کد خبر ۶۴۵۳۶ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۹

قیمت نان به نرخ قبل برگشته است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبر قم (قم‌نا) به نقل از ایرنا، رضا سیار روز چهارشنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار درقم، افزود: قیمت نان به صورت غیرقانونی افزایش یافته بود و افرادی که در این زمینه تخلف نموده اند، باید جرایم را بپردازند و از این مساله نیز کوتاه نمی آییم.
وی اضافه کرد: قیمت گندم و آرد در چند سال گذشته افزایشی نداشته و مولفه های دیگر مثل افزایش قیمت حامل های انرژی بر قیمت نان تاثیر گذاشته است.
وی با بیان این که در حال بررسی قیمت گندم و آرد برای تعیین قیمت جدید نان هستیم، گفت: اگر دولت افزایش قیمت نان را بیشتر از 10 درصد مجوز ندهد، نانوا نیز مجبور است کم فروشی نماید.
سیار با بیان این که برخی نانوایی ها در قم از روز اول ماه رمضان نان را گران کردند، گفت: این اقدام که غیرقانونی بود، به صورت عمدی در این ماه مبارک با این هدف انجام شد که مردم روزه دار صبر ایستادن در صف های طولانی و یا اعتراض به افزایش قیمت نان را ندارند.
وی افزود: تاکنون 385 فقره پرونده تخلف برای 50 واحد نانوایی آزادپز متخلف در تعزیرات قم تشکیل شده، ولی ناکارآمدی قانون تعزیرات در شرایط خاص، باعث شده پرونده هایی که در اول ماه رمضان تشکیل شده، امروز آماده پلمپ شود.
در استان قم حدود 820 واحد نانوایی فعالیت می کنند که از این تعداد 516 واحد دولتی، 204 واحد آزادپز و 100 واحد نیز بدون مجوز می باشد.
وی اضافه کرد: با هماهنگی استانداری و دادستانی، قرار شده است با واحدهایی که بر تخلف خود اصرار نمایند، به عنوان مخل اقتصادی برخورد شود.
فرماندار قم گفت: برای افزایش نظارت بر صنوف مختلف در بازار، 20 نیرو از دستگاه های دیگر به سازمان صنعت، معدن و تجارت پیوسته و همچنین علاوه بر 6 خوردویی که این سازمان در اختیار داشت، 12 خودروی دیگر نیز اختصاص داده شده است تا نیروها در قالب 18 تیم بازرسی از یکشنبه گذشته در سطح شهر فعالیت می نمایند.

** معاون هماهنگی امور اقتصادی ومنابع انسانی استانداری قم نیز گفت: برای کنترل قیمت ها در بازار 2 تصمیم اتخاذ شده و بر این اساس برای تعدیل قیمت ها عرضه کالا را افزایش می دهیم و با گرانفروشان برخورد می کنیم.
مهرداد غضنفری افزود: برخوردهای قانونی با مصادیق گرانفروشی زمان بر است و در کوتاه مدت جواب نمی دهد، همچنین بخشی از آن خارج از اختیارات استان است.
وی اضافه کرد: کارگروه تنظیم بازار در تعیین قیمت نان، شن و ماسه وارد و پیدا کرد و قیمت های افزایش یافه به قمت قبل بازگشته است.
وی ادامه داد: بعضی اقدامات در کوتاه مدت تسهیل کننده فضای بازار است و بعضی اقدامات نیز در بلندمدت به صورت ریشه ای مشکل را حل می کند که بنا به شرایط باید این اقدامات اجرایی شود.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با اشاره به افزایش قیمت شکر در بازار گفت: یک ماه هست که کارخانه ها شکر را قطره چکانی می فروشند و نایاب شده است و عمده فروشان نیز به دنبال افزایش قیمت هستند.
امیر محمدی چهر افزود: برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ نیز تصمیم گرفته شد روزانه 12 تن مرغ منجمد به بازار عرضه شود تا قیمت ها به تعادل برسد، ولی به دلیل کشوری بودن قیمت مرغ توفیق چندانی در کاهش قیمت نهایی مرغ آماده طبخ نداشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه با اشاره به افزایش قیمت شیر در بازار، گفت: با توجه به این که صادرات شیر خشک آزاد بود، افزایش قیمت دلار باعث شد دلالان شیر را از دامدار بخرند و تبدیل به شیر خشک کنند که صادرات آن سودآوری خوبی داشت.
محمدرضا طلایی با بیان این که هفته گذشته صادرات شیر خشک ممنوع شد، افزود: قیمت مواد لبنی عرضه شده در سه کارخانه لبنی فعال در قم، بیش از 10 درصد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش قیمت مواد لبنی مربوط به محصولاتی است که علامت تجاری معروفی دارند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم نیز گفت: بخشنامه های خلق الساعه ای که دولت صادر می کند لطمه های جبران ناپذیری به صنعت می زند.
غلامحسین الهیاری افزود: پس از اعلام تحریم ها، مواد برخی کارخانه ها را حتی کشتی ها هم قبول نمی کنند به کشور بیاورند و یا بیمه کالاها را نمی پذیرند.
وی اضافه کرد: کاری کنید واحدهای صنعتی با تحریم های غیرمنطقی که اعمال شده بتوانند حداقل تا 6 ماه مقابله کنند.
وی ادامه داد: گمرک کالاها را ترخیص نمی کند و می گوید که باید با ارز آزاد ترخیص شود و صاحبان صنایع نیز توان پرداخت این هزینه را ندارند؛ واحدها مشکلات عدیده دارند، مشکل دیگری بر آن ها تحمیل نکنید.

رئیس اتاق اصناف قم نیز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، از ابتدای مردادماه جاری تاکنون یک هزار و 951 بازرسی از واحدهای صنفی انجام شده است و در این راستا 6 پرونده احتکار و اختفا تشکیل شده است.
حسن احمدلو افزود: بازرسی ها با توجه به التهاب بازار و نگرانی از اعتصاب و درگیری کسبه صورت می گیرد تا مشکلی پیش نیاید.
در جلسه کارگروه تنظیم بازار که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات امام جواد(علیه السلام) استانداری قم برگزار شد، دستگاه های اجرایی گزارشی از روند قیمت کالاهای اساسی ارائه نمودند.


شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com