کد خبر ۶۴۳۳۲ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۲

افزایش قیمت مرغ غیرقانونی است؛دامداران قمی مشکلات فراوانی دارند

در جلسه ستاد تنظیم بازار استان قم راه‌کارهای کاهش قیمت مرغ و نان موردبررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، احمدرضا سمیعی نسب در ابتدای جلسه ستاد تنظیم بازار استان قم که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، به مقایسه قیمت کالاها در هفته جاری با هفته پیش‌پرداخت و اظهار داشت: از 58 قلم کالا 22 قلم افزایش، سه قلم کاهش و بقیه کالاها هیچ تغیر قیمتی نداشتند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی  سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم با اشاره به افزایش قیمت مرغ در هفته جاری ابراز کرد: مرغ در این هفته 9 هزار و هشتصد تومان شده که این افزایش قیمت تخطی از مصوبه تنظیم بازار کشوری است و باید کاهش یابد.

وی دلیل گران شدن قیمت مرغ در هفته جاری را تشریح کرد و گفت: مشکل ما افزایش قیمت مرغ زنده است که 6 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود درحالی‌که باید حدود 5 هزار تومان باشد.

سمیعی نسب با اشاره به نظارت‌های صورت گرفته توسط اداره نظارت و بازرسی صنعت و معدن و تجارت قم، بیان کرد:  1036 مورد بازرسی انجام دادیم که حاصل آن 58 پرونده تخلف به ارزش 168 میلیارد ریال بود.

در ادامه این جلسه رضا سیار فرماندار قم گفت: مرغ هر ساله در ایامی از سال به دلیل افزایش تقاضا دچار افزایش قیمت می‌شود.

وی اظهار داشت: بهترین راه‌حل برای کاهش قیمت مرغ عرضه مرغ منجمد در بازار است که در این صورت با یک اقدام نرم قیمت مرغ کاهش خواهد یافت.

سیار با بیان اینکه مصرف مرغ مردم در تابستان بسیار افزایش‌یافته است، اظهار داشت: فشار آوردن و برخورد کردن با مرغداران راه‌حل درستی برای کاهش قیمت مرغ نیست و بهتر است که با عرضه گسترده مرغ منجمد در بازار قیمت‌ها را کاهش دهیم.

در ادامه جلسه محمدمهدی رفیعی مدیرکل دامپزشکی قم، با اشاره به اینکه بهتر است عرضه مرغ منجمد توسط فروشگاه‌ها انجام شود، بیان کرد: حدود 400 مرکز عرضه مرغ داریم که بیش از 130 مرکز دارای فریزر مناسب برای نگه‌داری مرغ منجمد هستند.

وی افزود: برای کنترل بازار شب عید، عرضه مرغ منجمد از طریق نیسان به‌صورت سیار صورت گرفت که با شکایت مغازه‌داران و اصناف مواجه شد، این در حالی است عرضه سیار مشکل بهداشتی نیز دارد.

مدیرکل دامپزشکی قم با تأکید بر اینکه ما باید با استفاده از رسانه‌ها و صداوسیما فرهنگ مصرف مواد غذایی را برای مردم تبیین کنیم، اظهار داشت: مردم با نحوه نگهداری صحیح مرغ منجمد به‌خوبی آشنا نیستند، قطعه‌قطعه کردن مرغ پیش از منجمد کردن موجب فاسدشدن آن می‌شود.

رفیعی افزود: وقتی فراورده‌های لبنی با قیمت مناسب به خارج کشور صادر می‌شوند کاهش عرضه در داخل کشور صورت می‌گیرد و با افزایش قیمت روبرو خواهیم شد.

یکی از دامداران حاضر در جلسه نیز بیان کرد: دامداران از چند سال گذشته همواره در حال ضرر هستند و درحالی‌که قیمت تمام‌شده شیر 1840 است به قیمت اصلی از ما خریده نمی‌شود و عدم سوددهی به‌قدری است که امروز با توجه به افزایش قیمت گوشت بسیاری از دامداران به دنبال فروش دام خود به کشتارگاه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه امروزه از 500 تن تولید شیر به 150 تن رسیده‌ایم، اظهار داشت: کاهش تولید شیر به دلیل این است که همه به دنبال سود خود هستند اما برای دامدار هیچ سودی در نظر گرفته نمی‌شود و این عدم سوددهی به‌گونه‌ای است که بانک‌ها نیز ما را به‌عنوان افرادی بازنشسته دانسته و در سال‌های گذشته هیچ تسهیلاتی برای دامداران در نظر نگرفتند.

دامدار قمی عنوان کرد: ما روزی 2 هزار تن مواد غذایی برای دام‌های خود نیاز داریم اما در ماه تنها 300 تن مواد غذایی به ما تخصیص داده می‌شود که کیفیت بسیار پایینی نیز دارد و تنها به دلیل ارزان بودن مجبور به خرید آن هستیم.

در ادامه محمدرضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: پشتیبانی امور دام نقش ذخیره‌سازی دام را به عهده دارد تا در صورت افزایش قیمت‌ها با عرضه گوشت دام به بازار سبب کاهش قیمت‌ها شود.

وی اظهار داشت: از دو ماه گذشته صادرات شیر ممنوع شد اما برخی به دلیل مجاز بودن صادرات شیر خشک، شیر را تبدیل به شیر خشک کرده و صادر می‌کردند که در هفته گذشته دولت صادر کردن شیر خشک را نیز ممنوع کرد.

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز بیان کرد: در جلسه ستاد نظارت بر انبارها و مراکز عمده بر این مسئله تأکید داشتیم که برای بازرسی از انبارها نماینده دادستانی و نیروی انتظامی نیز حضورداشته باشند تا در صورت مشاهده تخلف برخوردی سریع با متخلفین داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه کالاهای احتکار شده باید به‌سرعت به بازار عرضه شوند، خاطرنشان کرد: عرضه سریع کالاهای احتکار شده موجب می‌شود تا عملکرد موفقی در کنترل بازار داشته باشیم.

مهدی ریاضی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم نیز به بررسی تخلفات صورت گرفته در بازار پرداخت و بیان کرد: روز گذشته حدود 80 دستگاه خودرو احتکار شده کشف و امروز نیز 20 تن برنج خارجی احتکار کرده مورد بازرسی قرار گرفت.

وی با اشاره به کشف انبار احتکار لوازم‌خانگی، عنوان کرد: با بازرسی‌هایی که انجام دادیم یک انبار کاغذ کشف شد که حدود 800 تن کاغذ در آن احتکار شده بود.

احمدلو مدیر اتاق اصناف قم نیز با بیان اینکه هزار و 627 مورد بازرسی در چند روز اخیر داشتیم، بیان کرد: با عملکرد و نظارت خوبی که انجام شد در چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت اقلام مواد غذایی بودیم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com