کد خبر ۶۴۳۳۳ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۴

تاکید بر کنترل قیمت ها و برخورد با گران فروشی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، مدیرکل تعزیرات حکومتی قم با اشاره به کشف پرونده های بزرگ احتکار در استان قم، گفت: در هفته جاری کارشناسان بازرسی تخلفاتی از جمله احتکار 80 دستگاه خودرو توسط یک نمایندگی خودرو، 20 تن برنج خارجی در یک منزل، 2 انبار لوازم خانگی، 800 تن کاغذ و یک انبار شمش آلومینیوم کشف و ثبت نموده اند.
مهدی ریاضی با بیان این که شمش ها با ارز 42 هزار ریالی از کشور چین خریداری شده بودند، افزود: کالاهای ضبط شده باید توزیع و به مصرف کننده های واقعی فروخته شود.
وی گفت: برخی افراد موجودی واقعی انبارهای خود را با هدف احتکار اعلام نمی کنند تا بازار با افزایش قیمت تثبیت شود و پس از مدتی کالا را با قیمت بالا عرضه کنند.
وی اضافه کرد: در بازار تخلفاتی از جمله گران فروشی، کم فروشی، عدم اعلام موجودی، اختفا و احتکار وجود دارد که برای برخورد قاطع نیازمند نیروی انسانی و تجهیزات بیشتر هستیم؛ برخی نیروهای بازرسی به علت نداشتن خودرو، با موتور ماموریت های خود را انجام می دهند.
ریاضی ادامه داد: 11 گروه کالایی اساسی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده که در اولویت بازرسی و کنترل نظارت هستند و در استان قم نیز در این حوزه ها تعدادی پرونده درشت تشکیل شده که باید برخورد قانونی شود.
وی گفت: برخوردهای قانونی می تواند هزینه برخی متخلفان را بالا ببرد و موجب کاهش تخلف و القاء آرامش به مصرف کنندگان شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر کارخانه های تولید آرد با تبانی نانوایی ها، حواله های آرد را خرید و فروش می کنند و آردهای دولتی به کیسه نانوایی های آزادپز می رود.
مدیرکل تعزیرات قم خاطرنشان کرد: شورای تامین استان اجازه داده است قبل از این که احکام نانوایی های متخلف قطعی شود، نانوایی ها را پلمپ کنیم تا نتوانند به تخلف خود ادامه دهند.

** رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: قیمت مرغ در سراسر کشور تابعی از قیمت مرغ در میدان بهمن تهران است.
محمدرضا طلایی افزود: با وجود این که قیمت مرغ اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار کشور و وزارت جهاد کشاورزی یکسان نیست، ولی ملاک برای تعیین این قیمت ستاد تنظیم بازار است.
به گفته وی، در حال حاضر 420 تن مرغ در سردخانه های این استان نگهداری می شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با وجود این که از 2 ماه قبل صادرات محصولات لبنی ممنوع شده است، ولی در مرزها به کشورهای همسایه صادر می شود و همین مساله باعث افزایش قیمت لبنیات در بازار شده است.
وی ادامه داد: تا هفته گذشته که صادرات شیر خشک آزاد بود، دلالان شیر می خریدند و آن را به شیر خشک تبدیل و صادر می کردند.

** مدیرکل دامپزشکی قم نیز دراین جلسه گفت: 400 مرکز عرضه مرغ در استان فعال است که بیش از 140 واحد دارای فریزرهای مناسب برای منجمد نمودن مرغ هستند.
مهدی رفیعی محمدی با اشاره به این که مردم از مصرف مرغ منجمد استقبال نمی کنند، افزود: باید با کمک رسانه ها در این زمینه اطلاع رسانی لازم صورت گیرد و به مردم آگاهی داده شود.

** رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد نظارتی این سازمان در یک هفته گذشته گفت: در این مدت قیمت 58 قلم کالای اساسی بررسی شد که قیمت 22 کالا از جمله ماست افزایش، قیمت سه قلم کالا از جمله خیار کاهش یافته و 23 کالای دیگر تغییر قیمت نداشتند.
احمدرضا سمیعی افزود: قیمت گوشت مرغ گرم در بازار قم بالاتر از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار کشوری است و علت آن هم افزایش قیمت مرغ زنده می باشد.
به گفته وی، در یک ماه گذشته یک هزار و 36 مورد بازرسی از واحدهای صنفی مختلف انجام و در این راستا 56 پرونده تخلف به ارزش 167 میلیارد ریال تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: بزرگ ترین پرونده مربوط به انبار و نگهداری شمش آلومینیوم در جاده قدیم اصفهان بود که در این راستا پرونده ای با عنوان اخفا و امتناع تنظیم و به تعزیرات ارسال شد.

** مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم نیز در این جلسه گفت: از 900 ناوایی موجود در قم، 604 نانوایی یارانه ای است و از آرد دولتی استفاده می کنند که قیمت نان را در چهار سال گذشته افزایش نداده اند و اگر قرار است افزایش قیمتی صورت گیرد باید برای هر 2 نانوایی دولتی و آزادپز اعمال شود.
بهزاد رادمنش افزود: اگر نانوایی های آزاد پز سود می کنند، پس نیازی به افزایش قیمت نان نیست، ولی اگر سود نمی کنند، چرا تقاضا برای راه اندازی نانوایی های آزادپز زیاد است!
وی اضافه کرد: مولفه های تاثیرگذار در قیمت آرد مثل تجهیزات و برق افزایش قیمت داشت و به تبع آن ها آرد هم گران شد، ولی قیمت فعلی آرد هر کیسه بین 500 تا 540 هزار ریال عادلانه و درست می باشد.

** رئیس اتاق اصناف قم نیز دراین جلسه گفت: یک هزار و 607 مورد بازرسی در چند روز گذشته توسط بازرسان این نهاد از صنف های مختلف انجام شده و برخی اقلام مصرفی خانوار به دلیل افزایش عرصه، قیمت ها کاهش یافته است.
حسن احمدلو افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته کمبود آب معدنی در بازار برطرف شده، مشکلی در تامین برنج و روغن وجود ندارد و قیمت شکر کیلویی یک هزار و 500 تومان کاهش یافته است.

** رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کندگان قم نیز گفت: با توجه به این که نمایشگاه پاییزه شامل کفش، پوشاک و لوازم التحریر 20 روز دیگر بازگشایی می شود، باید به دلیل شرایط اقتصادی از الان به فکر مهیا کردن مقدمات نمایشگاه باشیم.
محمد جلال گل دوست تاکید کرد: کارشناسی قیمت به درستی انجام شود تا نمایشگاه موفقی در نیمه دوم شهریور برگزار شود.

** معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در پایان جلسه به برخی مصوبات جلسه قبل کارگروه تنظیم بازار اشاره و بیان کرد: برخورد قانونی با تولیدکنندگان و فروشندگان مرغ و تخم مرغی که قیمت مصوب را رعایت نمی کنند، صورت گیرد.
امیر محمدی چهر افزود: برای تعدیل بازار و کاهش قیمت گوشت مرغ، شرکت پشتیانی امور دام برای عرضه گوشت مرغ به صورت مداوم اقدام کند و تخم مرغ نیز در فروشگاه های بزرگ شهر عرضه شود.
وی اضافه کرد: دستگاه های نظارتی با تشکیل تیم بازرسی ویژه نسبت به تشدید بازرسی از واحدای تولید و صنفی اقدام کنند و برچسپ قیمت انواع محصولات لبنی توزیعی سایر استان ها مطابق با آخرین قیمت مصوب باشد.
وی ادامه داد: برای کنترل بازار محصولات فولادی قیمت این کالا به کارگروه تنظیم بازار کشور پیشنهاد شود و افزایش 10 درصدی قیمت گچ بدون بسته بندی و یک تن شن و ماسه با حداکثر قیمت 80 هزار ریال مورد موافقت کارگروه تنظیم بازار قرار گرفت.
محمدی چهر گفت: دستگاه ذیربط مجوزی برای صنوف کفش و دمپایی صادر کند تا نسبت به واردات مواد اولیه اقدام کنند، مشکلات تردد وسایل حمل مصالح ساختمانی در کارگروه شورای ترافیک مطرح و حل و تقاضای اتحادیه لوازم یدکی خودرو برای احداث واحد تولید قطعه سازی بررسی و مساعدت لازم انجام شود.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com