کد خبر ۶۵۷۹۰ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۹
آیت‌الله اعرافی:

قوای سه‌گانه و مسئولان بسیار بیشتر به فکر مردم باشند

امام‌جمعه قم گفت: مردم با سختی‌های بسیاری در تأمین وسایل اولیه زندگی مواجه هستند، قوای سه‌گانه و مسئولان لازم است بسیار بیشتر در گشودن مشکلات تلاش کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبرقم (قم‌نا)،  آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مصلی قدس قم، با بیان اینکه خانواده تجلی آسمانی و آرمانی در عاشورا دارد، اظهار داشت: عاشور یک مکتب جامع هست و در آن‌همه اسرار دین و همه حقایق حقیقت تجلی کرده است و به خاطر همین ظرفیت جامع عاشوراست که این واقعه باقی‌مانده است.

 

وی مهم‌ترین نکته در راز ماندگاری عاشورا را تجلی تمامی دین بیان و افزود: تمام حقایق دین در این آینه شفاف نمایان شده است و به همین دلیل عاشورا ماندگار شده و از قرن‌ها و نسل‌ها عبور کرده است، و هرسال عاشورا از فروغ نوینی برخوردار بوده است.

 

امام‌جمعه قم بیان کرد: در عاشورا برخی از اصحاب و بزرگان به‌صورت خانوادگی حضورداشته‌اند، هنر مردان بزرگ و مؤمن آن بوده که در لحظه‌های آزمون از تمام عشق‌ها و محبت‌ها عبور کرده و این هنر مردان بزرگ است، در عاشورا یکی از منظرهای بسیار زیبایی که شاهدیم این بوده که بنی‌هاشم به شکل خانوادگی در عاشورا حضور دارند و در آزمون بزرگ عاشورا عزیزترین عزیزان خود را قربانی کردند.

 

اعرافی با بیان آمار از کسانی که به شکل خویشاوندی در کربلا حضور داشتند، ابراز کرد: از بنی‌هاشم جمع بزرگی از زنان و مردان،کودکان، نوجوانان و جوانان در واقعه عاشورا حضور داشتند، در این واقعه حداقل 5 پدر داریم که فرزندان خود را تقدیم اسلام کردند، در رأس آن‌ها حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هستند که فرزندان خود را با رضایت کامل تقدیم این راه مقدس کرده‌اند.

 

وی گفت: در واقعه عاشورا زنان بسیاری نیز بودند که آرام و صبور فرزندان خود را تقدیم عاشورا کردند، همچنین حداقل 6 یا 7 زن بزرگ و قهرمانی را داریم که همسران خود را برای این حادثه بزرگ الهی تقدیم کردند و در هنگامه آزمون تمام علاقه دنیایی را کنار گذاشتند و از همه آن‌ها عبور کردند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: این‌ها علیرغم اینکه مظهر عشق خانوادگی بودند و تمام صمیمیت در آن‌ها موج می‌زد و نهایت علاقه و صمیمیت حاکم بود اما یک عشق برتر در لحظه امتحان به خط شده و از همه پیوندها گذشتند و عزیزترین فرزندان خود را تقدیم اسلام کردند، عشق خانوادگی و محبت خانوادگی درصحنه بزرگ عاشورا مانع شهادت آن‌ها نشد و در کربلا یک آزمون بزرگ و نقطه عطف را شاهدیم و آن‌هم گذشتن از رشته‌های نعمت‌های دنیا و محبت‌های عالم ماده بود.

 

وی جلوه مهم صبر عاشورایی را حضرت زینب(س) بیان و تصریح کرد: یازدهم محرم روز سختی برای آل الله است، آن هنگام که این خانواده آماده سفر اسارت شده‌اند، از آن لحظه‌ای که آماده اسارت شدند گفته‌شده که قافله اسیران را به قتلگاه بردند، بچه‌ها و زن‌ها در بیابان پراکنده‌شده و به دنبال عزیزانشان می‌گذشتند اما یک زن قهرمان بنام حضرت زینب کبری(س) به دنبال عزیز خود امام حسین(ع) است و بعد یافتن امام(ع) فرمودند: خدایا این قربانی را از ما قبول فرما.

 

امام‌جمعه قم در خطبه‌های دوم این هفته مصلی قدس، راه رسیدن به خداوند را ولایت ائمه(ع) بیان و خاطرنشان کرد: عاشورا وسیله‌ای است که انسان را به قله‌های تقوا می‌رساند، رسیدن به این قله‌ها نیازمند مقاومت، صبوری و بردباری و مجاهدت با شیطان‌های درون و برونی بوده و این نسخه نجات بشریت است.

