کد خبر ۶۶۱۰۹ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۸
آگهی‌های رانتی برای روزنـامۀ رانتی ؛

کدام رسانـه‌ در قم بیشترین آگهی دولتـی را می‌گیرد؟

روزنامه 19دی که جزء مطبوعات اثرگذار کشور به حساب نمی‌آید، علاوه بر دریافت یارانه مطبوعات به ارزش بیش از 60میلیون تومان، از 150میلیون تومان آگهی دولتی برخوردار است. گفته می‌شود که تیراژ 19دی، خیلی کمتر است از آنچه که از چاپخانه اعلام وصول می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبرقم (قم‌نا)، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لیست آگهی‌های دولتی که به مطبوعات کشور در تهران و سایر استان‌ها داده شده است را از ابتدای سال تا پایان مردادماه منتشر کرده است.


بر اساس آمار منتشر شده از سوی معاونت مطبوعاتی، از سیزده روزنامه‌ای که رقم بالای ۱۵۰ میلیون تومان (ماهانه بیش از ۳۰ میلیون) آگهی دریافت می‌کنند، چند روزنامه وابستگی به نهاد‌های دولتی مثل وزارت ارشاد و شهرداری تهران و آستان قدس رضوی دارند.


اما نکته جالب اینکه از هفت روزنامه دیگر که به اصطلاح خصوصی هستند، مدیران چهار روزنامه عضو هیأت‌مدیره انجمن روزنامه‌های غیر دولتی، رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات قم (روزنامه 19 دی به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی مرتضی داستانی)، نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت تعاونی مطبوعات، هستند.


نهادهایی که قرار بوده حامی مطبوعات و رسانه‌ها در بخش خصوصی باشد، اما در عمل با گرفتن آگهی‌های کلان، وابستگی دولتی پیدا کرده اند، آن هم در زمانی که تعدادی از رسانه‌ها به خاطر مسائل مالی انتشار خود را متوقف کرده‌اند، میزان آگهی‌های دولتی به برخی رسانه‌های همسو با دولت، سوال برانگیز است.


به عنوان مثال روزنامه "پیام" استان سمنان که توسط نماینده تهران، مصطفی کواکبیان منتشر می‌شود، در بین مطبوعات کشور، به هیچ عنوان رسانه‌‌ای تاثیرگذار نمی‌باشد. این روزنامه در رنکینگ آلکسا رتبه 43 هزار قرار دارد.


روزنامه 19دی که از این قاعده مستثنی نیست و رتبه‌بندی او در سایت الکسا در رتبه 56 هزار است، علاوه بر دریافت دو مرحله‌ای یارانه مطبوعات که بیش از 60 میلیون تومان می‌باشد، از 150 میلیون تومان آگهی دولتی برخوردار است.


گفته می‌شود که تیراژ چاپ این روزنامه، خیلی کمتر از آنچه می‌باشد که از چاپخانه ریحان در تهران، اعلام وصول می‌شود و عملا این روزنامه جزء مطبوعات اثرگذار کشور به حساب نمی‌آید!

 

جدول آمار بیشترین آگهی‌های دولتی که سایت رویداد 24 منتشر کرده است

 

این حمایت‌های معاونت مطبوعاتی از این روزنامه حامی دولت در قم، در حالی است که طبق ضوابط و رتبه بندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرید 3 مطبوعات را داشته و در حالی که بر اساس ضوابط معاونت مطبوعاتی روزنامه‌های سراسری باید در بیش از 20 استان نمایندگی رسمی داشته باشند، روزنامه 19 دی تنها در 12 استان نمایندگی دارد!

اکنون سوال اساسی که به وجود آمده این است که مطبوعات وابسته به مسئولان انجمن‌ها و نهادهایی که باید حامی مطبوعات و رسانه‌های خصوصی باشند، چگونه در صدر دریافت کنندگان آگهی، یارانه و مزایای مالی از وزارت ارشاد قرار دارند!؟


در حالی که رسانه‌ها، مطبوعات، خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها برای انتشار و یا مدیریت هزینه‌های خود، هر روز با مشکلات و چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کنند!

 

*حسن رضایی

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com