کد خبر ۶۵۶۶۷ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۱۵
گفت و گوی خواندنی با مداح آیینی کشور؛

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده

به مناسبت ماه عزاداری سید و سالار شهیدان باشگاه خبرنگاران جوان قم گفت و گویی با حاج عباس حیدرزاده،ذاکر اهل بیت داشته که در ادامه می خوانید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛این روزها هم زمان با ماه عزای سید و سالار شهیدان نوای مداحان بسیاری در گوشه و کنار دنیا به گوش می رسد که نوای برخی جانسوز تر است.

حاج عباس حیدر زاده را کمتر کسی است که نشناسد،نوای نوحه خوانی این مداح برجسته کشوری را در بیت رهبری بارها شنیده ایم،برای مصاحبه با این ذاکر اهل بیت(ع)راهی محل کار وی که یک دفتر زیارتی در قم شدیم.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

حاج عباس حیدرزاده متولد شهریور سال 1345 در قم ،همسرم خانه دار،صاحب سه فرزند،دو پسر و یک دختر،یک پسر طلبه و یک پسر خردسال سه ساله دارم،دخترم دانشجوی رشته علوم و قرآن حدیث دانشگاه قم است.

دارای کارشناسی رشته ادبیات عرب هستم و در مقطع فوق لیسانس رشته علوم و قرآن حدیث خواندم ، در حال حاضر دانشجوی دکتری رشته مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در قم هستم.

از متحول شدن جوانی خواننده تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده

 

چگونه وارد مداحی شدید؟

اجداد پدری و مادریم همه در دستگاه امام حسین مداح بوده اند،به طوری که سه برادر دارم که در حال حاضر مداح هستند.پدر بزرگم ملا حیدر ،مداحی را در کودکی به من آموزش داد.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده

از زمان کودکی  هیئتی داشتیم که در این هیئت در ایام محرم مداحی می کردم، از جلسات حاج میرزا محمود مولوی و برادر ایشان مرحوم استاد حاج ملاحسین مولوی  بهره مند شدم.


کدامیک از اشعارتان را بیشتر دوست دارید؟

شاعر اهل بیت نیستم هرچند اشعاری را فی البداهه برای مداحی گفته ام،شعرهای شاعران آیینی کشور چون آقایان سازگار،موید خراسانی و در استان،اشعار آقایان  برقعی،شرافت و جواد زمانی را می پسندم.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده


تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟

محوری ترین بخش مداحی شعر خوب است،هر چقدر شعر غنی باشد و دارای مضامین جدید و عاطفی باشد تاثیرگذاری اش بیشتر خواهد بود.


کدامیک از منبری های بزرگ را می شناسید؟ و احیانأ با آنها منبر هم داشته اید؟

با اکثر منبری های برجسته کشوری جلساتی داشته ام،با حجت الاسلام دکتر رفیعی،میرباقری،آیت الله حسینی بوشهری،آیت الله سید احمد خاتمی هم منبر بوده ام.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده


از خود چه به یادگار گذاشته اید؟

کتابی به نام یک اربعین شهادت،که شامل شعرو  مرثیه و نوحه است.


نظرتان راجع به شور خوانی چیست؟

شورخوانی اگر با آهنگ های اصیل اسلامی مطابقت داشته باشد و به طور کلی رنگ و بوی غربی نداشته باشد.


در مورد سبک هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی است چه نظری دارید؟

کمبود علم و دانش در مداحی سبب می شود شخص برای مطرح کردن خود به سبک هایی رو بیاورد که بیشتر جلب توجه کند،این دست افراد به جای این که خدمتی به مکتب اهل بیت علیهم السلام داشته باشند برای جلب توجه و شهرت به این سبک ها روی می آورند.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده


کدام روضه ها برایتان جانسوزتر است؟

روضه ای بالاتر و جانسوزتر از روضه ی قتلگاه امام حسین نیست ، چرا که بالاترین مصیبت،مصیبت امام حسین(ع) است،و همچنین روضه ی اسارت حضرت زینب سلام الله علیها.


