اشتیاق بیشتر نهادهای علمی همچون بنیاد نخبگان و دانشگاه قم بودیم علاوه بر اینکه سامانه اطلاع رسانی جشنواره رضوی نیز در برخی سایت‌های ادارات مهم استان همچون استانداری، بنیاد نخبگان،دانشگاه قم،اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  قرار گرفت.

جباری افزود: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با رایزنی و جلسه با حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و آستان مقدس حضرت امامزاده سیدعلی و نهاد اقامه نماز جمعه و همچنین مجموعه بزرگ " دنیای کتاب" از ظرفیت‌های موجود در این اماکن مذهبی و فعال در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی استفاده کرد که انصافاً همکاری مطلوب و شایسته ای را در این زمینه با ما داشتند و جای تقدیر و تشکر دارد که اجر همگی این عزیزان با علی بن موسی الرضا (ع) باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: برگزاری مسابقات و جشنواره‌هایی همچون جشنواره رضوی باعث رشد فکری اجتماعی و فرهنگی و مذهبی در جامعه می‌شود که به مرور زمان و به برکت ثامن الحجج نتایج آن را در سطح گسترده ای می‌بینیم.

 وی گفت: این جشنواره با انتخاب کتاب‌هایی مستند,خوشخوان برای تمامی گروه‌های سنی با هر سلیقه ای باعث توجه مخاطبین بیشتری به مسابقه رضوی شده است و از جمله می‌توان به کتاب "به سپیدی یک رؤیا" نوشته فاطمه سلیمانی اشاره کرد که در قالب رمانی زیبا و از زبان ندیمه حضرت روایت شده است این کتاب برای افرادیرکه علاقمند به رمان و موضوعات تاریخی و مذهبی می‌باشند بسیار مفید است.

وی افزود: 7 عنوان کتاب برگزیده در این جشنواره از بهترین کتاب‌هایی است که توسط کارشناسان و کتابشناسان خبره نهاد در این سه سال اخیر با دقت هر چه بیشتر انتخاب شده است و نقش بسزایی در ایجاد معرفت و شناخت بیشتر مردم از امام شده است.

جباری بیان کرد: نکته مورد نظر و تاکید همه جانبه ما پرهیز از هرگونه آمارسازی و نگاه کمی می‌باشد هر چند که آن کمیت نیز مهم است اما اهم اهداف ما کتابخوانی مفید و پرهیز از هرگونه شعار و بزرگ نمایی است که استان قم به فضل الهی در این زمینه موفق بوده است.

وی گفت: هدف این جشنواره نه اجبار و نه آمار سازی است بلکه تشویق و ترغیب مردم به مطالعه و آشنایی با سیره فردی و اجتماعی امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) است.

جباری گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم این افتخار را دارد که 353 عنوان کتاب را به صورت رایگان در روستاهای پرجمعیت و محروم که علاقمند به کتاب و مشتاق مشارکت در این جشنواره ملی و مذهبی هستند توزیع کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: حقیقت جشنواره رضوی خدمت به جامعه اسلامی و زنده نگه داشتن یاد و نام عترت پیامبر(ص) است است و به همین علت است که میزان مشارکت را بالا برده است و استان قم نیز همچون سال گذشته در برگزاری این جشنواره موفق بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری برای شرکت نابینایان در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، در طول یک ماه و به صورت فشرده واحد تولید بریل اداره کل کتابخانه‌های قم با فعالیت‌های شبانه روزی کتابداران روشندل منابع کتاب‌های جشنواره را به خط بریل تبدیل و به 60 کتابخانه دارای بخش نابینایان در سراسر کشور ارسال کرد.

جباری گفت: بخش آنلاین جشنواره نیز به علت استقبال مردم تا پایان روز جمعه 19 مردادماه تمدید شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند به سامانه اطلاع‌ رسانی razavi.iranpl.ir مراجعه کنند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم در پایان از استانداری و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل, بنیاد نخبگان, ستاد اقامه نماز جمعه, دانشگاه قم, صدا و سیمای مرکزقم, و اداره کل تعاونی, کار و رفاه و امور اجتماعی, آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س و امامزاده سیدعلی, مجموعه بزرگ "دنیای کتاب" قم و همچنین سپاه پاسداران و بسیج و دیگر دستگاه‌ها که در انعکاس و اطلاع رسانی و تشویق مردم به شرکت در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی اهتمام ویژه داشتند تشکر و قدردانی کرد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com