 

وی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش گفت: از همه سوگوارانی که در ایران اسلامی و در سراسر دنیا پرچم عزا را برافراشتند و یاد آنان را گرامی داشتند قدردانی کنیم، همچنین عاشورا به هیچ فرقه و مکتب خاصی تعلق نداشته و باید در عزای حسین(ع) پیشگام بود، امیدواریم این مکتب الهام‌بخش عاشورا سال‌به‌سال زنده‌تر شده و سبب انسجام ملت اسلام در برابر دشمنان قرار گیرد.

 

اعرافی آغاز سال تحصیلی را مورداشاره قرارداد و افزود: شروع حرکت علمی این نسل عزیز دانش آموزان و دانشجویان را گرامی می‌داریم، همچنین آغاز تحصیل حوزویان را تبریک گفته و برای همه آن‌ها آرزوی توفیقات روزافزون داریم، هم دانشگاه و هم مدارس مسئولیت سنگینی دارند، سند تحول آموزش‌وپرورش سند یگانه‌ای است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

 

امام‌جمعه قم با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس ابراز کرد: دفاع مقدس برای ما یک راهنمای بزرگ برای امروز و فردای ما است، اولاً دفاع مقدس یک جنگ مشروع و جنگی نابرابر بود، جنگی که از یک‌سو کشور ما از انقلاب بیرون آمده بوده و دشمن بعثی با تمام آمادگی به جنگ ما آمد، همچنین شاهد انواع توطئه‌ها از سوی وابستگان دشمنان ملت را بودیم از سوی دیگر دشمن ما به تمام سلاح‌های مدرن مجهز شده بود، جز سلاح اتمی که به‌کاربرده نشد از تمامی تسهیلات مدرن استفاده کردند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: قدرت‌های عالم پشتیبان رژِیم بعثی عراق بودند، ما به اصول انسانی پایبند بودیم و دشمن بعثی هیچ‌کدام را رعایت نمی‌کرد، ملتی با دست‌خالی بودیم و در یک جنگ نابرابر در برابر دشمن مجهز ایستادیم، اما نتوانستند چرا که عظمت این ملت، روح عاشورایی و شکوه این ملت تمام این دسایس را پس زد و از میان برداشت.

 

وی با بیان اینکه ملت دولت و ملت ایران به یک سری اصول و اعتقاداتی پایبند بودند، افزود: پایه ریزی صنایع دفاعی مستقل در جنگ انجام شد، و شاهد آن بودیم که یک بسیج سرافراز در جنگ شکل گرفت، امداد غیبی و پرورش انسان‌های بزرگ و الهی را در جنگ تماشا کردیم و این‌ها همه الگویی نویی بودند و این الگو امروز در سراسر دنیا ازجمله فلسطین، سوریه، عراق، یمن و لبنان اشاعه یافته است.

 

امام‌جمعه قم انتشار امواج دفاع مقدس در سراسر عالم را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز هم به ترامپ و دشمنان اسلام می‌گوییم عاشورای ما زنده بوده و ملت علیرغم همه مشکلات هرگاه که لازم باشد صف فولادین تشکیل خواهد داد و طعم تلخ شکست را به شما خواهد چشاند.

 

وی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات مسئولان در گره‌گشایی از مشکلات مردم گفت: مردم با سختی‌های بسیاری در تأمین وسایل اولیه زندگی مواجه هستند، قوای سه‌گانه و مسئولان بسیار بیشتر در گشودن مشکلات تلاش کنند، و لازم است در تأمین نیازهای اولیه مردم اقدامات بیشتری صورت گیرد.

 

اعرافی با اشاره به قتل طلبه و روحانی جوان در مشهد مقدس تأکید کرد: روحانیت و حوزه همیشه در کنار مردم بوده و هیچ‌گاه از آرمان‌های ملت جدا نخواهد شد، دشمن بداند روحانیت و حوزه در کنار مردم بوده و این حوادث نمی‌تواند شکافی در ملت ایجاد کند، از مسئولان نیز تقاضا داریم در معالجه این‌گونه مسائل اهتمام داشته باشند.

 

امام‌جمعه قم هزارمین روز حصر عالم نیجریه شیخ زکزاکی را مورداشاره قرار داد و گفت: امیدواریم دولت نیجریه به خواسته ملت خود توجه کرده و این عالم برجسته نیجریه را به میان خانواده خود بازگرداند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com