آیا به چشم خود کرامتی از اهل بیت علیهم السلام دیده اید که برای ما بگویید؟

کرامات زیادی دیده ام،هر مداحی ای که اجرا می کنم به مدد و کرامت اهل بیت علیهم السلام است، موارد زیادی از شفای بیماران و گره گشایی از مشکلات بوده است. در یکی از روضه ها سرمای شدیدی خورده بودم و سینه ام گرفته بود صدایم به سختی در می آمدبا توسل به اهل بیت و کرامت بزرگواران مداحی ای کردم که برایم باور کردنی نبود.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده


برای مداحان چه نصیحتی دارید؟

اولین فاکتور در مداحی معرفت است اگر مداح دارای معرفت و شناخت باشد، راه را به درستی می رود،اما اگر معرفت نباشد به بیراهه می رود،معرفت، شناخت ائمه ، پیروی از دستورات دین و شناخت جایگاه خود به عنوان  مداح است.


برای بانیان هیئت چه نصیحتی دارید؟

بانیان هیئت های مذهبی باید کار خود را برای رضای خدا و با نیت خالص انجام دهند،مداح و سخنرانی که به مجالس دعوت می کنند عالم،متعهد،انقلابی باشد تا کلامش بر دل و جان عزاداران بنشیند و به خصوص تاثیر لازم در جوانان را داشته باشد.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده


از شهدای کربلا کدامیک را بیشتر دوست دارید؟

به همه شهدای کربلا ارادت دارم،اما به قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیهم السلام ارادت ویژه ای دارم.امام سجاد علیه السلام می فرمایند:فردای قیامت شهدا به مقام عمویم عباس(ع) غبطه می خورند.


توصیه شما به شاعران آئینی؟

از شاعران آیینی تقاضایی که دارم متناسب با زمان و مسائل روز شعر بسرایند و در اختیار مداح قرار دهند.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده


تعریفتان از پیرغلام؟

کسی که سالیان سال خالصانه خدمتگزار دستگاه سیدالشهدا علیه السلام باشد.


چقدر اشعار ما درخور امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) است؟

نکته ای که لازم می دانم در این مورد ذکر کنم این است که خیلی از اشعار موجب وهن اهل بیت علیهم السلام است،برخی از شاعران آیینی به دلیل نداشتن شناخت کافی از جایگاه ائمه  اشعاری را می سرایند که در شان اهل بیت نیست.شعر اغراق آمیز در مداحی ها نباید به کار برود.


فکر می کنید چرا برخی از مداحان تازه وارد به حرف پیشکسوتان این عرصه  گوش نمی کنند؟

بله مداحانی هستند که به پیشکسوت خود گوش نمی دهند،پای درس استاد نمی نشینند.این مداحان به دستگاه امام حسین (ع)آسیب می زنند.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده


نظر شما درباره ارتباط هیئتی ها با مسجد چیست؟ به نظر می آید این ارتباط کم رنگ است.

کم رنگ نشده، هیئتی ها مقید هستند، الحمدالله شب های محرم حضور گسترده ای دارند.


ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟

ظاهر مداح بسیار مهم است،چون مداح بیانگر خصوصیات اهل بیت(ع) است مردم به مداح به چشم تقدس نگاه می کنند،پوشش مداح می تواند الگویی به ویژه برای جوانان باشد.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده


یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟

به طور کلی ظاهر ،اخلاق و باطن مداح باید مطابق سیره اهل بیت علیهم السلام باشد.


آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟

اشکالی ندارد،در واقع سیره اهل بیت علیهم السلام است ائمه هم به مداحان صله و پاداش می دادند،امام رضا(ع)به دعبل خزایی که مدیحه سرا و ذاکر اهل بیت بوده صله داده است،،اما تعیین مبلغ کار درستی نیست،شعائر باید حفظ شود،دین و مملکت ما با امام حسین علیه السلام زنده است،اگر شعائر از بین برود سرمایه معنوی نداریم.


به نظر شما عزاداری امام حسین باید چه ویژگی داشته باشد و هیئت خوب چه هیئتی است؟

هیئت خوب،هیئتی است که مطابق معیار اهل بیت علیهم السلام است،در آن ریخت و پاش و اسراف نباشد، رئیس هیئت فردی متعهد،متدین و انقلابی باشد،سخنرانی که برای مجالس انتخاب می شود فردی متعهد و انقلابی باشد.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده


هیئت‌ها چگونه می‌توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟

هیئت ها باید جاذبه ایجاد کنند از روال تکراری پرهیز کنند،سخنرانی عالم و آگاه به مسائل روز به مجالس جهت سخنرانی دعوت کنند.


