کد خبر ۶۴۳۵۲ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۰
در حاشیه برگزاری جشنواره مطبوعات استان قم؛

انتقاد گسترده خبرنگاران استان قم از سیاسی‌کاری اداره ارشاد در روز خبرنگار

جشنواره مطبوعات استان قم که با استقبال گرم خبرنگارها روبرو شده بود با سیاسی‌کاری اداره ارشاد به حاشیه کشیده شد؛ خبرنگاران استان قم معتقدند اداره ارشاد در رتبه‌بندی آثار ارسال‌شده جانب‌دارانه عمل کرده است، حتی شائبه‌هایی از مهندسی جشنواره نیز به گوش می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، اداره ارشاد قم هم‌زمان با روز خبرنگار جشنواره‌ای مطبوعاتی در این استان برگزار کرد و از پایگاه‌های خبری و دفاتر محلی خبرگزاری‌ها برای شرکت در این جشنواره دعوت نمود.

هرچند که خبرنگاران فعال در استان قم نسبت به برگزاری این جشنواره استقبال نشان داده و 800 اثر به دبیرخانه ارسال کرده بودند، در روز برگزاری جشنواره با برخورد سلیقه‌ای مسئولین اداره ارشاد مواجه شدند.

حاشیه برانگیزترین اتفاق در جشنواره مطبوعات قم حذف پایگاه خبری 598 از مرحله داوری آثار و اعطای بیشتر جوایز به روزنامه سراسری «19 دی» بود، خبرنگاران استان قم معتقدند اداره ارشاد در رتبه‌بندی آثار ارسال‌شده جانب‌دارانه عمل کرده است.

وحید عزیزی دبیر سیاسی پایگاه خبری 598 ضمن انتقاد از مسئولین برگزاری جشنواره گفت: خبرنگاران سرویس استانی پایگاه 598 از چند هفته پیش آثار خود را برای حضور در جشنواره مطبوعات ارسال کردند ولی در کمال تعجب اداره ارشاد قم یک روز قبل از برگزاری جشنواره اعلام کرد پایگاه خبری 598 در قم مستقر نیست و نام این پایگاه در لیست رسانه‌های بومی ثبت‌نشده است!

وی ادامه داد: پایگاه خبری 598 نزدیک به 10 سال است که در شهر قم نمایندگی دارد و خبرنگاران آن عضو خانه مطبوعات قم هستند، از طرفی سال 92 معاون مطبوعات و تبلیغات اداره ارشاد قم طی مصاحبه‌ای رسمی از اخذ مجوز نشریه الکترونیکی 598 در استان قم خبر داد، در این مدت بارها خبرنگاران ما از طرف اداره ارشاد و خانه مطبوعات قم مورد تقدیر قرار گرفته‌اند؛ حال چه شده که مدیران اداره ارشاد دفتر استانی این پایگاه خبری را انکار می‌کنند؟

سعید آقایی سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی خبر قم (قم نا ) با اشاره به مشکلات ساختاری و نحوه اجرای اولین دوره جشنواره مطبوعات استان قم اظهار داشت: برگزاری جشنواره مطبوعات یکی از شاخص‌های مهم پیشرفت رسانه‌های هر استانی است که پس از سال‌ها این مهم در قم صورت گرفت اما تعاریف و شاخص‌های درستی برای این جشنواره تعریف‌نشده بود ، برای مثال بخش مدیا در این جشنواره به‌طور کل وجود نداشت این در حالی است که گزارش‌های ویدئویی بیشترین بازدید را در همه رسانه‌های دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه جوایز سایر بخش‌های نیز بسیار قابل‌تأمل بوده است و به زعم بسیاری از خبرنگاران استان قم شائبه برخورد جناحی در این انتخاب‌ها وجود دارد ، اینکه به مجموعه رسانه‌ای نیروی توانمند دارد ، مشکل بحث نیست بلکه نوع داوری‌ها زیر سؤال است.

