کد خبر ۶۴۵۷۷ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۹
استاندار یزد تاکید کرد:

انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان یزد

استاندار یزد گفت: پیگیری‌ها برای خط دوم انتقال آب از سرچشمه‌های زاینده‌رود و انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به استان یزد صورت گرفته و در شورای عالی آب تصمیمات لازم برای انتقال آب دریای عمان اخذ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محمود زمانی قمی در هفتمین نشست شب یزد که با عنوان میراث بی آبی، روایت یک بحران برگزار شد، اظهار داشت: به ازای هر مترمکعب از ۹ درصد آب انتقالی به صنعت یزد، ۲۲۰ میلیون ریال ثروت خلق می شود.

وی با اشاره به کاهش دبی آب زاینده رود بیان کرد: خشکسالی‌ها بر زاینده رود نیز تاثیر گذاشته و با کاهش آب این رود، تامین آب چند استان با بحران جدی مواجه شده است.

استاندار یزد با تاکید بر اینکه کمتر از ۹ درصد آب انتقالی در صنعت استفاده می شود، عنوان کرد: عمده آب انتقالی از زاینده‌رود به یزد، مصرف آشامیدنی داشته و شرب مردم استان یزد را تامین می کند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از استانداران تصمیم‌ گیرنده برای میزان تخصیص آب انتقالی نیستند، تصریح کرد: در نظام توزیع و تقسیم آب زاینده رود، تصمیم‌ گیری پیرامون این مهم بر عهده شورای هماهنگی زاینده ‌رود، متشکل از مدیران ارشد کشوری و کارشناسان این عرصه است و هیچ یک از استاندارانی که از این آب مصارف استان خود را تامین می کنند، تصمیم گیرنده نیستند.

زمانی قمی خواستار صرفه جویی ۲۰ درصدی مردم در مصرف آب شد و افزود: با توجه به کمبود آب پیش آمده، استان هایی که آب مصرفی خود را از زاینده رود تامین می کنند باید ۲۰ درصد در بخش شرب صرفه جویی داشته باشند که در استان یزد با تلاش مسئولان و همت مردم، این مهم تحقق یافت و تنش جدی برای شرب مردم استان یزد پیش نیامد و آب مورد نیاز مردم تامین شد.

وی با تشریح تنش های انتقال آب، از پیگیری مسئله حقوقی آب به استان یزد خبر داد و تصریح کرد: با تلاش مسئولان و بلندهمتی و همراهی مردم استان یزد، علاوه بر اینکه مسئله حقوقی انتقال آب به یزد برای همیشه حل شد، اقدامات شایسته ای نیز در زمینه تأمین امنیت مسیر انتقال آب در دستور کار قرار گرفت.

استاندار یزد با بیان اینکه بخشی از آب انتقالی در صنایع استان استفاده می شود، از خلق ثروت ۲۲۰ میلیون ریالی از هر متر مکعب آب انتقالی توسط صنایع استان خبر داد و این کسب ثروت و سرمایه را در استان های همجوار کمتر دانست.

زمانی قمی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و صاحب‌نظران در مسئله بحران آب تاکید و عنوان کرد: پرداختن به این مهم حائز اهمیت بوده و حیاتی است؛ باید با کمبود آب به جد مبارزه کرد و تلاش شده تا همه راه‌های تأمین آب برای استان یزد مورد بررسی قرار گیرد و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مؤثری در این راستا صورت گرفته است.

وی از اخذ تصمیمات لازم برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان یزد خبر داد و بیان داشت: پیگیری ها برای خط دوم انتقال آب از سرچشمه‌های زاینده‌رود و انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به استان یزد صورت گرفته و در شورای عالی آب تصمیمات لازم برای انتقال آب دریای عمان اخذ شده است.

تغییر الگوی مصرف را نیازمند عزم ملی است

زمانی قمی، فرهنگ سازی در تغییر الگوی مصرف را نیازمند عزم ملی دانست و تاکید کرد: تلاش برای تغییر الگوی مصرف مورد توجه است؛ فرهنگ‌سازی و اقدام در این راستا، علاوه بر اینکه نیازمند عزمی ملی است؛ در کوتاه مدت به وقوع نمی پیوندد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مهر، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های ماهانه شب یزد با هدف شناسایی، تحلیل و درک مناسب فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو در حوزه‌ آب با عنوان «میراث بی آبی، روایت یک بحران» با حضور کارشناسان مربوطه، مسئولان استانی به میزبانی خانه فرهنگ شهید صدوقی برگزار شد.

انتهای پیا/ف

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com