آفت‌هایی که هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند، کدام‌ هستند و چگونه می‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟

آفت هیئت نبود روحانی عالم و متعهد و انقلابی است.مجلسی که در آن از  شهدا یاد نشود،با بیان مجاهدت های شهدا و ایثار از خودگذشتگی آنان با بیان زندگی نامه شهدا هیئت ها را از آفت های پیش رو در امان نگه داریم.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده


هیئت‌ها چگونه می‌توانند پرده از نقشه‌ی دشمن در تحولات روز بردارند؟ چگونه می‌توانند در برابر نفوذ فرهنگی دشمن، سد ایجاد کنند؟

باید سخنرانانی به مجالس دعوت شوند که در مورد مسائل روز آگاه باشند و بصیرت افزایی کنند،به منویات مقام معظم رهبری عمل نمایند،خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی را به مردم تبیین کنند.روحیه استکبارستیزی را با سخنرانی در جامعه نهادینه کنند.


نقش مداحان در جذب جوانان و هدایت آنان به سمت معارف اسلامی به چه میزان است؟

بار مهم مجالس اهل بیت بر دوش مداح است، عاشورا و محرم روح و جان شیعه است، شیعه بدون عاشورا روحی ندارد نقش مداحان بسیار مهم و تاثیرگذار است، می توانند با اشعار خوب و سبک های خوب حین اجرا، معارف را برای جوانان بیان کنند و آن ها را از معارف سیراب کنند.

از نخستین شعر خوانی و مداحی در بیت رهبری بگویید.

نخستین شعر خوانی و مداحی در محضر رهبر انقلاب در سال 1380 و در سالروز میلاد حضرت زهرا (س)با حضور مداحان بود،با وجود استرس بسیار زیاد  شوق زیادی داشتم که با توسل به اهل بیت علهم السلام توانستم اجرای خوبی داشته باشم.

از متحول شدن خواننده غربی تا توصیه رهبر معظم انقلاب به حاج عباس حیدر زاده

رهبر معظم انقلاب چه توصیه ای به مداحان داشتند؟

خاطرم هست با روسای حج تمتع دیداری با رهبر معظم انقلاب داشتیم،بعد از مداحی  به حضار در مجلس گفتم حالا همه دست ها را بیارن بالا و چند مرتبه صدا بزنند یا زهرا،بعد از پایان مداحی برای احترام و عرض ادب خدمت مقام معظم رهبری رسیدم، ایشان به بنده توصیه کردند،به مداحان بگویید زمان مداحی و بردن نام امام حسین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها دست های خود را بالا نبرند،این نوعی بدعت است که در روایات شیعه و سنی نیامده است.وهابیون آن را دست مایه قرار می دهند.از این به بعد این کار را نکنید و به دیگر مداحان هم  بگو . وقتی شما این کار را بکنید بهانه به دست دیگران (وهابیون)می افتد و می گویند ببینید آنها در کنار نام خدا برای ائمه هم دستان خود را بالا می برند. 

خاطره ای از مداحی های خود تعریف کنید.

در یکی از سفرهایم به لندن برای مداحی،جوانی با سر و ضع نامناسب در شب تاسوعا بعد از مداحی به من گفت:خواننده هستم، اگر بتوانید من را متقاعد کنید راهم را عوض می کنم ،نوای روضه شما من را به مجلس کشاند. آن شب با هم صحبت کردیم،شب عاشورا  به مجلس عزای امام حسین آمد، متحول شده بود،سال دیگر که به لندن رفتم بازهم به مجلس عزاداری آمد،کاملا متحول شده بود،گفت:14 پیراهن به نیت 14 معصوم برای خادمان مسجد جمکران خریده ام.این است که مداح می تواند تغییر ایجاد کند.

از امام حسین(ع) چه می خواهید؟

تا لحظه ای که زنده هستم افتخار ذاکری امام حسین علیه السلام را داشته باشم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com