کد خبر ۶۵۸۲۶ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۶

از افزایش تعداد دانش آموزان تا کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش در قم

در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم، مسئله کمبود نیروی انسانی، لباس فرم دانش‌آموزان، سرویس مدارس موردبحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم عصر امروز با حضور سید مهدی صادقی استاندار قم، حمیدرضا شیخ‌الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم و برخی از مدیران استان در سالن امام جواد (ع) استانداری برگزار شد.

در بخشی از این جلسه معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان قم اظهار داشت: با وجود رشد دانش آموزان، در فضای دانش‌آموزی مشکلی وجود ندارد و با رشد 500 کلاس درس نیازی به افزایش فضای آموزشی نبوده است.

سید علی محمدی کمبود نیرو در اداره کل آموزش و پرورش استان قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در استان قم دو هزار و 64 نفر کمبود نیروی انسانی وجود دارد که امیدواریم با تدابیر انجام‌شده ازجمله پرداخت 45 هزار ساعت حق‌التدریس و تعداد 420 نفر حق‌التدریس آزاد این خلأ کمبود نیروی انسانی برطرف شود.

در بخشی دیگری از این جلسه، معاون بخش متوسطه آموزش و پرورش استان قم با اشاره به میزان ثبت‌نامی‌های آموزش و پرورش برای سال تحصیلی پیش رو گفت: تاکنون بالغ‌بر 98 درصد دانش آموزان در سه دوره ثبت‌نام را به انجام رسانده‌اند و در برخی از نواحی پیش‌بینی پوشش هنرستان‌ها به بیش از 100 درصد رسیده است.

یاری ادامه داد: تعداد قابل‌توجهی از دانش آموزان پایه نهم جهت ثبت‌نام مراجعه نمی‌کنند و حدود هزار نفر از آن‌ها وارد حوزه علمیه شده‌اند و مابقی یا ترک تحصیل و یا به استان دیگری مهاجرت کرده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت غیرقانونی برخی از مساجد استان در راستای برنامه‌های آموزش و پرورش تأکید کرد: برخی از مساجد دانش آموزان را با وعده‌های برگزاری امتحان‌ها جذب می‌کنند و به‌صورت غیررسمی به جذب دانش آموزان می‌پردازند که نام آن‌ها حتی در سامانه حوزه علمیه نیز ثبت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مدارس مذکور هیچ مجوز کتبی از وزارت آموزش و پرورش ندارند و طرز کار آن‌ها این‌گونه است دانش‌آموزانی که امکان حضور در کلاس‌ها را نداشته‌اند می‌توانند در این مساجد برای شرکت در امتحانات خرداد حضور یابند که این امر در سال  تحصیلی آینده مشکلات جدی را ایجاد می‌کند چراکه این مساجد مجوز لازم را ندارند.

معاون دوره متوسطه آموزش و پرورش استان قم با تأکید بر لزوم سپری کردن دوره‌های تخصصی توسط دبیران بیان کرد: نظام آموزشی در سال جاری با استقرار پایه دوازدهم کامل می‌شود و با توجه به جدیدالتألیف بودن دروس پایه دوازدهم، برای دروس تخصصی رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی دوره‌های لازم برای دبیران پیش‌بینی‌شده است که باید دبیران در این دوره‌ها شرکت کنند.

زنگ مدارس فردا در دبیرستان دین و دانش نواخته می‌شود

یاری خاطرنشان کرد: در سال گذشته 24 ساعت در هفته زمان دانش آموزان در مدرسه سپری می‌شد که این میزان در سال جاری به 35 ساعت می‌رسد، همچنین کتاب‌های موردنیاز مدارس و هنرستان‌ها با تلاش مسئولان توزیع‌شده است.

وی عنوان کرد: زنگ مدارس صبح روز یکشنبه در دبیرستان دین و دانش با حضور استاندار قم هم‌زمان با سایر استان‌های کشور نواخته می‌شود، لازم به ذکر است که این مدرسه توسط شهید بهشتی تأسیس‌شده و شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله باهنر و آیت‌الله مکارم شیرازی به‌عنوان دبیر در این مدرسه فعالیت کرده‌اند.

برای 20 هزار دانش‌آموز، سرویس مدرسه پیش‌بینی‌شده است

رئیس انجمن اولیا و حمل‌ونقل اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به‌ پیش‌بینی میزان لازم سرویس مدارس برای دانش آموزان، ابراز کرد: برای 20 هزار دانش‌آموز استان قم سرویس مدرسه در نظرگرفته‌شده که برای این مورد نیز با 12 شرکت مختلف توافق صورت گرفته است و سامانه دانش‌آموزی تاکسیرانی هم‌زمان به صدور مجوز لازم به همکاری با آموزش و پرورش می‌پردازد.

