کد خبر ۶۵۳۱۷ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۲
مدیر حوزه های علمیه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه ها:

حوزه‌ هیچگاه در "مسیر سکولاریسم" نبوده/ راه نقد حوزه های علمیه باز است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور راه نقد بر حوزه‌های علمیه را مسدود ندانست و گفت: حوزه در قبل از ۵۰ سالگی آن حوزه‌ای بالنده بود و هرگز مسیر سکولاریسم را طی نکرد و پشتوانه جامعه و مردم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن جلسات مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، ضمن تبریک میلاد خجسته امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: همه ما در آغاز سال تحصیلی با مولایمان امام عصر(عج) میثاق می‌بندیم و دست بیعت به او می‌دهیم که برای تعالی حوزه‌ها تلاش کنیم و انشالله در این راه خداوند ما را کمک خواهد کرد.

وی افزود: با مقام معظم رهبری و شهیدانمان پیمان بیعت می‌بندیم که پایبند به ارزش‌های انقلاب اسلامی باشیم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

امام‌جمعه قم، حوزه علمیه را دارای اصالت و هویت تاریخی دانست و گفت: علیرغم اینکه به بازسازی و بالندگی حوزه‌های علمیه انتقاد داریم اما به اصالت و گوهرهای درخشنده حوزه‌های علمیه نیز اعتقاد داریم که باید به این اصالت پایبند بوده و به آن احترام بگذاریم.

اعرافی با اشاره به جانفشانی‌های علمای پیشین در راه تعالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: مرحله‌به‌مرحله حوزه را که عبور کنیم در آن درخشندگی و تلالو می‌بینیم، آن‌ همه برگ‌های درخشان عظیم علمی را در اختیار داریم و همچنان حوزه در خدمت جامعه و انقلاب اسلامی است.

وی راه نقد بر حوزه‌های علمیه را مسدود ندانست و گفت: حوزه در قبل از 50 سالگی آن حوزه‌ای بالنده بود و هرگز مسیر سکولاریسم را طی نکرد و همواره پشتوانه جامعه و مردم است‌.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه امروز باید پاسخگوی حجم عظیم نیازهای جامعه باشد، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه جای انسان‌های بزرگ و اخلاقی بوده و در کنار مردم و مراجع عظام قرار داشته و قرار خواهد داشت.

اعرافی مرجعیت در حوزه‌های علمیه را رکن رکین جامعه دانست و خاطرنشان کرد: رویکردهای کلان مدیریت با برنامه‌ریزی و هدایت‌گری شورای عالی حوزه‌های علمیه رویکردی اصولی، اساسی و مبتنی بر سنت‌ها است، از جریانات اصیل حوزوی و از هر پیشنهادی که از جانب دانشگاه‌ها بشود، استقبال می‌شود.

وی به برخی از طرح‌ها و ایده‌هایی که در حال طراحی بوده و یا به تصویب مدیریت حوزه‌های علمیه رسیده اشاره کرد و گفت: بانک ایده اطلاعاتی که از طلاب، اساتید و علمای حوزه‌ها جمع‌آوری‌شده مورد بحث و سخن قرار گرفته است، ما آماده بهره‌گیری از پیشنهادات و نظرات همه اساتید و طلاب هستیم و در حد توانمان به این پیشنهادات عمل خواهیم کرد.

امام‌جمعه قم با اشاره به کارهای انجام‌گرفته در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ادامه داد: قریب به 20 سند راهبردی و جامع تنظیم‌شده و در شورای عالی حوزه‌های علمیه به تصویب رسیده و مبنای سند چشم‌انداز 1414 است که در یک برنامه 5 ساله ارائه خواهد شد.

اعرافی با بیان اینکه امروز از میان 90 درس خارج 15 درس مورد تأیید قرار گرفته است، تأکید کرد: ما باید تلاش کنیم در هر شهر و استانی محورهای علمی وجود داشته باشند و بتوانند پاسخ‌گوی مسائل روز علمی در جامعه باشند و امیدواریم در این زمینه‌ها قدم‌های مؤثری برداریم.

وی با بیان سطح پذیرش و ورودی‌های حوزه‌های علمیه افزود: طرح کار ویژه‌ها و آمایش روحانیت تمام‌شده است، اینکه چه شاخص‌ها و نیازهایی در این دو طرح نیاز بوده انجام‌شده‌، در شورای گسترش طرح درختواره حوزه‌ها انجام‌شده و در سال جاری این درختواره تکمیل خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: گروه‌ها و لجمعه های علمی در حال پیاده‌سازی و انجام است، باید نظام ارزیابی دروس و متونمان را ارتقاء دهیم، همچنین تقویم سطوح عالی و دروس خارج ارتقاءیافته است و در کشور هم 30 روز انعطاف در تقویم به مدیران استانی و شهرها سپرده‌شده است، همچنین خواندن ارتقایی دروس در تابستان امسال 8 برابر شده است.

اعرافی عنوان کرد: همکاری‌ها و تفاهم‌نامه‌ها در حال پیگیری بوده و همین‌طور مجموعه‌ای از تفاهم‌هایی که با نهادهای فعال در حال انجام و پیگیری است، در زمینه شورای مراکز پژوهشی، تدوین متون، طرح معیشت هدفمند و افزایش شهریه‌ها، وقف و منابع پایدار، آسیب‌شناسی حوزه و صیانت از حوزه‌های علمیه، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، درس‌های اخلاق، مباحث زبان عربی، کانون دانش‌آموختگان و همین‌طور زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و فقه معاصر قدم‌های جدی برداشته‌شده است.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com