آقایی افزود: در این جشنواره متأسفانه رسانه‌های جریان ساز و انقلابی استان قم مورد غضب داوران بوده‌اند و تعدادی آثار از ابتدا به دلایلی نامشخص از رویه داوری حذف گریده‌اند ، این انتخاب‌ها در حالی است که بیشترین اخبار تولیدی کشور بعد از تهران متعلق به قم بوده و خبرنگاران وزین قمی همیشه در مسابقات مختلف موجب مسرت و سربلندی همکاران خود شده‌اند.

سعید هاشمی مدیر خبرگزاری تسنیم در استان قم گفت: مسئولین برگزاری جشنواره مطبوعات در انتخاب آثار برتر بسیار بد عمل کردند؛ به نظر می‌رسد نحوه داوری در این جشنواره با سیاسی‌کاری همراه بوده است.

وی ضمن انتقاد از برخورد سلیقه‌ای مسئولین اداره ارشاد قم با خبرنگاران اظهار داشت: بیشتر آثار انتخاب‌شده در این جشنواره به رسانه‌های حامی دولت و به‌طور خاص یکی از روزنامه‌های سراسری تعلق گرفت و آثار ارسال‌شده از دیگر رسانه‌ها مورد کم‌لطفی واقع شد.

سید محمدمهدی موسوی خبرنگار روزنامه همشهری اظهار داشت: در آیین‌نامه برگزاری جشنواره چنین قیدشده بود که "مطالب غیر محلی و غیر استانی مندرج در نشریات از دور رقابت حذف خواهند شد" با این حال برخی از آثار منتخب در این جشنواره هیچ ربطی به استان قم نداشت.

وی ادامه داد: بسیاری از خبرنگاران معتقدند نحوه برگزاری جشنواره جانب‌دارانه بوده است، حتی گفته می‌شود پیش از داوری نهایی از سوی اساتید تهرانی، آثار ارسال‌شده به‌نوعی توسط مسئولین برگزارکننده مهندسی‌شده است.

حسین حیدری دبیر سیاسی پایگاه خبری «قم فردا» گفت: بهتر بود بجای دعوت از خبرنگاران در این هوای گرم، اجرای این نمایش را به دفتر فلان روزنامه منتقل می‌کردند و جوایز را همان‌جا به خبرنگاران آن روزنامه تحویل می‌دادند.

حیدری افزود: یکی از سیاست‌های غلط اجرای این مراسم همین بود که برخی افراد در هر بخشی که شرکت کرده بودند جایزه دریافت کردند، گویی که غیر از آن‌ها اثر دیگری ارسال نشده باشد.

احمد ظهرابی عکاس خبرگزاری ایسنا در این باره گفت: یکی از موارد قابل‌توجه در این جشنواره داوری یکسان عکس و متن بود به این معنا که گزارش تصویری عکاس و گزارش متنی خبرنگار در کنار هم توسط یک داور و آن‌هم داوری که تخصصی در زمینه عکاسی ندارد برگزار شد و در بخش گزارش تصویری که آثار این بخش نشان‌دهنده توانایی و مهارت عکاس در حرفه خود است را بدون هیچ رتبه اول و دوم داوری نمود.

وی یادآور شد: گزارش‌های تصویری عکاسان قمی بعضاً در رسانه‌های خارجی دارای بازخوردهای بالایی است که نمونه‌های از آن در این جشنواره ارائه‌شده بود اما جای بسی تأسف است که حائز رتبه در این جشنواره شناخته نشدند.

اعظم حاتمی خبرنگار شفقنا از تعصب‌ورزی مسئولین برگزاری جشنواره در برخورد با رسانه‌ها انتقاد کرد و نوشت: در نظر من و خیلی از خبرنگاران که به قولی دود چراغ و خاک این عرصه را خورده‌اند، جشنواره مطبوعات استان قم بیشتر تقدیر از قلم‌های چربی بود که به سمت نهاد یا ارگان خاصی کشیده شده بود. این را از موضوعاتی که در نظر گرفته بودند می‌شد، فهمید.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com