کد خبر ۶۵۳۸۵ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۲

کتاب‌خوان‌ها هم لیگ راه انداختند

این روزها هر کاری برای امر ترویج کتاب‌خوانی بشود جای تقدیر دارد. در شرایطی که تکنولوژی تمام زندگی نوجوانان را فرا گرفته گروهی در قم تصمیم گرفتند برای امر کتاب‌خوانی لیگ راه بیندازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مشرق، این روزها هر کاری برای امر ترویج کتاب‌خوانی بشود جای تقدیر دارد. در شرایطی که تکنولوژی تمام زندگی نوجوانان را فرا گرفته گروهی در قم تصمیم گرفتند برای امر کتاب‌خوانی لیگ راه بیندازند.

همیشه تصور بر این بود که ورزش‌های تیمی و حتی انفرادی می‌توانند لیگ راه بیندازند و رقابت کنند و برنده و بازنده شوند و در نهایت هم قهرمان خودشان را معرفی کنند. حالا یک کانون فرهنگی در قم تصمیم گرفته ‌برای ترویج بهتر و ترغیب نوجوانان به کتاب‌خوانی طرحی نو دراندازد و چاره آن را هم دیده که برای این کار یک لیگ راه بیندازد و همه ملزومات و قواعد آن را هم رعایت کرده است. تیم‌ها تعداد افرادشان مشخص است و با تیم مقابل رقابت می‌کنند و حتی داور هم دارند و در نهایت تیمی که قهرمان لیگ شود جایزه‌ای را دریافت می‌کند.
موسسه «یاوران ولایت» که این لیگ را راه انداخته تاکنون چند دوره آن را برگزار کرده است. دوره تابستانی آن همین چند روز گذشته به فینال رسید و قهرمان رقابت‌ها هم معرفی شد. زمان برگزاری دوره تابستانی به‌دلیل کوتاه بودن زمان به صورت حذفی برگزار شد ولی دوره‌هایی که در طول سال تحصیلی برگزار می‌شود زمان طولانی‌تری دارد که به هشت ماه هم می‌رسد.
طبق گفته مهدی زمانی، مسوول موسسه یاوران ولایت طرح به این‌صورت است که افراد به‌صورت تیم‌های دو نفره می‌شوند و 16‌تیم مانند لیگ برتر فوتبال طی 15‌هفته 15‌عنوان کتاب را می‌خوانند و با تیم‌های حریف خود مسابقه می‌دهند. در مسابقه هر تیم قبل از مسابقه 10سؤال از کتاب معین شده برای مسابقه، در می‌آورند تا از تیم مقابل سؤال بپرسند.

سؤالات نباید جزیی و مصداقی باشد. مانند اینکه فلان شخص در کجا به دنیا آمد یا در چه سالی شهید شد و... سؤالات باید گفته شود از کدام صفحه کتاب ‌آورده شده است تا داور بتواند قضاوت مناسب‌تری داشته باشد. و داور سؤالات آن‌ها را ارزیابی می‌کند و به آن‌ها بر می‌گرداند. هر تیم از میان سؤالات مورد قبول داور، حق پرسیدن چهار سؤال را از تیم حریف به انتخاب خود دارند.

هر تیم یک سؤال از حریف می‌پرسد و اگر حریف توانست جواب درست را بدهد تیمی که سؤال پرسیده هیچ امتیازی نمی‌گیرد و نوبت به سؤال تیم مقابل می‌شود که از تیم روبه‌رو سؤال بپرسد و اگر تیمی سوالی بپرسد و حریف تنواند آن‌را جواب دهد تیم سؤال کننده یک گل می زند. همین‌طور ادامه دارد تا اینکه چهار سؤال آن‌ها تمام شود و گل‌های دو تیم حساب می‌شود اگر تیمی برنده شده باشد سه ‌امتیاز و اگر هر دو تیم مساوی شده باشند به هر کدام یک امتیاز می‌دهند و تیم بازنده هم امتیازی نمی‌گیرد. ‌
هر هفته جدول رده‌بندی این مسابقات در تابلو اعلانات زده می‌شود تا تیم‌ها جایگاه خود را در جدول مشاهده کنند. به‌خاطر اینکه هر دو بازیکن کتاب را کامل بخوانند، حق انتخاب جواب‌دهنده دو سؤال از چهار سؤال به تیم مقابل داده می‌شود تا اگر کسی کتاب را خوب نخوانده باشد باعث شکست تیم خود شود.

زمانی درباره ایده این کار به «صبح‌نو» می‌گوید: از دو سال قبل قصد کردیم برای کتاب‌خوانی بچه‌های دبیرستانی حرکتی جذاب راه‌اندازی کنیم که ایده لیگ کتاب‌خوانی از دل این ماجرا ساخته شد که توسط من و چند نفر از دوستان به این صورت درآمد. البته این کار نه به این صورت در سال‌های قبل در اصفهان انجام شد اما ما آن را پرورش دادیم.
وی درباره حضور افراد هم در این لیگ و جوایزی که داده می‌شود گفت: فعلاً افراد حاضر در این لیگ از اعضای موسسه هستند و هر فردی در طول دوره لیگ که هشت ماه طول می‌کشد حدود 15‌ تا 20‌کتاب را می‌خواند البته آمار تعداد عناوین کتاب‌ها بسیار زیاد است و الان من رقم دقیق آن را ندارم. کتاب‌ها هم از مراکز پخش که آثار مذهبی را به‌صورت رایگان در اختیار قرار می‌دهند انتخاب و تهیه می‌شود. بر اساس بودجه که هر جایی دارد، می‌شود جوایزی مد نظر گرفت که ترغیب‌کننده باشد. مثلاً برای یک دوره برای تیم اول400هزار تومان و برای تیم دوم 300هزار تومان و برای تیم سوم 200هزار تومان مقرر کردیم.

طبقه گفته زمانی این طرح می‌تواند در صورت پشتیبانی نهادهای فرهنگی به صورت گسترده‌تر و در بخش‌های مختلف انجام شود و یکی از مراکزی که می‌تواند در این امر مشارکت خوبی داشته باشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که می‌تواند با استفاده از شعب خود در هر شهر این ظرفیت را فعال کند و قدمی در بحث ترویج کتاب بردارد.

*صبح‌نو

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com