یوسفی توجه به استفاده از تولیدات داخلی را یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش استان در تهیه پوشاک دانش آموزان دانست و تصریح کرد: استفاده از پارچه ایرانی به‌شدت مورد تأکید واقع شد و از تولیدکنندگان بومی استان استفاده‌شده است، همچنین لباس‌های فرم در دو سال پیاپی یکسان در نظر گرفته‌شده که دانش‌آموزانی که لباس‌های سال قبل را در اختیاردارند، بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی گفت: بازدیدهای لازم از تولیدکنندگان به‌عمل‌آمده است و تولیدکنندگان توان مالی لازم را ندارند و در مورد تهیه پارچه مشکلات جدی داشتند و برخی از کارخانه‌ها پارچه‌ها را تحویل نمی‌دادند، همچنین برخی از پارچه‌هایی که تولید داخل نیز است، کیفیت لازم را دارا نیستند.

در بخشی از این جلسه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد آتش زر عضو شورای شهر قم عنوان کرد: مدارس مسجد محور استانداردهای آموزش و پرورش را ندارند و این مدارس در مشهد یک الگوی موفق بوده که در استان قم به استانداردهای لازم دستیابی نداشته‌اند و اگر هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش به عمل نیاید و مجوزهای لازم دریافت نشود، دانش آموزان متضرر می‌شوند.

چهار هزار دانش‌آموز  تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند

در بخش دیگری از این جلسه، اکبر میرشکار مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم با اشاره به میزان کمک‌ها به دانش آموزان کم‌بضاعت، تأکید کرد: چهار هزار دانش‌آموز کم‌بضاعت تحت پوشش کمیته امداد هستند که به‌حساب 95 درصد از این دانش آموزان، از اول تا ششم 200 هزار تومان و از ششم تا دوازدهم 250 هزار تومان واریزشده است، علاوه بر این موارد، کیف و کفش و برخی دیگر از اقلام نیز در اختیار دانش آموزان قشر مستضعف قرارگرفته است.

وی مطرح کرد: در مرحله دوم جشن عاطفه‌ها مبالغی که جمع‌آوری می‌شود، خود مسئولان آموزش و پرورش دانش آموزان نیازمند را شناسایی کرده و این مبالغ را به آن‌ها پرداخت می‌کنند.

استاندار قم نیز در بخش دیگری از این جلسه با ابراز ناراحتی از حمله تروریستی صبح امروز به رژه نیروهای مسلح در اهواز، اظهار داشت: آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین نهادها در راستای تربیت نسل آینده است و تمامی دستگاه‌های مربوط باید در جهت تقویت کمی و کیفی آن باید همکاری کنند.

سید مهدی صادقی با ابراز خرسندی از بومی شدن تولیدات لباس دانش‌آموزی استان، تصریح کرد: دو سال گذشته راجع به بحث تولید لباس دانش‌آموزی بحث‌هایی مطرح شد که در سال جاری این تولیدات در داخل استان و به‌صورت بومی انجام‌شده است و برخی از مراکز نیز در امر تهیه لباس دانش آموزان تخلف‌هایی را انجام دادند که سازمان صنعت، معدن و تجارت باید این مراکز را شناسایی کرده و از ادامه همکاری با آن‌ها در سال‌های آتی خودداری کند.

وی با تأکید بر لزوم اخذ مجوز توسط مراکز آموزشی ابراز کرد: هیچ‌کسی مخالف حضور مساجد در امر تربیتی نوجوانان و جوانان نیست اما مسئله‌ای که مطرح است، مجاز بودن مساجد و مجوز داشتن آن‌ها برای ورود به بحث تربیتی است.

استاندار قم اظهار داشت: در حد امکان برای دانش آموزان دختر از دانش آموزان مرد استفاده نمی‌شود اما اگر کمبود متخصص وجود داشته باشد در موارد نادر ممکن است این اتفاق بیفتد.

خرید وسیله نقلیه عمومی برای دانش آموزان روستایی در دستور کار قرارگرفته است

در بخشی از این جلسه، رضا سیار فرماندار قم خاطرنشان کرد: در بخش پیش‌دبستانی سازمان بهزیستی در حوزه مهدکودک‌ها،  سازمان تبلیغات در حوزه مهدهای قرآنی و اداره آموزش و پرورش دارای مجوز هستند و برخی از مساجد بدون دارا بودن مجوز از این سه مرجع به فعالیت‌های غیرقانونی در جذب کودکان دوره مهدکودک می‌پردازند که باید تصمیم لازم در این زمینه اتخاذ شود.

وی افزود: برای روستاها بخشی از هزینه‌های سرویس برای خانواده‌ها تأمین می‌شود که هیچ‌کسی در روستاها از حق تحصیل محروم نشود، خرید وسیله نقلیه عمومی برای روستاها جهت تأمین سرویس‌ها، از ضرورت‌ها بوده که در شرایط فعلی یارانه‌ای برای خرید این وسایل نقلیه نیز باید پرداخت شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com