کد خبر ۶۵۶۱۵ انتشار : ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۶
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم؛

ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز در دولت‌های پیشین خطای بزرگی بود

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه اظهار داشت: یکی از نتایج خسارت باری که در اثر تثبیت اسمی نرخ ارز بوجود آمد، گرایش سرمایه گذاران اقتصادی به سمت واردات بود، چراکه با در نظر گرفتن " فاصله تورمی داخل و خارج از کشور " نرخ واقعی ارز هر سال کاهش می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمدزمان رستمی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، به مشکلات اخیر در زمینه نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: مدیریت نرخ ارز و کنترل قیمت ها بر اساس یکسری قواعد علمی و ساز و کارهای منطقی، قابل حل است.

 

این کارشناس حوزه اقتصاد ادامه داد: در مبحث نرخ ارز با چند مولفه از جمله نرخ اسمی، نرخ واقعی و نرخ حقیقی سر و کار داریم، از طرفی برای مدیریت نرخ ارز می بایست در بعضی بازه های زمانی بسته به شرایط نرخ گذاری خاصی از جانب دولت انجام شود.

 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه قم گفت: یکی از مسائلی که عموم کارشناسان اقتصادی بر آن توافق دارند، تنظیم نرخ ارز با فاصله تورمی داخل و خارج از کشور است، به طور مثال اگر تورم داخل کشور 15 درصد و متوسط تورم جهانی 5 درصد باشد، دولت می بایست هر سال نرخ ارز را افزایش دهد.

 

این اقتصاددان دانشگاهی افزود: در دوران آقایان خاتمی و احمدی نژاد بجز یک بازده زمانی که نرخ ارز با شوک اقتصادی مواجه شد و افزایش یافت، شاهد تثبیت نرخ ارزهای خارجی بودیم، به عبارتی نرخ ارز در این سالها با سوبسید دولتی در یک سطح پایین نگه داشته شده بود، این اتفاق با منطق علمی سازگار نیست چراکه وقتی تورم داخلی ما از متوسط تورم جهانی بیشتر است به طور طبیعی باید نرخ ارز افزایش یابد.

 

رستمی بیان داشت: یکی از نتایج خسارت باری که در اثر تثبیت اسمی نرخ ارز بوجود آمد، گرایش سرمایه گذاران اقتصادی به سمت واردات بود، چراکه با در نظر گرفتن " فاصله تورمی داخل و خارج از کشور " نرخ واقعی ارز هر سال کاهش می یابد.

 

وی ادامه داد: به زبان ساده تر ما سال 79 با هزار تومان 1 دلار می خریدیم و سال 89 نیز قیمت دلار تقریبا همان هزار تومان خرید و فروش می شد، این در حالی بود که ارزش هزار تومان در 89 قابل مقایسه با سال 79 نبود، به همین خاطر بسیاری از تولید کنندگان به سمت واردات گرایش پیدا کردند.

 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه قم اظهار داشت: رفتار غیرعلمی دولت های گذشته و همچنین دولت آقای روحانی در زمینه مدیریت نرخ ارز ضربه زیادی به تولید کشور وارد نموده است، پایین نگه داشتن نرخ ارز با تزریق ریال در سالیان گذشته باعث شد بخش های تولیدی در رقابت با واردات و قاچاق تضعیف شود، در آن شرایط دیگر کسی حاضر به سرمایه گذاری در بخش های تولیدی نبود.

 

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه در پایان خاطر نشان کرد: ثابت نگه داشتن نرخ ارز با تزریق پول، یکی از بزرگترین اشتباهاتی بود که مدیران اجرایی و تصمیم گیران نظام مرتکب شدند، وقتی دولت ها طی سالیان گذشته نرخ ارز را همگام با تورم مدیریت نکردند کاملا قابل پیش بینی بود که در یک مقطعی از زمان فنر از دست دولت در برود و افزایش ناگهانی نرخ ارز کشور را با شوک اقتصادی مواجه نماید.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com