کد خبر ۶۵۵۲۱ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۷

احداث فرودگاه‌های قم و نجف‌آباد توسط بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران: فرودگاه های شهرهای قم و نجف‌آباد توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود اما این فرودگاهها هم تحت نظارت سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رحمت‌الله مه‌آبادی همچنین درباره سرنوشت احداث فرودگاه جدید چابهار گفت: ساخت فرودگاه‌های جدید در اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها عنوان نشده و جزو وظایف ما نیست، اما در اصلاحیه این اساسنامه آمده است که شرکت، اجازه ساخت فرودگاه‌های دارای توجیه اقتصادی را دارد.
وی افزود: به دلیل شرایط خاص اقتصادی و راهبردی چابهار، مطالعات و بررسی‌هایی بابت ساخت فرودگاه در شرکت فرودگاه‌ها انجام و به صورت کارشناسی مشخص شد که فرودگاه چابهار توجیه اقتصادی دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: در این مسیر، طرح توجیه اقتصادی فرودگاه چابهار را تهیه کرد‌یم، مجوز‌های لازم را هم از سازمان هواپیمایی کشوری گرفتیم و بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی، داوطلبانه آمادگی خود برای ساخت فرودگاه چابهار اعلام کردیم.
مه آبادی بیان کرد: بخشی از ارگان‌ها تأکید داشتند که بنا به دلایلی فعلاً از فرودگاه کنارک استفاده شود، این دلایل مطرح و بررسی شد و فعلاً آخرین تصمیم، استفاده از فرودگاه کنارک است که به ما ابلاغ شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: شرکت فرودگاه‌ها موضوع تملک اراضی بابت فرودگاه چابهار را دنبال کرد و انجام داد حتی نحوه ساخت فرودگاه مشخص شده است ضمن آنکه اسناد جذب سرمایه‌گذار و فراخوان بین‌المللی آن، آماده انتشار است.
وی اضافه کرد: فعلاً دستوری بابت ساخت فرودگاه چابهار به ما نداده‌اند، اما هر زمان مجدداً ساخت این فرودگاه به ما ابلاغ شود، آماده هستیم به سرعت پروژه را آغاز و اجرا کنیم.
احداث فرودگاه خصوصی در قم و نجف‌آباد
وی همچنین درباره احداث فرودگاه در کشور توسط بخش خصوصی توضیح داد: فرودگاه‌های کشور چند نوع است، بخشی از فرودگاه‌ها تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است، دسته دوم فرودگاه‌های مناطق آزاد و نفت و پتروشیمی است، فرودگاه امام خمینی (ره) هم به صورت مستقل اداره می‌شود و شکل دیگر فرودگاه‌ها هم، فرودگاه‌های خصوصی است که در این‌باره می‌توان به فرودگاه قم اشاره کرد و یا فرودگاه نجف‌آباد که به صورت خصوصی ایجاد می‌شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: ما به عنوان شرکت فرودگاه‌ها مخالفتی با فعالیت بخش خصوصی نداریم، از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی می‌گوید شبکه فرودگاهی کشور کامل است و مردم در هر ۱۰۰ کیلومتر به یک فرودگاه دسترسی دارند بنابراین نیازی به سرمایه‌گذاری دولت خصوصا با هزینه سنگین ساخت فرودگاه نیست بنابراین اگر بخش خصوصی خود مایل به راه اندازی فرودگاه بود، ممانعت نمی‌شود.
مه‌آبادی اضافه کرد: فرودگاه قم، توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود، اما هنوز پیشرفت عملیاتی چندانی ندارد؛ این نوع فرودگاه‌های تجاری و مسافربری، تحت نظارت حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی یعنی سازمان هواپیمایی کشوری است و نظارت هوانوردی آن بر عهده شرکت فرودگاه‌ها خواهد بود.
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com